Vormcheck Oostenrijk | Verstappen en Perez moeten afrekenen met eenzame Hamilton Formule 1
Formule 1

Vormcheck Oostenrijk | Verstappen en Perez moeten afrekenen met eenzame Hamilton

Vormcheck Oostenrijk | Verstappen en Perez moeten afrekenen met eenzame Hamilton

Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. Dit weekend nemen we de prestaties op de Red Bull Ring onder de loep.

Voor de vormcheck van de Grand Prix van Oostenrijk gaan we iets anders te werk dan normaal. Doorgaans kijken we naar de drie meest recente edities van de wedstrijd op het circuit waar gereden wordt, maar voor de Oostenrijkse Grand Prix is het wellicht handiger om naar de voorganger van de race te kijken, met een klein Pirelli-tintje. De meest recente wedstrijd op de Red Bull Ring is immers de beste maatstaf voor wat er dit weekend kan gebeuren. Er zijn echter twee details die de rangorde nog wel eens op zouden kunnen schudden. Zo neemt Pirelli zachtere bandensets mee naar het tweede weekend in Oostenrijk, terwijl er wederom regenbuien voorspeld worden. De zachtere bandensets zullen vermoedelijk gevolgen hebben voor de prestaties van de teams.

Daarnaast is op vrijdag en op zondag de kans op regen het grootst. Racen de heren op een nat wegdek dan komen de rijders bovendrijven die zich op het gladde asfalt thuis voelen. In de vormcheck van deze week nemen we dus alle coureur onder de loep, maar met een kleine twist. We kijken naar drie verschillende wedstrijden. Allereerst kijken we naar de Grand Prix van Emilia Romagna, de meest recente natweerrace, om te kijken welke rijders in een natte race zouden kunnen excelleren. Daarnaast kijken we naar de meest recente wedstrijd waarin de C3, C4 en C5-banden meegenomen zijn. Dit was gedurende de Grand Prix van Azerbeidzjan. Tenslotte nemen we de eindklassering van de meest recente race in Spielberg mee, om te bepalen hoe de kansen van de F1-coureurs liggen.

Toegegeven, de resultaten in Baku, evenals die van de laatste regenrace, bieden niet zoveel voorspellend vermogen als de voorgaande prestaties op hetzelfde circuit, maar zo proberen we toch eventuele onzekerheden te tackelen voor de Grand Prix van Oostenrijk. Neem bijvoorbeeld Sebastian Vettel die in Baku uiteindelijk als tweede over de meet wist te komen. Het was een knotsgekke race, er vielen mensen uit en de laatste paar ronden waren een sprintrace, maar was de wedstrijd van de Heppenheimer tot toen niet uitstekend geweest, dan was hij sowieso nooit op die tweede plaats terechtgekomen. Daarom beargumenteren wij dat, ook met bijzondere gebeurtenissen, eindresultaten altijd vorm aangeven.

In deze analyse sluit overigens de ene variabel de andere ook uit. Wanneer het regent, zal men immers geen gebruik maken van de zachtste bandensets waarop sommigen in Baku zo goed uit de verf kwamen. Blijft het droog dan kunnen de mannen die op een nat wegdek punten scoren zich niet laten zien. Daarom zal een van de twee Grands Prix waarvan we de punten meenemen om een vorm te voorspellen niet bijzonder relevant zijn. Desalniettemin geeft het drietal aan wedstrijden dat meegenomen is een mooi gemiddelde van hoe het weekend zich kan vormen.

Verstappen en Perez in vorm, Bottas zwak

Coureur Puntentotaal (Emilia Romagna, Azerbeidzjan, Stiermarken) DNFs
1. Max Verstappen 50 1
2. Sergio Perez 37 0
3. Lewis Hamilton 36 0
4. Lando Norris 35 0
5. Charles Leclerc 30 0
6. Carlos Sainz 22 0
7. Pierre Gasly 21 1
8. Sebastian Vettel 18 0
9. Valtteri Bottas 15 1
10. Daniel Ricciardo 10 0
11. Fernando Alonso 10 0
12. Lance Stroll 8 1
13. Yuki Tsunoda 8 0
14. Esteban Ocon 2 0
15. Antonio Giovinazzi 2 0
16. Kimi Raikkonen 1 0
17. George Russell 0 3
18. Nicholas Latifi 0 1
19. Mick Schumacher 0 0
20. Nikita Mazepin 0 0

Naar de drie wedstrijden die belicht worden in deze analyse zijn het de Red Bull Racing-coureurs die de meest veelbelovende kaarten toegedeeld krijgen voor Oostenrijk. Max Verstappen steekt met kop en schouders boven de rest uit. Een klapband voorkwam een Grand Prix-overwinning op de zachtste compounds in Baku, maar in de regen (in Italië, red.) excelleerde de Nederlander. Met zijn uitstekende prestatie in de meest recente F1-race mag hij dan als absolute topfavoriet gezien worden. Achter Verstappen vinden we Sergio Perez. Een overwinning in Baku middels het zachtere Pirelli-rubber, in combinatie met een prima vierde plaats in Oostenrijk, levert hem een aardig puntenaantal op. Wel was hij zwak in de regen op Imola, maar onderhand is hij wel meer gewend geraakt aan het Red Bull-materiaal.

Achter het Red Bull-duo vinden we Lewis Hamilton, die Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas op de negende plaats ziet staan. Twee keer een tweede plaats voor Hamilton en een puntloze race in Baku zorgen dat hij marginaal onderdoet aan Perez. In Baku, op de zachte banden, had hij de snelheid niet om langs Perez te komen op het circuit, hoewel het uiteindelijk een kleine eigen fout die hem een topklassering kostte. Ook in de regen in Imola was hij niet ongenaakbaar. Op de zachtere bandensets of in de regen is het dus niet per definitie de zevenvoudig wereldkampioen die aan het langste eind trekt. De DNF van Bottas in Imola, gevolgd door een kleurloze race in Baku, degraderen hem naar een magere P9.

Spannend middenveld

Lando Norris, Charles Leclerc, Carlos Sainz en Pierre Gasly maken een spannend middenveld op voor de aankomende wedstrijd. Afgelopen editie scoorden de Ferrari-coureurs allebei, terwijl Norris genoegen moest nemen met een verdienstelijke P5. Gasly moest wegens een aanvaring met zijn Monegaskische middenveld-genoot de race vroegtijdig staken. Alle vier deze heren zouden echter in de prijzen kunnen vallen gedurende de tweede Grand Prix op de Red Bull Ring. In de regen, maar ook op de C3-C4-C5-bandensets hebben de strijders van het spannende middenveld laten zien over pace te beschikken.

In het natwas het namelijk McLaren-coureur Norris die een podiumplaats wist te pakken. Leclerc en Sainz maakten destijds de top vijf compleet, terwijl laatstgenoemde aan het begin van de wedstrijd flink de mist in ging op het spekgladde Imola. Gasly moest alleen nog Daniel Ricciardo voor zich dulden en zodoende werd de Fransman in het nat zevende. Met andere woorden: alle heren in deze categorie hebben aangetoond op de zachtste bandensets én in de regen te kunnen presteren. Wat het aankomende weekend op brengt, verwacht maar dat ze erbij zitten.

Coureurs in vorm

Fernando Alonso, Lance Stroll en Yuki Tsunoda wisten alle drie te scoren tijdens de Grand Prix van Stiermarken. De Spanjaard lijkt eindelijk zijn draai gevonden te hebben in de A521, Stroll haalde alles uit zijn Aston Martin en sinds Tsunoda zijn ietwat stormachtige debuutperiode achter zich heeft gelaten, lijkt hij ook meer uit te kunnen halen in de AlphaTauri. Stroll en Alonso hebben daarnaast in de regen op Imola tevens gescoord. Van de Canadees was al wel duidelijk dat hij zich thuis voelt op een nat circuit, maar ook Alonso lijkt dit te kunnen. Tsunoda heeft er minder ervaring mee, dus regen zou voor de Japanner nog een opgave kunnen vormen.

Op de zachtste banden van Pirelli kende Stroll in Baku best een aardige wedstrijd, tot aan zijn klapband. Alonso wist daarnaast in de sprintrace, ook wel de laatste twee ronden na de herstart, flink wat plekken goed te maken op de zachtste compound. De Alpine lijkt de potentie van die band dus prima te kunnen ontgrendelen. Hoewel Tsunoda onder meer de tweevoudig wereldkampioen in die slotfase niet van zich af wist te slaan, was het Honda-protegé wel in staat een prima zevende eindklassering te noteren. Ook voor deze heren zijn punten in de tweede editie van de Oostenrijkse wedstrijd een serieuze mogelijkheid.

Ongelukkige achterhoede

In de achterhoede is het het vooral waard om één man specifiek even uit te lichten. George Russell mocht, mede wegens een gridstraf, vanaf de tiende plek aanvangen in Stiermarken. Na een zeer matige pitstop zakte de Brit al door een baksteen door het klassement gedurende de race, maar het werd erger. Zijn eerste race op de Red Bull Ring resulteerde in een DNF, wat hem de derde oplevert oplevert in de drie races die we analyseren. Op Imola kwam hij Mercedes-coureur Bottas tegen op het asfalt en ook in Baku kon hij de race niet uitrijden. Met zijn veelbelovende pace in het afgelopen raceweekend lijkt de eerste punt voor de Britse renstal zomaar te kunnen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws