Williams zal in Las Vegas voor het eerst sinds 2016 met twee auto's in de top zes starten, en is daarmee ook meteen het enige team met twee auto's in de top team. Het Britse team stond de laatste weken onder druk van een sterk presterend AlphaTauri, maar hoopt dit weekend een flinke klap uit te kunnen delen in het gevecht voor de zevende plek bij de constructeurs.
Net als in de voorgaande twintig kwalificaties was kopman Alexander Albon de snelste Williams-coureur, en dankzij de gridstraf van Carlos Sainz mag hij op de vijfde plek plaatsnemen, overigens niet zijn beste startplek van het seizoen. Hoewel het resultaat goed was, had Albon juist helemaal niet zo'n geweldig gevoel met de auto. 'Ik had het moeilijk met de remmen, eigenlijk al het hele weekend', zegt de Britse Thai bij een interview met Formula1.com.
De laatste repetitie eindigde in mineur voor Albon. 'Ik verloor mijn vertrouwen, en ik ging er in de derde vrije training vanaf, deels vanwege dat gevoel met de remmen', verklaart Albon, die zorgde voor een vroegtijdig einde van de trainingssessie. 'Het is altijd wat lastig als je de kwalificatie ingaat terwijl je laatste ronde een crash was, dus je moet dat ritme weer hervinden.'
Albon hoopt graining te vermijden
Vervolgens gaat de coureur dieper in op zijn kwalificatie. 'We hanteerden een agressieve strategie door maar één set banden in Q1 te gebruiken, waardoor we in Q2 en Q3 wat meer ronden konden rijden. Ik ben blij. De kwalificatie ging eigenlijk niet zo vlekkeloos, want ik was de hele sessie niet zo blij met de auto. Elke keer als we naar buiten gingen, probeerden we wat kleine dingen uit en beetje bij beetje ging het steeds beter.'
Gezien de zestien punten van AlphaTauri uit de afgelopen triple header kan Williams een goed resultaat gebruiken. 'We zitten in de jacht, en we weten dat er op ons gejaagd wordt. We wisten dat dit circuit bij ons zou passen, en dat creëert een bepaalde druk om te presteren. Logan (Sargeant, red.) had ook een geweldige kwalificatie, en dat heeft ons een uitstekende uitgangspositie voor de Grand Prix gegeven, want dit is super voor de strategie.'
Albon denkt niet dat hij in de race noodzakelijkerwijs terrein zal verliezen. 'We hebben de auto meer richting de race afgesteld. Graining wordt het grootste gespreksonderwerp. Degenen die het weten te vermijden zullen meer dan een seconde sneller zijn. Degenen die er wel last van krijgen zullen langzaam zijn. Het wordt lastig, en we hebben wat dingen gedaan sinds de tweede vrije training om het hopelijk te vermijden, maar de tijd moet het uitwijzen.'
Sargeant geniet van thuisweekend
Voor Logan Sargeant is de Grand Prix van Las Vegas zijn derde thuisrace. De vorige thuisrace, in Austin, leverde de Amerikaan nog zijn eerste en vooralsnog enige punt in de Formule 1 op, nadat Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd werden. Sargeant kwalificeerde nog niet hoger dan P10, en is dus trots op zijn zesde startplek. 'Ik ben heel erg blij. Het is goed om te zien dat waar we aan hebben gewerkt nu samenkwam. Ik had het idee dat we dat potentieel al een tijdje hadden, maar ik wist het eindelijk aan elkaar te knopen in de drie kwalificatiedelen.'
'Aan het einde was het heel krap, maar ik ben blij dat ik een paar honderdsten sneller was dan de nummer tien', vertelt de 22-jarige debutant, die slechts 0,042 seconden sneller was dan Fernando Alonso, die drie plekken lager staat. 'Het is een geweldige dag voor het team, en ik denk dat we ook een goede auto voor de race hebben.'
Sargeant kijkt dan ook met vertrouwen uit naar de race, en wil daarin gebruikmaken van het sterkste punt van Williams. 'Eerlijk gezegd voelde ik me geweldig, al in de derde vrije training. Het voelde gewoon als een goede dag aan en ik denk dat mensen geïrriteerd zullen raken door onze topsnelheid. We zullen proberen om aan te vallen, maar we kunnen ook goed verdedigen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties