Verstappen, Pérez en Sainz willen liever niet zonder DRS: 'Nog steeds moeite om auto's te volgen' Formule 1
Formule 1

Verstappen, Pérez en Sainz willen liever niet zonder DRS: 'Nog steeds moeite om auto's te volgen'

Verstappen, Pérez en Sainz willen liever niet zonder DRS: 'Nog steeds moeite om auto's te volgen'

Max Verstappen, Sergio Pérez en Carlos Sainz zijn het erover eens dat Formule 1-auto's nog steeds DRS nodig hebben om in te halen, en dat aerodynamische ontwikkelingen het moeilijker maken voor coureurs om elkaar te volgen. De coureurs konden dat vooral merken op Monza, een hoge snelheidscircuit met een heel laag downforceniveau, maar ook op andere circuits speelt het probleem nog steeds en grote rol.

Coureurs klaagden dat het vorige generatie F1-auto's lastig was om in vuile lucht te volgen wanneer ze dicht bij een andere coureur in de buurt waren, wat deels leidde tot de overstap naar ground effect-aerodynamica in 2022. De focus op de 'racebaarheid' van de auto's van 2022 werd goed ontvangen, maar aerodynamische verbeteringen aan de auto's en ontwikkelingen in neerwaartse kracht hebben volgens de coureurs de auto's dit jaar opnieuw moeilijker te volgen gemaakt. Aanvankelijk, als Formule 1-coureurs meer 'natuurlijk' konden volgen en inhalen zonder DRS-ondersteuning, zou de toekomst van de inhaalhulp in twijfel kunnen worden getrokken, maar de top drie van afgelopen weekend is van mening dat de beweegbare achtervleugel nog steeds nodig is in de sport.

'Ik denk dat we op de meeste circuits nog steeds moeite hebben om auto's te volgen of in te halen', kaart Verstappen aan bij PlanetF1. 'Ik bedoel, aan het begin van het jaar klaagden veel mensen over inhalen. Natuurlijk hadden we het voordeel dat we een snelle auto waren, we konden nog steeds inhalen zoals in Miami', vervolgt de tweevoudig wereldkampioen. 'Ik denk dat de auto's steeds efficiënter worden en meer downforce hebben, dus het is moeilijker om te volgen en dan zijn ze efficiënter op het rechte stuk... Maar het hangt echt af van welk circuit.' Daar is teamgenoot Pérez het mee eens. 'Ik denk zeker dat minder DRS niet de weg vooruit is. Ik herinner me dat we aan het bespreken waren om het effect eigenlijk te vergroten, omdat de auto's moeilijker te volgen worden', zegt de Mexicaan.

Sainz en Pérez scharen zich achter Verstappen: 'Zoals Max al zei beginnen de auto's een beetje te lijken op die van 2021 of 2020'

Volgens de coureurs had de DRS in Monza niet zoveel zin, wat leidt tot verdere conclusies betreffende DRS. 'Ik denk dat het DRS-effect hier in Monza, zoals Max zegt, echt heel klein was', vervolgt Pérez. 'Dus ik denk niet dat we op andere plaatsen met minder DRS kunnen racen. Als er al iets is, hebben we op sommige plaatsen meer DRS nodig om beter te kunnen racen.' Sainz had het voordeel dat hij Verstappen veertien ronden lang in Monza achter zich kon houden vanwege zijn hoge topsnelheid.

'Op 99 procent van de circuits denk ik dat we een krachtige DRS nodig hebben, omdat deze auto's vanaf het begin van het jaar, zoals Max al zei, een beetje beginnen te lijken op 2021 of 2020, waar het moeilijk is om te volgen', zegt de Spanjaard. 'Natuurlijk is Monza een bijzonder geval omdat je niet alleen DRS hebt, je hebt ook zeer lange rechte stukken waar slipstreamen helpt, maar ik denk dat we op de rest van de circuits DRS nodig zullen hebben', aldus de Ferrari-coureur. Inmiddels heeft de FIA wel een onderzoek gestart om inhaalproblemen per 2025 te tackelen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws