Al dagen wordt de Formule 1-wereld geteisterd met berichten vanuit Alpine en Aston Martin. Bij beide teams is het achter de schermen onrustig, en er lijkt nog een laatste aankondiging aan te komen. Volgens recente berichtgeving van het doorgaans goed ingevoerde AS is berichtgeving van de komst van Otmar Szafnauer bij Alpine slechts een kwestie van tijd, maar waar komt de overstap vandaan? Wilde Alpine Szafnauer, Szafnauer Alpine, of wilde Aston Martin gewoon van de Roemeen af? F1Maximaal biedt inzicht.
Met het nieuws van het vertrek van teambaas Szafnauer leek het in eerste instantie alsof Aston Martin de boosdoener was in het verhaal. De Britse renstal kwam naar buiten met een vrij generiek bericht waarin het aankondigde afscheid te nemen van de topman. Szafnauer werkte jaren voor Racing Point en Force India, de voormalige gedaanten waarin het Aston Martin-team uitkwam in de sport. Hij kent het team dus als zijn broekzak en het feit dat hij op eigen kracht de renstal zou verlaten, was op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Aston Martin liet er geen gras over groeien en kondigde op 14 januari haar vervanger voor de vertrokken teambaas al aan. Dit deed alleen nog maar meer vermoeden dat het Aston Martin was dat een vertrek forceerde, en niet de teambaas zelf. De aankondiging van teambaas Mike Krack kwam immers slechts negen dagen na het ontslag van de oude leider. Met andere woorden: Aston Martin had de vervanger al min of meer klaarstaan - voor zulke posities vind je binnen anderhalve week namelijk geen vervanger in de autosportwereld.
Wat de hypothese van een geforceerd vertrek van Szafnauer alleen nog maar versterkte, is de reputatie die Lawrence Stroll op bedrijfskundig gebied heeft. Gaat iets niet naar wens? Dan is Stroll zeker de moeilijkste niet en weten werknemers de deur te vinden. De rekruteringsslag van de Canadees heeft bijvoorbeeld langzittende personeelsleden binnen de organisatie posities gekost, maar Stroll sr. is maar op één ding gericht, en dat is succes. Wordt dit niet behaald dan moet er iets veranderen. Een bewonderenswaardige instelling, maar geen enorm menselijke.
Renault polst Szafnauer
Toch lijkt het vertrek van Szafnauer niet vanuit de multimiljardair te komen. In het eerdergenoemde Spaanse medium was eerder deze week namelijk te lezen dat het Luca de Meo was die de trekker overhaalde. De Italiaan fungeert momenteel als CEO van Renault en vond het blijkbaar tijd voor verandering binnen de structuur van het raceteam van Alpine. Na het vertrek van Cyril Abiteboul is er bij het Franse team een gat ontstaan, en in Szafnauer ziet hij blijkbaar de man om dit gat te vullen. Wat De Meo restte, was het vrijmaken van een positie binnen de huidige structuur van het team.
Alpine, dat onder toezicht staat van moederbedrijf Renault, kwam zodoende enkele dagen nadat duidelijk werd dat Szafnauer zou vertrekken met een eigen aankondiging. Marcin Budkowski, de technische man van het F1-team uit Enstone, werd verzocht het team te verlaten. De Pool kon er mee leven. Hij postte niet veel later een foto op Instagram van een tuin met de tekst 'gone gardening' - een referentie naar de 'gardening leave' waar topmanagers binnen de F1 aan moeten voldoen. Wanneer ze van team wisselen, moeten ze een jaar rust nemen om een overdracht van kennis te voorkomen.
Heeft Alpine Szafnauer nodig?
Nu Budkowski met de voetjes omhoog zit, lijkt niets de komst van Szafnauer nog in de weg te staan. Maar misschien wel de belangrijkste vraag die De Meo zichzelf moest stellen voordat hij voor de ervaren Aston Martin-man ging: hebben we hem wel nodig? Ja, Alpine heeft hem zeker nodig. De voornaamste reden hiervoor is dat het bedrijf sinds het vertrek van Abiteboul in 2020 eigenlijk geen geschikte teambaas aan heeft weten te stellen.
Toen het vertrek van Abiteboul, die volgens geruchten uit Italië op de radar staat van Red Bull Racing, aangekondigd werd, kwam Alpine met een herstructurering waarin geen van alle betrokken topmanagers de rol van teambaas op zich nam. Davide Brivio werd binnengehaald van de MotoGP als Racing Director, Budkowski bekleedde de rol van technisch directeur en Alpine-CEO Laurent Rossi nam met regelmaat deel aan de persmomenten. Alle genoemde namen droegen wel verantwoordelijkheid, maar wie er nou écht de touwtjes in handen had, dat weten we niet.
Wanneer Alpine Szafnauer aanstelt, heeft het eindelijk die leider waar het al meer dan een jaar naar zoekt. Szafnauer is daarnaast sinds 1998 al actief in de Formule 1 en weet dus hoe de hazen lopen. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Force India en Racing Point, waarmee hij met een beperkt budget verdienstelijke resultaten neer wist te zetten. Met de introductie van het budgetplafond heb je als team veel aan een man die bekend staat om een efficiënte aanpak. Dat het dus een kwestie van tijd is voordat Szafnauer officieel aangekondigd wordt als nieuwe aanwinst van Alpine, dat is eigenlijk alleen maar logisch.
Meepraten? Laat je reactie achter in de comments of volg mij op Twitter!
Door: Christian Moerman | Twitter: @ChristianMoerm1
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties