Sinds de invoering van het budgetplafond in de Formule 1 in 2021 zijn de teams onderworpen aan strikte financiële regels die uitgaven beperken. Initieel was het doel om het veld te nivelleren. Teams met meer financieel vermogen konden bij de introductie van het budgetplafond immers een maximumhoeveelheid aan geld investeren, welke nu voor elk team gelijk was, en redelijk laag lag ten opzichte van wat er vroeger uitgegeven werd. In de hoogtijdagen gingen de topteams richting de 400 miljoen dollar per jaar, nu is het iets meer dan een kwart daarvan. F1Maximaal.nl duikt erin.
De financiële reglementen zijn inmiddels zo breed dat ze ook de investeringen in infrastructuur omvatten. Voor een team als Williams, dat facilitair al achterloopt op de concurrentie, vormt dit een serieuze uitdaging. Teams als Aston Martin hebben heel slim om deze beperking heen gespeeld, wat ook meteen de reden is dat we in het volgende reglementaire tijdperk best wat mogen verwachten van de renstal van Lawrence Stroll.
Al jaren heeft Williams het moeilijk. Er worden elk jaar wel wat punten gescoord, maar het relatief illustere Formule 1-team weet zich niet van de positie van (semi-)hekkensluiter te ontdoen. Een van de factoren die hieraan bijdraagt, is het feit dat de infrastructuur in Grove, de thuisbasis van het team, niet voldoet aan de standaarden van de concurrentie. De windtunnels en simulatoren van het team zijn niet te vergelijken met die van teams zoals Red Bull Racing en Mercedes - renstallen die in de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd hebben op dit gebied. Upgrades in deze infrastructuur zouden Williams hoogstwaarschijnlijk niet naar de top van de tijdtabel katapulteren, maar helpen zou het zeker.
Des te vervelender is het voor het team dat de financiële reglementen van de FIA redelijk strikt zijn wanneer het gaat om investeringen die de teams in de infrastructuur mogen doen. Dagelijkse operationele kosten zoals onderhoud aan faciliteiten en kleine upgrades zijn toegestaan, maar grote investeringen, zoals de bouw van een nieuwe windtunnel of andere testapparatuur gaan nu langs de FIA en vallen onder het budgetplafond. Een doorn in het oog voor James Vowles, die ziet dat dit zijn team negatief beïnvloedt.
Wat zegt de FIA?
De FIA heeft in de reglementen een duidelijk verschil gemaakt tussen wat we en niet toegestaan is wanneer we het hebben over uitgaven aan infrastructuur. Zo worden routinekosten voor de dagelijkse werkzaamheden van de faciliteiten buiten beschouwing gelaten door het motorsportorgaan. Onder meer onderhoud aan gebouwen en salarissen van personeel dat niet werkt aan prestatiegerelateerde projecten vallen hier ook onder.
Grote investeringen in nieuwe faciliteiten zijn niet toegestaan. Hierin wordt expliciet gerefereerd naar investeringen die een prestatievoordeel zouden kunnen bieden, zoals een nieuwe windtunnel of simulatoren. Deze investeringen hebben een dusdanig groot effect op de prestaties van een team dat deze inmiddels binnen het budgetplafond vallen. Zo zorgt de FIA ervoor dat teams met meer financieel vermogen dit niet kunnen gebruiken om een extreem competitief voordeel te behalen.
Het strategische voordeel van Aston Martin
Het is Strolls team, Astin Martin, dat zich in dit verhaal in een unieke positie bevindt. In de jaren voorafgaand aan de invoering van het budgetplafond, waar beperkingen op de investeringen in infrastructuur op volgden, heeft het team grootschalige investeringen gedaan. Zo werd er in Silverstone en gloednieuwe fabriek ontwikkeld, inclusief hypermoderne windtunnel. Omdat deze investeringen gedaan zijn voordat de nieuwe financiële reglementen van kracht waren, heeft Aston Martin het probleem niet dat Williams wel heeft.
Met name in de komende jaren zou Aston Martin daardoor een significant voordeel kunnen behalen ten opzichte van directe concurrenten. Met name in 2026 liggen er kansen. Dan gaat de grid aan de slag met een nieuwe set aan technische reglementen. Teams moeten een nieuwe bolide ontwikkelen en dan is een gloednieuwe windtunnel plots een enorm nuttige aanwinst. Teams als Williams die niet geïnvesteerd hebben voorafgaand aan de intrede van de financiële reglementen zullen dus achter de feiten aan blijven lopen.
Lees ook
Krack blij met aanpassing reglementen 2026: 'Dit is acceptabel'
Newey werd gedwongen stap terug te doen: ‘Anders zou ik ze kwijtraken aan de concurrentie’
Wat heeft dit te betekenen voor de Formule 1-teams?
Dit probleem splitst de teams eigenlijk op in twee groepen. Aan de ene kant heb je moderne teams (lees: Ferrari, Red Bull, Mercedes), teams die recentelijk geïnvesteerd hebben in de infrastructuur, maar buiten het budgetplafond vallen (McLaren en Aston Martin), en teams die met verouderde faciliteiten werken. Williams staat samen met een handjevol andere teams dus voor een dilemma: investeren in de faciliteiten en daar in de toekomst de vruchten van plukken, en daarmee de ontwikkeling van het materiaal vertragen?
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het alternatief is om niet te investeren in faciliteiten en te proberen om het ultracompetitieve middenveld bij te halen, maar op de lange termijn schiet je daar als team weinig mee op. Voor teams zoals Williams betekent de combinatie van het budgetplafond en de reglementswijzigingen van 2026 dat ze hun uitgavenstrategie zeer precies uit moeten stippelen. Er moeten hoe dan ook concessies gedaan worden, en de vraag is of ze die doen op de korte of lange termijn. Voor Carlos Sainz, vanaf 2025 rijdend voor het Engelse team, is het in ieder geval geen goed nieuws.
De oplossing?
Een oplossing voor dit probleem is er eigenlijk niet. Ja, de financiële reglementen hebben het speelveld genivelleerd, maar nog steeds zijn er teams die hier met voortschrijdend inzicht omheen gekomen zijn. Daar wordt nu van geprofiteerd, en in 2026 al helemaal. Het uitgavenpatroon aan faciliteiten over de afgelopen jaren kan geanalyseerd worden om te zien welke van de teams nog wat te goed hebben van de FIA, en welke al flink wat geld geïnvesteerd hebben.
Daar kunnen echter weer allerlei vraagstukken van komen - is dat eerlijk? Zo is de situatie zoals deze nu is en is het aan teams als Williams om in de komende jaren zo efficiënt mogelijk te werk te gaan om deze achterstand weg te werken. In essentie staan ze namelijk al 1-0 achter als we kijken naar hun concurrentiepositie ten opzichte van de teams die in de afgelopen jaren wél hele grote uitgaven gedaan hebben.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties