In 2023 was het vanaf de eerste race al zo goed als zeker dat Max Verstappen ook dat jaar zou afsluiten als kampioen van de Formule 1, maar in 2024 komt de Nederlander toch wat concurrentie tegen onderweg naar een vierde titel. Het 2024-seizoen kent na de eerste seizoenshelft al zeven verschillende racewinnaars, waar dat er in 2023 slechts twee waren die bovendien allebei voor hetzelfde team reden. Peter Windsor verwacht dan ook dat het volledig op de coureurs aankomt in het kampioenschap.
Lando Norris is momenteel degene die het meest in de buurt komt van Verstappen, al blijft het gat toch wel vrij groot met een verschil van 78 punten tussen de twee coureurs. De strijd om het kampioenschap zal vooral tussen deze twee uitgevochten moeten worden, voorspelt Windsor. Daarbij zullen eventuele straffen volgens hem geen rol van betekenis spelen. ‘Zal het maximale aantal toegestane motoronderdelen een rol gaan spelen in de kampioenschapsrace tussen Verstappen en Norris? Ik denk het niet’, stelt de journalist vast in zijn livestream op YouTube.
Gridstraffen worden Verstappen en Norris niet fataal
Een straf zoals die van Verstappen in België zal geen verschil maken, omdat de bolides sneller zijn dan de rest van het veld. Een startplaats halverwege de grid is dus geen bedreiging voor de twee coureurs. ‘Je doelt daarmee op gridpenalty’s?’ vraagt de Brit. ‘Nee’, klinkt het daarna stellig. Zeker de drievoudig wereldkampioen hoeft niets te vrezen volgens de Formule 1-kenner. ‘Red Bull is georganiseerd genoeg en ze hebben een geschiedenis van betrouwbaarheid op dit gebied’, zegt hij over de Oostenrijkse renstal.
Windsor verwacht dat het team uit Groot-Brittannië nog wel wat problemen zal ondervinden dit seizoen. ‘McLaren gaat sowieso nog klappen te verduren krijgen in de tweede helft van dit jaar’, doet hij een zelfverzekerde voorspelling. Het ligt echter in de lijn der verwachtingen dat dit bij Red Bull Racing ook het geval zal zijn. ‘Red Bull waarschijnlijk ook’, voegt de Brit er daarom aan toe. ‘Het is een kwestie van doorvoeren op de juiste plek op het juiste moment’, gaat hij verder, verwijzend naar de motoronderdelen. Hij acht het al bewezen dat dit weinig invloed heeft. ‘Als je kijkt naar Max, hij krijgt die klap in Spa. Dat liep niet al te slecht voor hem af’, moet de analist vaststellen. De Limburger moest op Spa-Francorchamps vanaf P11 starten maar wist zich terug te knokken tot een vijfde plaats, die werd omgezet in een vierde plaats na de diskwalificatie van George Russell. Norris eindigde een plek achter Verstappen.
Enkel pech kan roet in het eten gooien
Windsor verwacht op dit gebied vooral tactische beslissingen van de teams. De enige manier waarop gridstraffen vanwege nieuwe motoronderdelen nog een rol kunnen gaan spelen, is wanneer er onverhoopt een wissel moet plaatsvinden op een circuit waar inhalen lastig is. Een stratencircuit als Monaco liet zien dat er weinig in te halen valt en als je buiten de top tien start wordt het dan dus een hele klus de schade te beperken. Een eventuele wissel tijdens het weekend van de Grand Prix van Azerbeidzjan zou in die zin nog wel voor spanning kunnen zorgen, al zal dit enkel in een noodgeval gebeuren. ‘Als je een gridstraf van tien plaatsen krijgt in Bakoe, dan is het wel erg’, sluit de Brit af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties