Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. Voor het eerst sinds 2019 zal er weer een race verreden worden op Albert Park.
In 2020 was het Formule 1-circus wel te vinden in Australië, maar het Grand Prix-weekend werd gestaakt door de coronapandemie. Alles werd weer ingepakt en de eerste Formule 1-race werd pas verreden op 5 juli, in Oostenrijk. De afgelopen drie races dateren dan dus alweer uit de periode van 2017 tot en met 2019. Tijdens de eerste race in dit rijtje was Max Verstappen nog een tiener en had Lewis Hamilton nog maar drie wereldtitels op zijn naam. Het betekent ook dat veel coureurs van de huidige grid niet meegenomen worden in deze vormcheck, omdat zij niet twee of meer races hebben verreden in deze periode. George Russell, Lando Norris, Yuki Tsunoda, Alexander Albon, Nicholas Latifi, Zhou Guanyu en Mick Schumacher worden allemaal buiten beschouwing gelaten.
Vettel door Ferrari-periode man in vorm, Hamilton steevast tweede
Coureur | Puntentotaal GP Australië 2017-2019 | DNFs GP Australië 2017-2019 |
1. Sebastian Vettel | 62 | 0 |
2. Lewis Hamilton | 54 | 0 |
3. Valtteri Bottas | 45 | 0 |
4. Max Verstappen | 33 | 0 |
5. Daniel Ricciardo | 12 | 2 |
6. Charles Leclerc* | 10 | 0 |
7. Fernando Alonso* | 10 | 1 |
8. Kevin Magnussen | 8 | 2 |
9. Sergio Pérez | 6 | 0 |
10. Carlos Sainz | 5 | 1 |
11. Lance Stroll | 2 | 1 |
12. Esteban Ocon* | 1 | 0 |
13. Pierre Gasly | 0 | 1 |
Sebastian Vettel is leider in het klassement en dat is eigenlijk niet zo vreemd. In 2017 en 2018 begon Ferrari goed aan het Formule 1-seizoen. Vettel wist in deze jaren dan ook de overwinning op te eisen. In 2017 had de huidige Aston Martin-coureur daar wel Verstappen voor nodig. Hamilton probeerde samen met zijn team een undercut uit te voeren, maar daardoor kwam de zevenvoudig wereldkampioen achter Verstappen te rijden. De Nederlander geeft zichzelf natuurlijk niet graag gewonnen, en hield de Mercedes-coureur op. Ferrari dacht aan een overcut en deze werkte perfect, waardoor de overwinning naar de Italiaanse renstal ging. In 2019 had de Red Bull Racing-bolide van Verstappen net wat meer snelheid, waardoor Vettel niet verder kwam dan de vierde plek.
Hamilton heeft tijdens de afgelopen drie races in Australië een grappig record opgebouwd. De coureur wist deze jaren de openingsrace telkens niet te winnen, ondanks dat hij deze Grands Prix wel mocht starten vanaf poleposition. Door strategische keuzes viel de Brit tijdens deze races telkens één plaatsje terug, waardoor hij de afgelopen drie races allemaal als tweede eindigde. Nu Mercedes niet meer de snelste auto heeft zou Hamilton daar zeker voor tekenen. Achter Hamilton in het klassement vinden we zijn voormalig teamgenoot, Valtteri Bottas. De Fin heeft een redelijke achterstand op Hamilton, maar dat komt vooral door zijn crash in Q3 in 2018. De huidige Alfa Romeo-rijder begon als tiende en kwam uiteindelijk niet verder dan de achtste plek. Een jaar later wist hij dan wel een overwinning te boeken.
Verstappen kent redelijk verleden
Verstappen wist in de afgelopen drie races down under telkens punten te scoren. Daarom is de Nederlander ook te vinden op de vierde plek in de lijst. In 2017 en 2018 was de Red Bull-bolide nog niet heel erg competitief en kon Verstappen maar sporadisch meedoen voor overwinningen. In 2017 eindigde de enkelvoudig wereldkampioen dan ook als vijfde achter beide Mercedessen en Ferrari's.
Een jaar later ging het iets minder goed voor Verstappen. De coureur mocht als vierde beginnen, maar kon deze positie door een spin in de tiende ronde niet vasthouden. Hij moest genoegen nemen met een zesde plek. Tijdens de laatste Grand Prix van Australië trekt hij dit matige track record ietwat recht. De meervoudig racewinnaar wist destijds namelijk een podiumfinish op zijn naam te schrijven.
Also read
Briatore had Verstappen graag aan zijn team toegevoegd: 'Hij is de beste coureur in F1'
Marko verantwoordde keuze voor Verstappen bij Kolles: 'Ik wist al dat hij geweldig was'
Ricciardo kent plankenkoorts, ook Magnussen ongelukkig in Melbourne
Daniel Ricciardo is natuurlijk gelukkig dat hij weer even huiswaarts mag keren. De Australiër kent echter geen heel gelukkig record in zijn thuisland. Van de afgelopen drie Grands Prix wist Ricciardo er slechts één te finishen. Dat was in 2018, toen de toenmalig coureur op de vierde plek wist te eindigen. De andere jaren moest hij zijn race staken. In 2017 kwam dat door een probleem met de brandstofcel. In 2019, toen Ricciardo inmiddels al was verkast naar het team van Renault (nu Alpine, red.), beschadigde hij zijn auto bij de start. Het was een vreemd incident, aangezien Ricciardo geen fout leek te maken. De coureur moest uitwijken voor een Racing Point-auto, waardoor hij het gras op moest. Plots vloog de voorvleugel van zijn Renault-bolide af. De coureur kon nog een aantal ronden doorrijden, maar moest toch zijn wagen parkeren in de garage.
Kevin Magnussen heeft aan de afgelopen drie races ook weinig mooie herinneringen over weten te houden. Vooral de Grand Prix van 2018 zal nog wel een aantal keren als nachtmerrie zijn teruggekeerd in het hoofd van de Haas-rijder. Haas had een fantastische kwalificatiesessie achter de rug en beide coureurs reden in de punten. Magnussen werd als eerste naar binnengehaald door zijn team en vanaf dat moment ging alles mis. Eén van de wielen van de Haas-bolide zat niet goed vast, waardoor de coureur zijn auto vlak na de tweede chicane moest parkeren. Een aantal ronden later gebeurde het opnieuw toen toenmalig teamgenoot Romain Grosjean naar binnen werd gehaald. Een jaar later ging het beter voor Magnussen. Toen mocht de coureur acht punten bijschrijven aan het begin van het jaar, waardoor hij achtste staat in de lijst.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties