In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: In dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe winterweek in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de Formule 1-wereld? Check hier het in het winters weekoverzicht van F1 Maximaal!
Maandag 27 december: Vrouw Newey doet haar verhaal
De laatste week van 2021 begon met het verhaal van de vrouw van Adrian Newey. Het meesterbrein achter de RB16B van Red Bull Racing kreeg eerder vorig jaar te maken met een fietsongeluk, waardoor de Brit een tijdje onder het mes lag. De echtgenote van de ontwerper deelt op Instagram haar verhaal. 'In augustus raakte ik bijna de liefde van mijn leven kwijt, toen hij een fietsongeluk had. Adrian had meerdere schedelbreuken en moest een craniotomie (verwijdering van een stuk schedel, red.) ondergaan. Nog geen tien dagen na die craniotomie zat hij alweer aan de virtuele pitmuur voor de Nederlandse Grand Prix. Het laat zijn enorme kracht zien', zo schreef Neweys vrouw.
Ook werd bekend dat alle teambazen afgelopen maandag officieel hebben gestemd voor de beste coureur van 2021. Sommige teambazen hadden hun stem al laten horen, maar die van Ferrari-teambaas Mattia Binotto ontbrak nog. De Italiaan stemde net als het meerendeel voor Max Verstappen als beste coureur van 2021 en dus pakt de Nederlander ook die titel. De Red Bull-rijder wordt gevolgd door Lewis Hamilton op P2 en Carlos Sainz op P3.
Dinsdag 28 december: Broer Hamilton doorbreekt stilte
Lewis Hamilton is na het mislopen van de wereldtitel in Abu Dhabi op de vlakte gebleven, waarbij de Mercedes-coureur ook nog eens iedereen heet ontvolgd op Instagram. Zijn acties riepen veel vragen op, maar afgelopen dinsdag doorbrak zijn broer Nicholas Hamilton die stilte. 'Hij is oké', zei hij ondermeer. 'Het gaat goed met hem. Hij heeft gewoon een beetje een social media breakdown en ik kan dat wel begrijpen. Social media kan een erg vervelende plek zijn, maar hij is oké. Hij voelt zich oké.'
Also read
Daarnaast was er goed nieuws voor Ferrari: haar chassis voor 2022 is goed uit de crashtest van de FIA gekomen. Voorafgaand aan ieder seizoen moeten alle teams hun bolide laten checken in een crashtest en Ferrari is als eerste door die test gekomen. Zodoende heeft men een belangrijke horde genomen richting de wintertests. Naar verwachting zullen we de komende weken meer berichten zien van teams die hun auto positief hebben laten testen in de crashtest.
Woensdag 29 december: Marko mist Lauda in confrontaties met Mercedes
Red Bull-adviseur Helmut Marko liet woensdag bij Servus TV weten dat hij baalt van alle uit de hand gelopen discussies met Mercedes afgelopen seizoen. De Oostenrijker vond dat zaken te vaak overkookten in de paddock, iets waar de inmiddels overleden Niki Lauda wellicht iets mee had gekund. 'Op momenten dat het er heftig aan toe ging of wanneer de situatie tussen Mercedes en ons dreigde over te koken, had ik zeer gewenst dat Niki er nog was. Ik geloof dat het dan zeker niet zo uit de hand was gelopen', zegt Marko. 'Ik denk nog vaak met enig verdriet terug aan de ontbijtjes die wij samen hadden. Die waren dit jaar ook absoluut heftiger verlopen, maar dan was de situatie zeker niet zo geëscaleerd.'
Ook bleek woensdag dat voormalig Renault-teambaas Cyril Abiteboul te gast was bij Red Bull tijdens het kampioensweekend in Abu Dhabi. De uitnodiging kwam voor de Fransman zelf ook als een verrassing, alhoewel hij veel goede herinneringen heeft overgehouden aan de voormalige samenwerking tussen Renault en Red Bull. 'Mensen herinneren zich vooral de ruzies tussen ons', zei Abiteboul bij Autohebdo. 'Maar ik heb heel veel respect voor hen, want ze willen gewoon het beste resultaat halen. Dat miste ik soms bij Renault. Bij Red Bull is alles goed gekomen en daar ben ik blij mee.'
Donderdag 30 december: Ferrari heeft goed nieuws, petitie voor Hamilton
Donderdag kopte Motorsport.com dat Ferrari erg positief zou zijn over de ontwikkeling van haar motoren voor 2022. Vanaf komend seizoen moeten de teams met de nieuwe speciale E10 brandstof rijden, dat beter is voor het milieu. Samen met partner Shell zou Ferrari een manier hebben gevonden om die E10 brandstof in te zetten, zonder daarbij veel vermogensverlies te lijden. Andere motorfabrikanten zouden naar verluidt een stuk meer moeite hebben om hun verbrandingsmotor aan te passen op het brandstofmengsel met ethanol.
Vlak voor het weekend bleek ook dat de steun voor Hamilton nog altijd erg groot is: tienduizenden fans ondertekenden een petitie, waarin men pleit voor het benoemen van Hamilton tot wereldkampioen van 2021. De petitie is een protest van de fans, die het niet eens zijn met de eindklassering van dit seizoen.
Vrijdag 31 december: Perez had al 'vroeg' in 2021 zekerheid
In het afgelopen seizoen hadden we veel te maken met discussies omtrent flexibele achtervleugels, maar volgens James Key is dat in 2022 verleden tijd. De technisch directeur van McLaren stelt dat de tests van de FIA komend seizoen een stuk strenger worden. 'Er zijn hele strikte richtlijnen voor hoe stijf het onderdeel moet zijn. Ik denk dat er altijd wel trucjes uit te halen zijn, maar er zal geen methode zijn om makkelijk voordeel te halen uit mazen in de wet', aldus Key afgelopen vrijdag.
Daarnaast verscheen er vrijdag een interview met Red Bull-coureur Sergio Perez, waarbij de Mexicaan aangaf dat hij al vroeg in 2021 zekerheid had voor 2022. 'Al heel vroeg gaven Christian Horner en Helmut Marko bij mij aan dat ik niet verder hoefde te zoeken. Ze zeiden namelijk dat ze met mij door wilden', zei Perez. Voor 2022 heeft de teamgenoot van Verstappen opnieuw een contract voor slechts een jaar, dus het is de vraag of hij komend jaar weer zo snel duidelijkheid zal krijgen, of dat Red Bull na 2022 afscheid van hem neemt.
Zaterdag 1 januari: Red Bull twijfelt aan pitstopsnelheid in 2022
Het nieuwe jaar ging van start met een zorg van Red Bull: het team van Verstappen weet niet zeker of het in 2022 ook nog wel zulke goede pitstops kan doen als voorheen. Dat heeft vooral te maken met de nieuwe 18-inch banden van Pirelli, stelt men. 'De pitstops worden een flink stuk zwaarder, dus daardoor moeten we aanpassingen in onze procedures doorvoeren. Pitstops zullen echt een totaal nieuwe dynamiek kennen. Het gaat van groot belang worden om daar consistentie in te krijgen en dat is dan ook precies waar we heel de winter aan gaan werken.'
Nog meer nieuws van Red Bull op Nieuwjaarsdag, want naar verluidt blijft het Formule 1-team tot en met 2025 verbonden aan Honda. Honda zal niet fungeren als motorleverancier met het Japanse logo groot op de auto, maar in plaats daarvan zal men onderhouds- en productiewerkzaamheden uitvoeren vanuit haar hoofdkwartier in Sakura.
Zondag 2 januari: Blijft Hamilton definitief?
We sluiten het eerste winterse weekoverzicht af met een interessant social media-bericht van Mercedes. De Duitse renstal lijkt met een foto op Twitter te 'bevestigen' dat Hamilton ook in 2022 voor hen rijdt, ook al ligt dat in de lijn der verwachtingen. Het bericht lijkt een antwoord op de vele speculatie rondom de toekomst van de Brit, die volgens sommigen zou overwegen om een punt achter zijn carrière te zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties