Windsor omvergeblazen door Verstappen: 'Haalde het maximale eruit op een manier waarop Max dat kan' Formule 1
Formule 1

Windsor omvergeblazen door Verstappen: 'Haalde het maximale eruit op een manier waarop Max dat kan'

Windsor omvergeblazen door Verstappen: 'Haalde het maximale eruit op een manier waarop Max dat kan'

Formule 1-journalist Peter Windsor was omvergeblazen door Max Verstappen. Volgens de Brit was met name sector twee Verstappen-territorium en deed hij het perfect met het managen van zijn banden. Windsor kan opnieuw dingen aanstippen waardoor de Nederlander het perfect deed en uitblonk. Sergio Pérez deed het ook goed, maar lang niet zo goed als de tweevoudig wereldkampioen.

Verstappen moest de Grand Prix van België als zesde aanvangen, maar lag in de zeventiende ronde van de race al aan kop. Hij bouwde zijn opmars naar zijn teamgenoot, die op dat moment aan de leiding lag, zorgvuldig op. De Nederlander ging de Mexicaan voorbij op dezelfde wijze waarop Pérez eerder Charles Leclerc inhaalde. 'Pérez was lang niet zo goed als Max', begint Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Ik vond met name de slotfase van de race heel fascinerend', gaat de Brit verder.

'Max had de snelste ronde al, en toen vertelde zijn engineer dat hij zijn hoofd wat meer moest gebruiken en om zijn banden moet denken. Dat deed hij door consistent twee tienden sneller te gaan', grinnikt Windsor. Tijdens de race had Verstappen een discussie met Gianpiero Lambiase, zijn engineer. Red Bull Racing zag namelijk dat de bandenslijtage op de softs best wel hoog kon zijn, en Verstappen vroeg veel van zijn banden bij zijn out lap. 'De eerste sector is de meest zware sector voor de banden. Maar in sector twee, daar maakte hij het verschil. Hij haalde daar het maximale uit de banden op een manier waarop Verstappen dat kan.'

Selectief zorgen voor de banden werkte uitstekend: 'Daar dacht hij om zijn banden'

Windsor merkte op dat Verstappen ongelofelijk was in die tweede sector. Dat kwam omdat de Red Bull-coureur zijn banden managede in de eerste en laatste sector, om vervolgens sneller te gaan in de tweede sector, die niet zoveel van zijn banden vroeg. 'Daar dacht hij om de banden. Max was consistent langzamer in sectoren één en drie. En toen in de regen, dan moet je om kunnen gaan met onderstuur en brake level pressure. Daarin was Max subliem, Pérez niet. Sector twee was het territorium van Verstappen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws