Het Formule 1-veld komt dichter bij elkaar. Waar we vorig jaar complete dominantie hadden van het team van Red Bull, zijn er dit jaar nog meerdere teams die kans maken op de titels. Voor volgend jaar blijven de regels nagenoeg ongewijzigd, en blijft het veld relatief dicht bij elkaar. In 2026 gaan de reglementen echter op de schop, maar daar is nu al het een en ander aan aangepast, omdat de originele reglementswijziging te drastisch was, zo vindt Aston Martin-teambaas Mike Krack.
In eerste instantie zouden de regels een drastisch verlies in aerodynamische prestaties opleveren. Veel teams waren het niet eens met deze veranderingen. Eerder deze maand kwam naar buiten dat de regels wat versoepeld worden, iets waar Krack heel blij mee is. 'Er zijn gebieden waar we nog wat werk te doen hebben, maar over het geheel genomen denk ik dat we een verstandig compromis zullen vinden', vertelt de Luxemburger in gesprek met Nailing the Apex. 'Ik zeg compromis omdat een set regels altijd een compromis is. We hebben besloten om die kant op te gaan met de power unit en dan zijn sommige van de andere punten van belang', aldus Krack.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens Krack worden de nieuwe regels een uitdaging, maar hij is wel blij met de samenwerking met de FIA. 'We hebben zeer ambitieuze gewichtsdoelen, we hebben zeer ambitieuze aerodynamische doelen, maar aan het eind van de dag hebben we besproken waar je vrij kunt zijn, waar je meer vrijheid nodig hebt en dat soort dingen. En stap voor stap, opnieuw door samen te werken, door samen wat studie te doen – de FIA heeft de teams gevraagd om studies te doen waar we de auto kunnen verbeteren of waar ze de vrijheid kunnen vergroten – en dat hebben ze overgenomen. Dus hulde aan hen.'
Acceptabel Compromis
'Ik denk dat we er nu veel beter voorstaan dan in juni', vervolgt Krack. 'Dat laat zien dat we, ondanks alle ambitieuze deadlines die we hadden, erin zullen slagen een set regels te creëren. Natuurlijk zal niet iedereen blij zijn met alles, maar ik denk dat het een acceptabel compromis zou zijn.'
Voor Krack en zijn team zijn deze reglementen een grote kans. Het team heeft namelijk topontwerper Adrian Newey aangetrokken en hoopt hiermee zichzelf snel te kunnen mengen in de voorhoede van de koningsklasse. Newey won in het verleden titels met meerdere teams. De 65-jarige Brit vertrok eerder dit jaar bij het team van Red Bull.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties