Komend weekend staat het tweede raceweekend van het seizoen op het programma, de Grand Prix van Emilia Romagna. In Italië vindt de eerste Europese race van 2021 plaats op een uniek circuit. Wat kan je verwachten van het weekend en wat zijn de voorspellingen van de redacteuren van F1Maximaal? Dit en meer komt aan het licht in de voorbeschouwing van de Grand Prix van Emilia Romagna.
Komend weekend zal geracet worden op, volgens velen, een van de mooiste circuits van Europa. De 'Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari' in Imola is vernoemd naar Ferrari-oprichter Enzo Ferrari en zijn zoon Alfredo Ferrari, die al op 24-jarige leeftijd noodlottig om het leven kwam. Het meest uit het oog springende aspect van het circuit is dat er tegen de klok in gereden wordt. Samen met het Yas Marina circuit in Abu Dhabi en het stratencircuit van Monaco is het circuit van Imola daarmee uniek op de Formule 1-kalender van 2021.
Het circuit van Imola zal voor veel coureurs een uitdaging zijn om op te rijden. Allereerst is het een circuit dat niet vaak op de kalender voorkomt: alleen vorig jaar fungeerde de baan als stand-in op de Formule 1-kalender nadat veel Grands Prix waren weggevallen. De coureurs hebben dus niet veel ervaring op de baan en moeten dan ook veel voorbereiden in de simulatoren. Daarnaast is het een vrij technisch circuit, met veel bochten en lastige rempunten. In totaal telt de baan zo'n negentien bochten.
Inhalen zal op het circuit nabij Bologna vooral gebeuren op het lange rechte stuk over start-finish. Omdat het een lang stuk betreft met de enige DRS-zone op het hele circuit is dit de uitgelezen kans om een inhaalpoging te wagen. Daarnaast zijn de andere rechte stukken op het circuit relatief kort. Een andere lastige factor van het circuit is bocht zeventien, waar het circuit steil afloopt naar beneden en de voorbanden snel kunnen blokkeren. Een lastig punt, vooral omdat de coureurs daar met zeker 270 km/h komen aanzetten.
Lange pitstraat en technische sectoren
Wat ook opvalt aan het Italiaanse circuit is dat de pitstraat relatief lang is. Een drive-through duurt zo'n 24 seconden en dus is men met een gemiddelde pitstop zo'n 26 tot 27 seconden kwijt. Een pitstop maken tijdens een (virtual) safety car kan dus veel voordeel opleveren. Voor Lewis Hamilton pakte dit vorig jaar erg goed uit, toen hij veel geluk had en naar binnen kon tijdens de safety car. Uiteindelijk zou dat hem een grote voorsprong opleveren, die genoeg was voor een overwinning.
De drie sectoren in Imola lijken op elkaar in de zin dat ze alle drie technische bochten in petto hebben. De middelste sector (blauw op de track map, red.) is het meest technisch, met zowel hele snelle als langzame bochten. De meeste motorkracht is nodig in de eerste sector, omdat in dat deel van het circuit het langste rechte stuk en bovendien het enige stuk met DRS te vinden is. Inhaalpogingen worden dus veelal in dit gedeelte ingezet.
Teams met 'veel vleugel', maar drag is dodelijk
Veel teams zullen voor de race in Imola flink puzzelen met de set-up van de auto. Ten opzichte van de race in Bahrein is de verwachting wel dat men met meer downforce zal rijden dan in Bahrein, omdat er meer neerwaartse druk nodig is voor de technische baan. In vergelijking met de eerste Grand Prix van 2021 zullen we de Formule 1-auto's met vooral grotere achtervleugels zien en ook aan de voorvleugels verschijnen er misschien kleine aanpassingen.
Wat zeker is is dat de teams echter niet all in kunnen gaan als het gaat om de downforce op de auto, zoals in Monaco bijvoorbeeld. Een grote achtervleugel en een focus op neerwaartse druk zorgt namelijk ook voor een gebrek aan topsnelheid vanwege de toename aan luchtweerstand. Zeker gezien het feit dat ook topsnelheid nodig is omdat er maar één recht stuk is met een inhaalmogelijkheid, kunnen de teams het zich niet veroorloven om de luchtweerstand te laten varen.
Strijd tussen Red Bull en Mercedes wordt voortgezet
In Imola zullen we vooral een voortzetting zien van de titelstrijd die we in Bahrein zagen beginnen. Red Bull en Mercedes lijken gelijker dan ooit en het team van Max Verstappen lijkt zelfs de overhand te hebben als het gaat om pure snelheid. De poleposition van de Nederlander in het eerste weekend verraadde dat de titelkansen in 2021 groter zijn dan ooit. Anderzijds is de RB16B alleen nog maar 'getest' op het circuit in Bahrein, dus goede prestaties in Italië zijn allerminst zeker, dit meldde Verstappen zelf ook.
Daarnaast zal het ook interessant zijn om te kijken naar de pikorde achter de twee topteams. De ogen zullen daarbij vooral gericht zijn op Ferrari, dat in haar thuisland moet bewijzen dat het de snelste auto heeft in het middenveld. Toch lijken ook McLaren en vooral AlphaTauri erg competitief en dus is de strijd om de titel 'best of the rest' voor komend weekend uiterst onvoorspelbaar. Tel hierbij op dat AlphaTauri vorig jaar in Imola ijzersterk voor de dag kwam en hier 's winters geregeld getest heeft, en die Italiaanse renstal lijkt een serieuze kanshebber op grote punten te zijn.
GP Emilia Romagna 2020
Vorig jaar keerde de Formule 1 voor het eerst sinds 2006 terug in Imola. De Grand Prix werd midden in het seizoen verreden, namelijk als dertiende raceweekend. Het hele weekend leek Verstappen er goed bij te zitten en ook in de race kon de Limburger zijn concurrenten Valtteri Bottas en Lewis Hamilton goed aanvallen. Met nog twintig ronden te gaan wist Verstappen Bottas na een foutje van de Fin dan ook in te halen voor P2.
Daarna sloeg de pech echter toe voor Red Bull. Een klapband betekende enkele ronde later einde race voor Verstappen, die op weg leek naar een solide resultaat. Uiteindelijk wist Mercedes optimaal van de situatie te profiteren, door een één-tweetje neer te zetten. Ook Daniel Ricciardo belandde in de Italiaanse race op het podium.
Redacteuren F1Maximaal voorspellen
Net als in iedere voorbeschouwing komen ook deze week twee redacteuren aan het woord. Deze keer zijn het Rick Pasker en Merijn Kramer die hun voorspelling mogen doen over de Grand Prix die komen gaat. De twee voorspellen een titanenstrijd tussen het sterke Red Bull en Mercedes, zoals na de bloedstollende strijd in Bahrein in de lijn der verwachtingen ligt.
Rick: 'Ik verwacht komend weekend weer veel van Red Bull. In Bahrein hebben we kunnen zien dat ze het Mercedes al heel lastig kunnen maken en ik hoop dat ze die lijn doortrekken naar Imola. Vorig seizoen zagen we Max Verstappen nog uitvallen met een klapband, maar ik verwacht nu dat hij het Lewis Hamilton enorm lastig gaat maken. Ondanks dat wordt mijn voorspelling toch: Hamilton eerste, Verstappen tweede en Valtteri Bottas derde. Maar het wordt heel spannend voorin.'
Merijn: 'Het zal spannend worden komend weekend. ik ben vooral benieuwd of Mercedes de goede strategische vorm vast kan houden, anders voorzie ik een winst voor Red Bull. Daarnaast wordt het interessant om te zien hoe ver een team als McLaren achter de toppers zit, met iets meer downforce zouden zij misschien het verschil kunnen maken.'
Door: Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl | @MausKappetijnF1
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties