Peter Windsor denkt dat een sterk Mercedes in Groot-Brittannië niet als vanzelfsprekend is. De renstal uit Brackley worstelt in 2021 al enkele races met de afstelling van de W12, waarin ze veel downforce op moeten offeren om op de rechte stukken een hoge topsnelheid over te houden. Op een circuit waar topsnelheid van groot belang is, kan Mercedes naast Red Bull Racing ook teams als McLaren tegenkomen, denkt de gerenommeerde Formule 1-journalist.
'Vergeleken met de andere teams met Mercedes-aandrijving is het het fabrieksteam dat inherent meer drag heeft. Daarom is het team op het rechte stuk niet zo snel als de andere teams met een Mercedes-motor. Dit komt omdat ze van nature meer downforce genereren', aldus Windsor, die een technische verklaring afgeeft voor waarom Mercedes onder andere op Circuit Paul Ricard topsnelheid tekort leek te komen ten opzichte van directe concurrent Red Bull.
Het feit dat de W12 meer downforce genereert dan bijvoorbeeld de MCL35M houdt in dat Mercedes, om dezelfde topsnelheid te vinden als McLaren, relatief juist wat downforce van de bolide moet halen. 'Mercedes kan spelen met de afstelling van de auto om een compromis te vinden tussen topsnelheid en een goede rondetijd die voor ze werkt. Zo hebben ze dat in Frankrijk en Oostenrijk gedaan. Ze wonnen deze wedstrijden allebei niet, maar zaten met de afstelling wel min of meer bij Red Bull', vervolgt de Brit via YouTube.
Silverstone en Mercedes
In het verleden was Mercedes altijd een sterke kracht in Silverstone. Of dat dit jaar weer het geval is, weet Windsor niet. Het is een circuit waarop een groot deel van de ronde vol gas genomen gaat worden. Besluit Mercedes vast te houden aan een afstelling met relatief veel downforce (relatief is hier het sleutelwoord, gezien het feit dat alle teams vermoedelijk voor een lage downforce-afstelling gaan, red.) dan zouden ze het lastig kunnen gaan krijgen.
'Silverstone is een circuit waar veelal vol gas gereden wordt. Er zullen daar gebieden zijn waarop de Mercedes vol gas gaat, en bijvoorbeeld de McLaren ook, maar waar de McLaren waarschijnlijk sneller is omdat de auto minder downforce heeft', denkt Windsor. 'Volgens mij is er dus meer tijd te winnen ten opzichte van Mercedes voor teams als McLaren, die vooral gericht zijn op een afstelling met weinig neerwaartse druk.' Met het waarschuwingsschot van Lando Norris dat hij Hamilton vaker het vuur aan de schenen wil leggen zou het een voorbode kunnen zijn voor een lastig weekend van Mercedes.
Voordeel van veel downforce voor Hamilton en Bottas
Waarom zou een team dan überhaupt aan een afstelling met veel downforce vasthouden? In delen met trage bochten, zoals het einde van de derde sector en het middelste deel van de eerste sector, win je daarmee wel aanzienlijk tijd op de concurrentie. Windsor: 'Mercedes zal in de tragere sectoren wel wat goedmaken, maar het gaat heel interessant worden om te zien hoe Mercedes dit probleem op gaat lossen. Ik denk dat dat een van de grootste vragen gaat worden van het weekend.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties