Lando Norris kon tijdens de Grand Prix van São Paulo alleen maar een speldenprikje uitdelen aan Max Verstappen. De coureur van McLaren kon de tijden van Verstappen vaak matchen, maar de Red Bull Racing-bolide past nog altijd een stuk beter op de banden. Daardoor kon de drievoudig wereldkampioen zijn voorsprong ten opzichte van Norris telkens aan het einde van de stint vergroten. Een ander duel tijdens de hoofdrace van zondag was een stuk spannender.
'De Grand Prix van São Paulo draaide om twee duels', opent Auto, Motor und Sport. Het gehele weekend was duidelijk dat Verstappen één concurrent zou hebben. Norris zag er het hele weekend snel uit en pakte daardoor ook poleposition voor de sprintrace. Toch was Verstappen, mede dankzij zijn uitstekende starts, te sterk voor de Brit. 'Het gevecht was vooral te vergelijken met schaduwboksen. Verstappen hield Norris 71 ronden lang op afstand en hoefde de leiding slechts voor drie ronden op te geven omdat McLaren de tweede pitstop uitstelde.'
Gevecht tussen Verstappen en Norris een herhaling van zetten
Door een rode vlag leek Norris de opgelegde kans te krijgen om de leiding af te pakken van Verstappen. De McLaren-coureur begon op verse softs, terwijl Verstappen gebruikt rubber onder zijn auto had. De herstart van de Nederlander was echter uitstekend. 'Zijn voorsprong wankelde slechts één keer.' Norris kon DRS gebruiken en in de aanval gaan, maar de coureur kon deze kans niet verzilveren. Toen bandendegradatie een rol begon te spelen, kon Verstappen een gat gaan trekken.
'In de eerste stint hield Norris het gat op 2,4 seconden tot ronde 16. Daarna opende het gat zich tot 3,5 seconden tot de gezamenlijke pitstop in ronde 27.' Toen beide rijders de baan weer op kwamen, was de voorsprong van Verstappen echter flink gegroeid. De Nederlander had een gat gecreëerd van ruim vijf seconden ten opzichte van Norris. 'De wereldkampioen pakte zes tienden in de ronde naar de pits, negen tienden dankzij de snellere bandenwissel en 1,1 seconde met de snellere out-lap.'
Auto, Motor und Sport zag dat de tweede stint een herhaling van zetten was, aangezien beide coureurs op hetzelfde moment naar binnen kwamen. Norris kon in de eerste ronden de tijden van Verstappen matchen, maar zag tegen het einde van de stint het gat naar de Red Bull-coureur telkens oplopen. Pas in de laatste stint zaten beide rijders op een andere strategie. Hierdoor kon Norris de snelste raceronde rijden en ook het gat, dat was opgelopen naar ruim dertien seconden, verkleinen naar 8,2 seconden.
Het spannende duel in Brazilië
Het meest spectaculaire duel in Brazilië werd uitgevochten door Sergio Pérez en Fernando Alonso. De Aston Martin-coureur wist dat duel te winnen. 'Hij kon constant aangepaste lijnen rijden om Pérez in de turbulente lucht te houden en hij gebruikte de kracht van de batterij verstandiger. Vooral in bocht 12 liet Pérez zich keer op keer door de oude rot afbluffen. Een tip van de pitmuur was nodig om Pérez een aanval in te laten zetten met DRS.' Uiteindelijk kon Alonso de Mexicaan nog terugpakken en de derde plek behouden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties