Wie zat er fout? Eerder gebekvecht van Verstappen en Russell krijgt een sportief gevolg Formule 1
Formule 1

Wie zat er fout? Eerder gebekvecht van Verstappen en Russell krijgt een sportief gevolg

Wie zat er fout? Eerder gebekvecht van Verstappen en Russell krijgt een sportief gevolg

Formule 1-coureurs delen het circuit, maar daar lijkt het lang niet altijd op. Regelmatig komen rijders elkaar tegen en vaak zijn beide betrokkenen van mening dat zij de onschuldige partij zijn. F1Maximaal.nl belicht aan de hand van de reglementen én gezond verstand na elke race het grootste incident en bepaalt welke coureur voorrang had moeten verlenen.

Wie in de International Sporting Code zoekt naar een specifieke verklaring van wat wel en niet toegestaan is op het circuit komt van een koude kermis thuis. Of een coureur bestraft wordt voor een incident of niet ligt maar helemaal aan wat de aanwezige stewards ervan maken. Wel heeft de FIA in maart 2022 een 'FIA Formula 1 Driving Standards Guidelines'-document uitgebracht. Op basis van dit document kijken we naar de redelijkheid van een inhaalactie.

Las Vegas heeft spektakel en brokstukken geboden. Met name bocht 12 en 14 vormden het toneel voor vele inhaalacties. Bocht 12, de bocht vóór The Strip, was de locatie waar Max Verstappen en George Russell elkaar tegenkwamen. Dit is het eerste incident dat we bekijken voor de op een na laatste editie van wie zat er fout van 2023. Ook analyseren we de touché van Lewis Hamilton en Oscar Piastri, die uiteindelijk tot een pitstop van de Australiër leidde.

Verstappen vs. Russell

Wanneer Verstappen en Russell elkaar tegenkomen op het circuit is het niet altijd even gezellig. Zo was het dit jaar in Azerbeidzjan ook al raak, waarna de Nederlander zijn concurrent even opzocht. De heren wisselden woorden en het werd duidelijk dat Verstappen niet tevreden was met de respons van de Mercedes-coureur. Mercedes is in 2023 niet altijd even goed in staat geweest om de Red Bull bij te houden, dus van verdere aanvaringen kwam het niet, tot nu.

Want Verstappen en Russell slingerden door de snelle bochten heen na de relatief trage tweede sector van het Amerikaanse straatcircuit. Ze naderden bocht 12 en beide heren remden - Verstappen iets later dan Russell. Ruim voor de apex stuurt Russell in, duidelijk met het doel om de apex te halen. Verstappen zat daar aan de binnenkant en werd geraakt door de Engelsman. Zijn wiel raakt het bargeboard van Russell, maar de uiteindelijke winnaar van de race kan wel gewoon door.

'Hij stuurde zomaar in op mij!', is een kreet die we vanuit de cockpits wel vaker te horen krijgen. Des te vermakelijker dat hij deze keer gerechtvaardigd was. Russell zat weliswaar bij het insturen voor de Red Bull, maar met de lijn die hij nam, gaf hij Verstappen nooit voldoende ruimte om een inhaalactie aan de binnenkant te plaatsen. Kijken we naar de reglementen van de FIA dan wordt gesteld dat de coureur die aan de binnenkant in probeert te halen bij het raken van de apex 'significant' naast zijn tegenstander moet staan.

Verstappen zit goed naast de Mercedes

Onder significant verstaat het motorsportorgaan dat de voorwielen van de inhalende bolide langszij moeten liggen. Verstappen lag met zijn voorwielen nagenoeg naast die van Russell. Met andere woorden: hij had het recht om te zitten waar hij zat en Russell had rekening met hem moeten houden. Een sportief detail: Russell nam na afloop de schuld meteen op zich voor het incident. Geheel terecht, want hij had Verstappen gewoon niet gezien.

Was dit wel het geval dan had hij immers altijd ruimte gelaten - daarvoor zat Verstappen namelijk prima in de bocht. Bovendien maakte hij de inhaalactie gecontroleerd en met de mogelijkheid om binnen de baanlimieten te blijven, wat de twee officiële voorwaarden zijn voor een succesvolle, legale inhaalactie. Bij dit incident lag de schuld dus voor de volle honderd procent bij Russell. Het is dan ook meer dan terecht dat het de Mercedes-rijder was die uiteindelijk een tijdstraf van vijf seconden toegewezen kreeg.

De andere Mercedes-coureur komt Piastri tegen

Ook de andere Mercedes-coureur raakte in Sin City betrokken bij een incident. Bij Hamilton was de directe tegenstander Piastri, die in ronde 16 The Strip opdraaide en de Mercedes van de zevenvoudig wereldkampioen in zijn kielzog had. Tegen het einde van het lange rechte stuk positioneerde Hamilton zijn zwarte auto naast de papajaoranje machine van Piastri. Piastri biedt veel ruimte en Hamilton neemt die ruimte. De Engelsman raakt de apex en neemt de bocht dus zo strak als hij kan, maar het is niet voldoende. Hamilton raakt tegen het einde van de bocht de band van Piastri.

Reglementair was dit een aardige inhaalactie. Hamilton lag bij het raken van de apex voor de McLaren, dus hij had recht op die bocht. Piastri realiseerde zich dat ook, want hij liet de routinier genoeg ruimte. Initieel leek het of Hamilton heel even de achterkant van zijn auto verloor en daardoor het rubber van de McLaren aantikte. On-boards van Hamilton laten echter niet zien dat hij corrigeerde, dus hij nam de bocht gewoon zoals hij deze wilde nemen, gecontroleerd en effectief.

De enige conclusie is dus dat Piastri simpelweg zijn uitloopruimte kleiner zag worden. De eerste impuls was dan ook om in te sturen en weer terug te keren naar het circuit. Piastri werd namelijk buiten het circuit gedrukt. Hij kon niet anders dan snelheid minderen en aansluiten achter Hamilton. Dat hij daarbij net geraakt werd door Hamilton was ongelukkig. Volgens de reglementen van de FIA werden hier geen regels verbroken en dat dit de boeken ingegaan is als race-incident is dan ook volledig terecht. Zo komen we dus uit op een perfecte score van de stewards voor de twee grootste incidenten van de Grand Prix van Las Vegas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws