De race op de Red Bull Ring in Oostenrijk begon rustig en leek in eerste instantie niet al te veel in petto te hebben. Richting het einde van de race bleek echter niets minder waar. In ronde 63 kwamen regerend wereldkampioen Max Verstappen en McLaren-coureur Lando Norris met elkaar in contact tijdens hun strijd om de eerste plaats. Daarbij maakte Norris gebruik van de DRS. In gesprek met YouTube-kanaal Cameron F1 windt F1-journalist Peter Windsor zich juist daar erg over op.
Dagen na dato houdt het incident tussen de twee coureurs de gemoederen nóg bezig. Na afloop van de race klaagde Verstappen erover dat hij door Norris zou zijn geteisterd met zogeheten dive-bombs. Windsor is het daarmee eens, maar vindt het niet de schuld van de McLaren-rijder dat er voor deze tactiek werd gekozen. 'Wat we zagen is dat Norris het slachtoffer werd van de DRS-generatie', zegt Windsor.
'Het is heel erg verkeerd'
Zonder dat Windsor diep ingaat op wat precies leidde tot het contact tussen Norris en Verstappen, opent hij de aanval op de DRS. 'Ik denk niet dat Norris anders reed dan de negentien andere huidige coureurs in die fase van de race zouden hebben gereden. Wat kun je nog meer doen dan gewoon gebruik maken van dit enorme DRS-voordeel en hopen de man te bombarderen tot het punt waarop hij misschien een fout maakt, zijn remmen blokkeert en er een beetje ruimte is en je erdoorheen komt?'
De journalist vindt dat door de introductie van DRS het echte racen verloren is gegaan. 'Het ontneemt alle finesse en kunst van een goede inhaalmanoeuvre, waar je twee of drie ronden of zelfs 10, 15 of 20 ronden over moet nadenken', zegt hij. 'Dat is wat autoracen zou moeten zijn: de perfecte inhaalactie uitvoeren, op precies de juiste manier. Omdat DRS zo'n enorm snelheidsverschil heeft gemaakt, is al die kunst en finesse weggenomen. Zoals Verstappen terecht zegt: je blijft zitten met dit systeem waarbij je gewoon de man vooraan bombardeert en er het beste van hoopt. Het is heel erg verkeerd. Ze moeten af van die DRS. Ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen.'
Sowieso is Windsor van mening dat er geen limieten zouden mogen worden gesteld aan wat de coureurs met de auto kunnen doen. 'Het zijn allemaal geweldige coureurs. Ze hoeven niet beperkt te worden in wat ze met een raceauto op het circuit kunnen doen. Naar mijn mening zouden ze, als ze wel beperkt worden, sowieso niet in een raceauto mogen zitten. Als twee coureurs tegen elkaar racen, beiden aan de top van hun kunnen, mogen we geen regels stellen over hoe ze de auto kunnen positioneren en wat ze wel en niet kunnen doen.'
'Het verpest alles'
De uitkomst van de race had volgens de Brit een hele andere kunnen zijn als er geen DRS had mogen worden gebruikt. 'Ik denk dat Lando dan zou hebben gewonnen. Ik durf te wedden dat het bij een inhaalactie zou zijn gebleven. Daar had hij over moeten nadenken en vervolgens zou hij die heel goed moeten hebben uitgevoerd. Hij had een hele goede exit uit bocht 3 moeten halen. Het zou een fantastische autorace zijn geweest.'
Een goed doordachte inhaalactie zit er volgens Windsor niet meer in in het DRS-tijdperk. 'Het is een beetje alsof DRS gelijk staat aan soundbites. In plaats van een goed artikel te lezen en tot de kern van de zaak te komen en het te begrijpen, is het een grote kop of een grote soundbite. Dat is hetzelfde als het gaat om DRS in relatie tot inhalen. Het is gewoon zo, het verpest alles. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties