Red Bull Racing-teambaas Christian Horner mag gelukkig terugkijken op de Grand Prix van Miami. In de kwalificatie verliep niet alles volgens plan met een negende positie voor Verstappen, waardoor Red Bull voor de vierde opeenvolgende race een één-twee in de kwalificatie misliep. In de race domineerde Red Bull echter als vanouds, en zag Horner hoe Verstappen zijn teamgenoot wist te verslaan met een andere strategie. Een zwakkere strategie zelfs, aldus Horner in gesprek met Sky Sports F1.
Het duurde slechts vijftien ronden voordat de beide Red Bull-coureurs weer terug te vinden waren op de plekken één en twee. 'Het is een geweldige race voor het team voor ons om hier als eerste en tweede te eindigen, vooral hier', prijst Horner zich gelukkig. 'Max startte op de harde band, daar zat meer risico aan vast. Onze simulaties lieten ons zien dat dit voor de gehele race eigenlijk de mindere keuze zou zijn, maar het zou gunstig zijn in het geval van een late safetycar-periode.'
Ondanks dat de simulaties aantoonden dat starten op de harde banden niet ideaal was, koos Verstappen toch voor de alternatieve strategie. 'Zijn kant van de garage wilde die keuze maken en zorgde ervoor dat die strategie goed werkte, ook zonder safetycar', zag Horner. 'Het cruciale gedeelte van de race was tussen ronden 20 en 42, waar zijn snelheid op gebruikte banden gelijk was aan Pérez en uiteindelijk zelfs iets beter. Checo wist dat 19,8 seconden het magische getal was om Verstappen achter zich te houden (na de pitstop van de Nederlander, red.).'
Pérez te voorzichtig in het begin?
Opvallend was dat Pérez in de openingsfase van de race nauwelijks uitliep op Fernando Alonso en Carlos Sainz. 'Hij had niet zozeer een probleem, maar was de banden aan het managen', verklaart Horner. 'Hij moest de rechtervoorband managen zonder te weten hoe fragiel die was, en moest de banden rustig op temperatuur brengen en daarna managen. Hij leverde goed werk in het managen van de banden voordat hij versnelde. Achteraf zal Checo misschien denken dat hij in die eerste stint harder had moeten pushen om meer ruimte te creëren tot Verstappen, maar je weet dan nog niet hoe de banden het gaan houden.'
Het team heeft niet overwogen om ook Pérez op de harde banden te laten beginnen: 'Je kon zien dat de andere coureurs om ons heen ook op deze banden startten, vanwege de simulaties. De optimale strategie voor Max was ook om op de medium-banden te beginnen. Als hij (Verstappen, red.) op mediums was begonnen, had hij ook de snelheid gehad om te winnen.' Volgens zijn teambaas had Verstappen zijn overwinning dus niet aan de strategie te danken, in tegendeel zelfs.
Horner gaf daarnaast aan dat hij erop rekent dat Ferrari en Mercedes upgrades gaan meebrengen in de Europese races, en dat Red Bull een groot gat op de concurrentie moet hebben voordat die upgrades komen. Hij verwacht dat de competitie dichter bij elkaar komt te liggen later in het seizoen. Op de vraag waar Red Bull nog kan verbeteren, is Horner duidelijk: 'Overal!' Red Bull heeft in ieder geval nu een behoorlijk grote voorsprong opgebouwd in de beide kampioenschappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties