Wolff hoopt vicieuze cirkel Mercedes eindelijk te doorbreken: 'De auto is zo complex voor ons' Formule 1
Formule 1

Wolff hoopt vicieuze cirkel Mercedes eindelijk te doorbreken: 'De auto is zo complex voor ons'

Wolff hoopt vicieuze cirkel Mercedes eindelijk te doorbreken: 'De auto is zo complex voor ons'

Toto Wolff is van mening dat zijn Mercedes-team de wispelturige W15 steeds beter begrijpt. Volgens de Oostenrijkse teambaas zoekt de renstal nu wel de oplossingen voor de aanhoudende downforce-problemen in de juiste hoek, en hoopt hij dat Mercedes gauw de vicieuze cirkel kan doorbreken.

Het Formule 1-seizoen van 2024 is wederom niet begonnen zoals Mercedes dat graag had gewild. Coureurs Lewis Hamilton en George Russell weten niet de gehoopte resultaten te behalen, mede dankzij de aanhoudende problemen rondom het gebrek aan downforce. Mercedes hoopte eerst de oplossing voor deze problemen te vinden door het correlatieprobleem tussen de windtunnel en de racebaan op te lossen, maar denkt nu dat het echter toch niet de correlatie is, maar een probleem van mechanische aard.

Mercedes-teambaas Wolff benadrukt nogmaals dat zijn team nog altijd voor een raadsel staat betreffende de problemen rondom de W15. 'We meten de downforce met sensoren. De gegevens zeggen ons dat we in een bepaalde bocht in Melbourne zeventig punten meer downforce hadden dan vorig jaar het geval was. Maar qua rondetijd zijn we niets sneller. Dat slaat nergens op. Dus wat is de beperkende factor?', vraagt Wolff zich af, tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com.

Mercedes begrijpt W15 steeds beter

Ondanks dat Mercedes wederom niet heel indrukwekkend overkwam in Japan, met de zevende plaats voor Russell en een P9 voor Hamilton, ziet Wolff wel vooruitgang bij zijn team in het begrijpen van de W15. 'Al twee jaar lang zien we dingen die erop wijzen dat er veel meer downforce zou moeten zijn dan daadwerkelijk het geval is', vertelt Wolff. 'We hebben de downforce nu gemeten, en het is er gewoon. We kunnen het echter niet omzetten in rondetijd. Dat is natuurlijk cruciaal.'

Volgens Wolff moet zijn renstal daarom nu een oplossing gaat vinden aan de mechanische kant van de Mercedes-bolide, en ervoor zorgen dat deze aspecten veel beter op één lijn liggen met de aerodynamica. 'De auto is zo complex voor ons', verzucht Wolff. 'De aerodynamische en de mechanische balans moeten correleren. We hebben de afgelopen jaren een bepaalde weg gevolgd. We bleven maar in rondjes gaan, totdat we op het punt kwamen waarop we zeiden: Oké, hier moet iets aan gedaan worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws