Wolff over motorwissels: ‘We hebben terugkerende betrouwbaarheidsproblemen’ Formule 1
Formule 1

Wolff over motorwissels: ‘We hebben terugkerende betrouwbaarheidsproblemen’

Wolff over motorwissels: ‘We hebben terugkerende betrouwbaarheidsproblemen’

De vele motorwissels van onder andere Valtteri Bottas hebben te maken met terugkerende betrouwbaarheidsproblemen bij Mercedes. Dat vertelt Toto Wolff aan Sky Sports. Inmiddels weet het team echter wat er aan de hand is. Volgens Wolff is het voordeel van Mercedes in VT1 niet alleen te danken aan de snelheid op rechte stukken, maar vooral ook aan de snelle bochten.

In Amerika zal Valtteri Bottas zijn zesde motorwissel van het jaar maken, het dubbele van wat normaal gesproken is toegestaan. Bovendien krijgen ook Sebastian Vettel en George Russell gridstraffen voor het wisselen van hun Mercedes-motor. Bij Bottas’ wissels is er veel speculatie geweest over waarom deze keuze gemaakt is: was het om Verstappen op te houden in Sochi? Worden er op de auto van Bottas nieuwe onderdelen getest voor Lewis Hamilton?

Volgens Wolff is daar echter geen sprake van. ‘We hebben sinds het midden van het jaar terugkerende betrouwbaarheidsproblemen’, vertelt de Mercedes-teambaas. ‘Er is niet genoeg levensduur in de motor, en dat betekent te veel risico op uitvalbeurten.’ Wel begrijpt het team inmiddels beter wat er aan de hand is, vertelt Wolff. Ook benadrukt hij dat het team geen nieuwe onderdelen aan het testen is voor Hamilton. Dat is niet mogelijk, zegt hij, omdat je geen andere specificatie voor de twee motoren van het team mag hebben.

Voordeel vooral in snelle bochten

Terugblikkend op de eerste vrije training, geeft Wolff aan tevreden te zijn met het dominante resultaat. Christian Horner suggereerde eerder bij Sky dat Mercedes bijna al hun voordeel behaalt op de rechte stukken, maar Wolff spreekt dat tegen. ‘We hebben een voordeel op de rechte stukken, maar het meeste verschil met Verstappen halen we uit de snelle bochten.’ Dat is merkwaardig, omdat Red Bull volgens Wolff met meer vleugel – en dus meer luchtweerstand – rijdt, wat in de bochten een voordeel zou moeten opleveren. De Mercedes-teambaas verwacht overigens dat Red Bull in de volgende sessies het gat zal kunnen dichten, ondanks het dominante optreden van zijn team.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws