Peter Windsor denkt dat de nieuwe Pirelli-banden Mercedes meer helpen dan Red Bull. Pirelli blijft hun banden door ontwikkelen om de beste banden te leveren aan alle teams. Windsor bekijkt het anders en gaat in op waarom de nieuwe banden geen voordeel bieden voor het Oostenrijkse team en waarom er een verschil is in het delen van informatie.
De teams houden veel rekening met aspecten van de auto maar waar de teams minder rekening mee houden zijn de zijkanten van de achterbanden. Windsor duikt in de voordelen voor Mercedes in zijn nieuwe Youtube-video. 'De teams krijgen geen informatie meer van Pirelli. Dat komt voornamelijk omdat Pirelli de informatie niet nodig heeft. Dat was anders tijdens de bandenoorlog tussen Michelin en Bridgestone jaren geleden. Als er nu wel informatie vanuit Pirelli naar buiten zou komen, zou het kunnen lijken alsof de banden meer voordeel geven aan Mercedes. Maar dat zal nooit gebeuren want de informatie zal nooit gedeeld worden.'
'Nieuwe achterbanden zijn een voordeel voor Mercedes'
Pirelli willen stevigere en sterkere banden. Ze zijn dan ook druk bezig met het verbeteren van de zijkanten van de achterbanden. Ze proberen te kijken naar het verschil tussen de nieuwe band en de oude, zo willen ze de tolerantie van de banden verbeteren. Alleen Pirelli heeft de cijfers en niemand anders krijgt die te zien. Het is belangrijk voor de teams om te weten wat de zijkanten van de achterbanden aan kunnen voor de diffuser. Het doel van de diffuser is de lucht die onder de bodemplaat heen stroomt te versnellen, dit gebeurt door de ruimte onder de bodemplaat groter te maken. Deze zit in de achterkant van de auto en alles wordt aan de achterkant daar omheen gebouwd. 'Wat de zijkanten van de banden doen zijn enorm belangrijk voor de achterkant en de diffuser. De banden zijn de muren van de diffuser', zegt Windsor.
Red Bull past al jaren de diffuser aan, maar bovenal hoe de diffuser beschermd wordt. Windsor: 'Toen Pirelli stevigere achterbanden ging produceren gaf het eigenlijk Mercedes een voordeel, want ze hadden nu namelijk een consistentere muur om de diffuser heen. En dat alleen omdat de stevigheid van de banden veranderde. Het beïnvloede Red Bull veel minder omdat ze al heel dichtbij zaten met een goede beschermende achterkant. Pirelli heeft banden geproduceerd die het net iets makkelijker maken voor Mercedes om de achterkant van de auto op een hoger niveau te laten presteren.' Het zal dus interessant zijn om te zien hoe deze veranderingen Mercedes zal beïnvloeden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties