Verstappen wint Italiaanse GP achter safety car, De Vries debuteert met F1-punten Formule 1
Formule 1

Verstappen wint Italiaanse GP achter safety car, De Vries debuteert met F1-punten

Verstappen wint Italiaanse GP achter safety car, De Vries debuteert met F1-punten

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Italië gewonnen. De coureur van Red Bull Racing begon vanaf P7 door zijn gridstraf, maar nam de leiding over toen Charles Leclerc voor een tweede pitstop naar binnenging. George Russell werd derde voor Carlos Sainz. Nyck de Vries werd negende tijdens zijn F1-debuut en pakt zodoende twee punten.

Bij de start kwam Russell goed weg van zijn plek, maar de Ferrari van Leclerc was te snel voor de Mercedes. Russell probeerde het nog aan de buitenkant van bocht 1, maar werd wijd geduwd door de Monegask. Lando Norris was slecht weg vanaf P3, waardoor Daniel Ricciardo een plekje won. Verstappen lag na de eerste bochten al vijfde en haalde Pierre Gasly in in Ascari. Op start-finish pakte hij ook meteen Ricciardo voor P3. De Vries hield goed stand en bleef op P8.

Verstappen was in ronde 5 al aan de achterkant van Russell. Op start-finish reed hij het gat naar de Mercedes-coureur dicht en met een mooie uitremactie passeerde de Red Bull-rijder zijn leeftijdgenoot. Zo lag de Nederlander alweer op P2 op zo'n twee seconden afstand van kopman Leclerc. Sainz was inmiddels goed bezig om vanaf P18 naar voren te komen. Zo lag hij in ronde 7 al op plek tien.

Pérez in de problemen, Sainz jaagt door het veld

Pérez bleek remproblemen te hebben in ronde 8. De Mexicaan kwam naar binnen voor harde banden, maar het viel op dat er veel rook uit zijn rechtervoorband kwam. Iets leek aan te lopen bij de remmen van de 32-jarige. In de tussentijd ging Sainz voorbij aan Zhou Guanyu en De Vries, waarna Fernando Alonso in ronde 10 werd ingehaald voor de zevende plek. Het zorgde voor veel gejuich op de tribunes.

In ronde 11 was Norris aan de beurt voor Sainz. De Engelsman maakte het de Ferrari-coureur niet lastig in bocht 1. Een ronde later overkwam Gasly hetzelfde, terwijl direct na die inhaalactie een virtual safety car werd uitgeroepen. Sebastian Vettel was tot stilstand gekomen uitkomend van bocht 7. De motor van de Aston Martin-coureur was geploft, nadat hij eerder over de boordradio al meldde dat hij snelheid verloor.

Voor Ferrari was het een reden om Leclerc naar binnen te halen voor nieuwe banden. Er werden nieuwe mediums gemonteerd op de F1-75. Verstappen bleef wel doorrijden en nam de leiding over. Toen de virtual safety car weer werd opgeheven, passeerde Sainz als snel Ricciardo voor P4. Leclerc lag direct voor hem op de derde plaats, maar wel met gloednieuwe banden.

De Vries houdt stand, Verstappen lang door op softs

De Vries kende ondertussen een zeer knappe race. Hij hield stand in het treintje van P4 tot en met P9, waar de Nederlander rondreed. En dat op de zachte band, terwijl iedereen voor hem op de mediums reed. In ronde 19 was het dan tijd om de softs in te ruilen voor de mediumbanden. De eerste pitstop van de gelegenheidscoureur van Williams duurde 3,1 seconden.

Verstappen ging pas in ronde 25 naar binnen en ruilde de zachte band in voor de mediums. Met een pitstop van 2,4 seconden had hij ook meteen de snelste bandenwissel van de dag. De regerend wereldkampioen kwam op P2 terug op de baan op zo'n tien seconden afstand van de nieuwe leider Leclerc. Verstappen had nu wel een enorm bandenvoordeel in handen. In ronde 27 noteerde hij ook een snelste ronde van de race die een seconde sneller was dan die van Leclerc.

In ronde 30 ging Sainz naar binnen voor zijn eerste pitstop van de dag. De mediums werd ingeruild voor de zachte banden. De Madrileen zakte terug naar de zevende plaats. Ondertussen viel Alonso uit, wat betekende dat De Vries sowieso een plekje zou winnen. Leclerc ging in ronde 33 naar binnen voor zijn tweede pitstop om zo in de slotfase nog te kunnen jagen op Verstappen voor de overwinning.

Safety car-fase in slotfase vernietigt spanning

Die opmars ging niet fantastisch. De zachte banden werkten niet heel geweldig mee om snel tijd te winnen ten opzichte van Verstappen. Leclerc noteerde wel snelste ronde na snelste ronde, maar was twaalf ronden na zijn pitstop slechts drie seconden ingelopen - het gat was zeventien seconden in ronde 45. In de tussentijd lag De Vries nog altijd op P10, zij het ditmaal zelf onder grote druk, van Zhou om precies te zijn.

De Nederlander kreeg echter een gelukje doordat Ricciardo plots uitviel in ronde 47. De Australiër viel stil uitkomend van bocht 6. En toen werd de safety car de baan opgestuurd. Verstappen en Leclerc gingen allebei naar binnen voor nieuwe zachte banden om zo de race uit te rijden met een gratis pitstop. Het probleem was alleen dat de auto van Ricciardo er nog stond met nog twee ronden te gaan. Hierdoor eindigde de race achter de safety car. Zodoende won Verstappen zonder bedreigd te worden door Leclerc, die tweede werd. Russell werd derde, terwijl De Vries twee WK-punten pakt in z'n eerste F1-race op P9.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws