Winters Weekoverzicht | Verstappen opnieuw Sportman van het Jaar, FIA verbiedt politieke statements Formule 1
Formule 1

Winters Weekoverzicht | Verstappen opnieuw Sportman van het Jaar, FIA verbiedt politieke statements

Winters Weekoverzicht | Verstappen opnieuw Sportman van het Jaar, FIA verbiedt politieke statements

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: in dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe winterweek in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de F1-wereld? Check het hier in het winters weekoverzicht van F1Maximaal!

Maandag 19 december: Newey trekt schonere energie in twijfel

Adrian Newey trekt de veronderstelling dat elektrische auto’s beter zijn dan benzinevoertuigen in twijfel. De ontwerper van Red Bull Racing vindt het wel positief dat er naar nieuwe energiebronnen wordt gezocht, maar hij denkt ook dat de schonere energiebronnen niet altijd zo goed zijn als wordt gezegd. 'Er zweeft veel verkeerde informatie rond over het onderwerp, vooral over de elektrische kant’, begint hij tegenover Motorsport-Magazin.com. ‘Mensen beginnen te beseffen dat de ecologische voetafdruk van de productie van een elektrisch voertuig veel groter is dan die van een benzinevoertuig. De veronderstelling dat elektriciteit uit wind- of zonne-energie emissievrij is, klopt gewoon niet.’

De Formule 1 is volgens Newey ook niet zo schoon als wordt gezegd. Dat komt volgens de Red Bull-ontwerper door het steeds zwaarder worden van de auto’s. 'Waar niemand het over lijkt te hebben, is de hoeveelheid energie die wordt gebruikt om het voertuig in beweging te houden. Zo krijgen fabrikanten op dit moment een ontheffing als ze hun auto’s qua CO2-uitstoot groter en zwaarder maken, op voorwaarde dat ze die aan de uitlaat minder vervuilend maken. Waar zit de logica daarin?’

Dinsdag 20 december: FIA maakt zich geen zorgen over effecten budgetplafond en het verbiedt politieke statements

De FIA liet middels technisch directeur Nikolas Tombazis weten zich geen zorgen te maken over het gat tussen de topteams en de rest van het veld. De nieuwe reglementen waren in het leven geroepen om de teams dichter bij elkaar te brengen, maar tot dusver is daar nog geen sprake van geweest. Lando Norris was in 2022 de enige coureur buiten de rijders van de topteams die het podium mocht bestijgen.

Volgens Tombazis is dit feit niet zo vreemd en ook niet onverwacht. 'Het duurt enkele jaren voordat het effect van het budgetplafond doorwerkt, omdat er nog een eerste voordeel is voor mensen. Ik denk dat het in eerste instantie ongetwijfeld nog steeds de betere teams waren die de regels beter toepasten. Maar ik denk wel dat mensen nu hebben gezien wat de oplossingen zijn en zich waarschijnlijk zullen aanpassen voor volgend jaar. Ik denk dat dit het resultaat was van het feit dat dit het eerste jaar van de reglementen was’, liet de Griek optekenen bij Motorsport.com.

De FIA kondigde verder aan dat de Formule 1-coureurs vanaf 2023 geen politieke statements meer mogen maken zonder toestemming van het autosportorgaan. Dit besluit betekent volgens het bestuursorgaan echter niet dat het niet meer zal strijden voor gelijkheid en een klimaatneutrale sport.

Woensdag 21 december: Verstappen opnieuw verkozen tot Sportman van het Jaar, ‘Ferrari zet vetorecht niet in tegen nieuwkomerstatus Red Bull Powertrains’

Max Verstappen kende een uiterst succesvol seizoen en daarvoor werd hij eerder in december op de Autosport Awards al eens onderscheiden. Daar werd hij uitgeroepen tot de internationale coureur van het jaar. Op het jaarlijkse Sportgala viel de Nederlander opnieuw in de prijzen. De tweevoudig wereldkampioen werd verkozen tot Sportman van het Jaar in Nederland en daarmee troefde hij baanwielrenner Harrie Lavreysen en langebaanschaatser Thomas Krol af. Zelf was Verstappen niet aanwezig, maar zijn zus Victoria nam de prijs namens hem in ontvangst.

Bij Ferrari zou men niet te spreken zijn over het feit dat Red Bull Powertrains de status van nieuwkomer zal krijgen voor de reglementen van 2026. Eerder werd gemeld dat het Italiaanse team mogelijk haar vetorecht in wil zetten tegen het, in hun ogen, oneerlijke voordeel voor Red Bull, maar volgens het doorgaans goed ingevoerde Formu1a.uno zal Ferrari geen gebruikmaken van het vetorecht. De Scuderia heeft zich vooralsnog niet ingeschreven voor het 2026-seizoen, maar de verwachting is dat het dat wel zal doen.

Donderdag 22 december: Ferrari kiest bijzondere dag uit om nieuwe bolide te presenteren

Na Aston Martin maakte Ferrari als tweede team de presentatiedatum bekend. De Italiaanse renstal heeft Valentijnsdag uitgekozen om de nieuwe auto, waarmee Charles Leclerc en Carlos Sainz de strijd met Verstappen aan moeten gaan, aan de wereld te tonen. In tegenstelling tot voorgaande jaren zal de nieuwe bolide de eerste rondjes niet op het eigen circuit in Fiorano, maar op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola gaan rijden.

Vrijdag 23 december: AlphaTauri presenteert nieuw strijdwapen in New York

AlphaTauri kondigde vrijdagavond via social media de datum aan, waarop de AT04, zoals de nieuwe bolide gaat heten, aan de wereld zal worden getoond. De renstal uit Faenza, waarvoor Nyck de Vries in 2023 zijn eerste volledige Formule 1-seizoen zal rijden, heeft 11 februari daarvoor uitgekozen en zal daarmee voorlopig het team zijn dat haar livery als eerste zal onthullen. AlphaTauri heeft met New York voor een bijzondere locatie gekozen.

Zaterdag 24 december: Verstappen kiest Spa als meest onvergetelijke race van het jaar, Sainz weet dat het beter moet in 2023

Verstappen behaalde in 2022 het ene na het andere succes. De regerend wereldkampioen kwam maar liefst vijftienmaal als eerste over de streep en daarmee verbrak hij het record van de meeste overwinningen in één seizoen. De Red Bull-coureur kende vele fantastische races, maar als hem door Motorsport.com gevraagd wordt naar zijn meest memorabele race, dan kiest hij voor Spa. ‘Zelfs met die gridstraf wist ik al dat ik de race zou winnen als ik de eerste ronde zonder schade door kon komen. Het was ook best grappig om in Q3 maar één run te doen en in de pitbox te staan, terwijl iedereen nog een keer naar buiten ging. Die momenten moeten we echt koesteren, want zulke weekenden beleef je niet vaak in de F1.’

Sainz beleefde een seizoen met hoge pieken en diepe dalen. Zo behaalde de Spanjaard op het circuit van Silverstone zijn eerste overwinning in de Formule 1, maar daarnaast zag hij samen met Valtteri Bottas en Guanyu Zhou ook het vaakst de finishvlag niet. De Ferrari-coureur weet dat hij komend seizoen een stuk regelmatiger moet zijn als hij de strijd met Verstappen en Red Bull aan wil gaan. ‘Ik denk dat ik kan vechten voor het kampioenschap als ik van die lessen leer en weer de constante Carlos van 2021 wordt, die volgens mij alle races is gefinisht’, zei hij bij Motorsport.com.

Zondag 25 december: Red Bull houdt stilaan rekening met afscheid Newey, ‘Ferrari-bolide doorstaat crashtest’

Newey is al sinds het moment dat Red Bull toetrad tot de hoogste klasse van de autosport verbonden aan het Oostenrijkse team. De laatste jaren heeft de ontwerper zich al op verscheidene andere projecten van het team mogen richten, waardoor andere ingenieurs naar voren werden geschoven. Red Bull denkt langzaamaan na over de invulling van zijn positie, wanneer Newey besluit te stoppen. Hoewel een vertrek nog niet direct aan de orde is, benadrukt teambaas Christian Horner dat er al wel over zijn afscheid is gesproken. ‘Adrian heeft nog steeds een belangrijke rol en natuurlijk werkt hij nog nauw samen met de groep. Het is iets waar we duidelijk naar hebben gekeken en waar we het de afgelopen tijd over hebben gehad’, laat hij bij Speedcafe weten.

Bij Ferrari zit men niet stil. De opvolger van de F1-75 zou de crashtest van de FIA volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com al hebben doorstaan. Het medium laat wel weten dat dit bericht nog niet officieel bevestigd is vanuit Maranello. Verder wordt er gesuggereerd dat CEO Benedetto Vigna meer betrokken wil zijn bij het project. ‘Vigna keek vorig jaar vanaf de zijlijn toe, maar hij wil de komende tijd een actieve rol spelen naast Vasseur.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws