F1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor zou verbaasd zijn als Max Verstappen überhaupt denkt aan een overstap naar Mercedes. De Brit benadrukt dat Red Bull Racing niet van de ene dag op de andere in elkaar zal storten, ook niet zonder Adrian Newey, die zijn vertrek heeft aangekondigd. Newey heeft samen met zijn team echter wel een heel goede auto gebouwd, die dit weekend ook op Miami zal domineren.
Na de roddels van de afgelopen paar dagen werd het officiële nieuws op 1 mei bevestigd. Newey vertrekt bij Red Bull, maar blijft zich richten op het project van de RB17, de Red Bull-hypercar. Rond deze tijd volgend jaar is hij dan beschikbaar voor andere teams, al twijfelen sommigen eraan of Newey nog wel door wil. Zijn zeilboot wordt dit jaar ook opgeleverd, en hij heeft zijn passie om daarmee te varen al vaker uitgesproken. Het vertrek van Newey kan verdere gevolgen hebben voor de Oostenrijkse renstal. Verstappen wordt steeds vaker in één zin genoemd met een overstap naar Mercedes. Hij heeft bovendien aangegeven dat hij graag wil dat de rust terugkeert achter de schermen en dat de sleutelfiguren op hun plek blijven. Newey was absoluut een sleutelfiguur, en hij vertrekt nu.
Windsor zou echter niet inzien waarom Verstappen dan naar Mercedes zou moeten gaan. Volgens de Brit blijft hij waar hij nu is. 'Ik ben verrast als hij zelf maar zou nadenken over overstappen naar Mercedes', zegt Windsor in de livestream op zijn YouTube-kanaal. 'Red Bull zal niet van de ene op de andere dag instorten, dat is zeker. Er zal genoeg momentum zijn om het goed te doen in 2025, maar er is geen reden om te denken dat Red Bull, zelfs zonder Adrian, geen goed werk zal leveren, als Mercedes, zo niet beter', stelt de voormalig teammanager. 'Waarom zou Max alle mensen die hij goed kent, en het team dat hij goed kent, verlaten om naar Mercedes te gaan met George Russell in de andere auto? Of nou ja, tenzij ze besluiten om Antonelli daarin te zetten, je weet tegenwoordig niet wat Toto Wolff allemaal denkt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mercedes heeft haar interesse in de drievoudig wereldkampioen niet onder stoelen of banken gestoken. De Duitse renstal zoekt sinds het begin van het seizoen een vervanger voor het zitje van Lewis Hamilton, die het team aan het einde van het 2024-seizoen zal verlaten om te verkassen naar Maranello. Daardoor zoekt Carlos Sainz een nieuwe werkgever. Sainz doet het momenteel erg goed, en daardoor wordt er verwacht dat hij ook een goed stoeltje zal krijgen. Hamilton kan dan de strijd aangaan met Charles Leclerc. 'Lewis zal, als hij een goede auto krijgt die races kan winnen, absoluut weer gaan winnen. Ik denk niet meer dan Charles, bekeken over een seizoen, maar je moet hem absoluut nog niet afschrijven', is Windsor van mening.
Red Bull blinkt uit in sprintweekenden: 'Ze zullen altijd goed in vorm zijn'
Als je Verstappen nu zou vragen naar wat hij over twee jaar gaat doen, zou hij reageren dat hij dat hij zich voorlopig focust op de Grand Prix van Miami, denkt Windsor. Er is geen reden om te denken dat de Oostenrijkse renstal het niet goed gaat doen dit weekend. Verstappen heeft de afgelopen twee edities op het Miami International Autodrome ook gewonnen, en hij is dominant in de Verenigde Staten. 'Ze hebben zo'n grote sweet spot', zegt Windsor, doelend op de RB20. 'Als je de afstellingen betreffende de vleugel vergelijkt met, zeg Mercedes, hoeven ze maar een klein beetje minder vleugel te rijden om wat meer topsnelheid te krijgen. Bij Mercedes moet alles in balans zijn, en als ze dan de voorkant kwijtraken, is alles wat ze voor elkaar hadden weer weg', legt Windsor uit.
'Adrian (Newey, red.) en zijn team hebben een auto gebouwd die aerodynamisch zo efficiënt is. Ze hebben in Miami maar een uurtje om de auto af te stellen, maar Red Bull zal ook dan in topvorm zijn, tenzij ze het helemaal verkeerd hebben', gaat de Brit verder. 'Het oppervlak is wel erg glad, en het is vatbaar voor graining en een hoog niveau aan bandenslijtage. Pirelli heeft de middelste range van de drie compounds meegenomen, dus de griplevels zullen niet bijzonder hoog zijn, en de evolutie van de baan en de grip zal enorm zijn. De tijd waarin ze de auto af gaan stellen, is er nul grip. Dus het afstellen van de sweet spot begint in de eerste sessie voor iedereen.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties