Max Verstappen werd tweede in de eerste Grand Prix van het seizoen en ziet de voorsprong van McLaren. Verstappen vindt het lastig om in te schatten hoe groot het gat precies is, ook omdat de scenario's lastig met elkaar te vergelijken zijn. Verder wil de Nederlander zich vooral op zichzelf focussen en niet op de regels van de FIA.
McLaren begon extreem goed aan het Formule 1-seizoen van 2025 met een overwinning voor Lando Norris. De auto lijkt een stuk sneller dan die van de concurrentie, maar toch was de Brit zelf iets minder positief. Norris gaf aan dat de auto lastig is om te besturen, omdat deze niet helemaal bij zijn rijstijl past. Echter, hij heeft geaccepteerd dat iedere auto sterke en slechte punten heeft.
Als Verstappen deze opmerking te horen krijgt, reageert hij verbaasd. 'Over welke auto had hij het, over zijn eigen auto?' vraagt Verstappen. 'Weet je zeker dat hij geen grapje maakte? McLaren is heel sterk. De auto is heel allround, op elk type circuit snel', zegt Verstappen. De Nederlander verwacht veel van McLaren dit seizoen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lastig om te vergelijken
'Hoe groot het gat is, is nu nog moeilijk te zeggen', legt Verstappen uit. 'Het is ook lastig om verschillende scenario's met elkaar te vergelijken. Vorig jaar was ik aan het begin ook aan het klagen over mijn auto, maar toen wonnen we nog wel.' Hoe sterk McLaren dus precies is zal de rest van dit seizoen moeten blijken.
Adviseur van Red Bull Racing, Helmut Marko, heeft voorspeld dat Red Bull het gat met McLaren binnen vijf races heeft gedicht. Verstappen durft daar geen voorspelling over te doen, zegt hij tegen De Telegraaf. 'Het is onmogelijk om zoiets te weten', aldus Verstappen. Daarnaast is niet alleen McLaren het probleem. Het Britse team heeft weliswaar de meeste snelheid, maar ook Mercedes en Ferrari zijn snel en vormen dus sterke concurrentie voor Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen wil zen blijven
De FIA maakte eerder deze week bekend strenger te gaan controleren op de achtervleugel van de teams. Hoewel de verwachting was dat dit negatieve gevolgen kon hebben voor McLaren, heeft Norris gezegd dat McLaren niks hoeft aan te passen en dat deze regels juist gericht zijn op de andere teams. Verstappen wil er niet te veel over kwijt. 'Ik wil daar ook niet te veel over nadenken. Je kunt erover speculeren, maar ik focus me nu alleen op wat we doen met het team. Dat is het enige waar we invloed op hebben', zegt Verstappen.
Verder heeft de FIA dit jaar natuurlijk ook strenge regels ingevoerd voor schelden. De stewards hebben vorige week aan de coureurs uitgelegd dat schelden over de boordradio geen boetes of straffen op kan leveren, tenzij dit gericht is op de functionarissen. Ook over deze regels wil Verstappen niet te veel zeggen. 'Ik ga daar niets over zeggen, ik wil zen blijven. Iedereen verwacht dat ik de eerste ben die gaat schelden, maar ik probeer dat niet te zijn', legt Verstappen uit. Hij probeert zich dus aan de regels te houden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties