Voormalig Formule 1-teammanager en analist Peter Windsor liet eerder al weten dat hij de kritiek van Max Verstappen wel kan begrijpen als het om stratencircuits gaat, maar de Brit houdt zelf ook gemengde gevoelens over aan de trend waardoor traditionele circuits vaak verdwijnen. Volgens Windsor kan de Formule 1 beter kijken naar het inblazen van nieuw leven van al bestaande circuits, al heeft de analist wel een idee waarom stratencircuits voor de Formule 1-eigenaar Liberty Media de voorkeur lijken te hebben.
Stratencircuits zijn al langere tijd een populair gespreksonderwerp binnen de wereld der motorsport, maar de aankondiging van de Grand Prix van Madrid blies het gesprek nog maar eens nieuw leven in. Met de komst van deze nieuwe race zal de teller vanaf 2026 op zeven stratencircuits in één seizoen staan, en dat is volgens velen veel te veel. Traditionele circuits lijken aan de andere kant juist te verdwijnen om plaats te maken voor deze nieuwe trend, en bij veel gepassioneerde Formule 1-fans schiet dat in het verkeerde keelgat.
Windsor had zelf andere keuzes gemaakt voor nieuwe circuits
Windsor benadrukte in zijn meest recente livechat op YouTube al dat hij zich voor kan stellen dat bepaalde coureurs, onder wie Max Verstappen, geen fan zijn van de alsmaar groeiende trend, maar de analist is er zelf ook niet over te spreken. Zo had de Brit de Grand Prix van Las Vegas liever op een andere manier vormgegeven. 'In plaats van dat circuit in het midden van de stad hadden ze misschien beter een soort Nürburgring na kunnen maken buiten de stad, en dan echt het complete plaatje met uitloopgebieden en alles erop en eraan. Alles wat je nodig hebt voor een goed circuit in 2024.'
Volgens Windsor gingen de Formule 1 en Liberty Media de fout in door juist te kiezen voor een stratencircuit. 'Dat was echt briljant geweest, dat zou dan het nalatenschap zijn van Liberty Media. Dat Nürburgring-achtige circuit zou dagelijks gebruikt worden, honderd procent zeker. Het geld en de ruimte is er, dus waarom hebben ze dat niet gedaan?' Toch snapt de analist wel waarom de beide partijen in veel gevallen juist kiezen voor een race in een grote stad, en zo geldt dat ook voor de race in Madrid. 'Het is voor Liberty Media natuurlijk aantrekkelijk om de race in de stad te organiseren, met dat expositiecentrum en alles eromheen. Daar zitten de grote bedrijven, dus daar is het prestigieus.'
Nadelen wegen zwaarder dan de voordelen
Ondanks dat Windsor de keuze van de Formule 1 en Liberty Media vanuit een commercieel oogpunt wel kan begrijpen, kan de analist niet anders dan toegeven dat er ook een hoop nadelen verbonden zijn aan stratencircuits. 'Die stratencircuits moet je ieder jaar weer overnieuw opbouwen, en dat gaat nog niet zo makkelijk. Door alle regelgeving omtrent licenties wordt alles nauwlettend in de gaten gehouden.' Het is dus een lastig karwei voor de Formule 1 om het circuit in eerste instantie tot leven te laten komen, maar de stad en de sport zijn niet de enige betrokken partijen die graag meepraten over het onderwerp. 'Als je dat circuit in the middle of nowhere bouwt zullen de boeren sowieso klagen dat hun koeien geen melk meer produceren, of zoiets. Maar er zullen altijd mensen zijn die klagen, al denk ik dat dat in een stad toch een aanzienlijk stuk erger zal zijn.' Windsor reageerde daarom stellig op het idee van stratencircuits: 'Ik zou de complexiteit van een stratencircuit niet op me willen nemen, hoor.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties