'Verstappen en Leclerc hebben de laatste grote financiële deals ooit getekend in de F1' Formule 1
Formule 1

'Verstappen en Leclerc hebben de laatste grote financiële deals ooit getekend in de F1'

'Verstappen en Leclerc hebben de laatste grote financiële deals ooit getekend in de F1'

Voormalig Lotus-teambaas Matthew Carter denkt dat Max Verstappen en Charles Leclerc de laatste grote deals ooit in de Formule 1 getekend hebben. Met toenemende druk op een mogelijk salarisplafond voor coureurs zitten miljoenendeals er in de toekomst niet meer in. Er zijn natuurlijk wel manieren om coureurs buiten een directe financiële vergoeding tegemoet te komen. Het is aan de FIA om deze alternatieven te blokkeren voor de teams.

'Het budgetplafond zoals het er vandaag de dag uitziet, zie ik als opstapje voor een volledigere grens. Het huidige budgetplafond is een grap', zo opent Carter kritisch als hem bij de Missed Apex-podcast gevraagd wordt naar de financiële restricties die momenteel gelden binnen de sport. 'De salarissen van de vijf duurste werknemers, coureurs en marketing zijn bijvoorbeeld niet meegenomen', zo beargumenteert hij zijn kritiek.

De teams mogen nog maximaal circa 120 miljoen euro uitgeven op jaarbasis, maar daar zijn enkele kosten niet bij inbegrepen. Carter maakt snel een rekensommetje: als Mercedes zijnde ben je veertig miljoen euro kwijt aan Lewis Hamilton alleen al, nog een paar miljoen voor Valtteri Bottas, Toto Wolff vraagt vijf miljoen en de rest van het topmanagement verdient bij elkaar naar zijn schatting ook zo'n vijf miljoen euro op jaarbasis, om over marketingkosten nog maar te zwijgen. 'Alles meegenomen zit je waarschijnlijk weer rond de 300 miljoen.'

'Daarom lijkt het mij logisch om coureurssalarissen mee te rekenen in het budgetplafond', aldus zijn beredenering waarom een salarisplafond voor rijders een goed idee is. Voorlopig is het plan dat op tafel ligt dat de teams een totaal van dertig miljoen euro uit kunnen geven aan beide coureurs. Of ze dus tweemaal voor een coureur gaan die redelijk veel vragen, of één topcoureur binnenhalen met extreem hoge salariseisen, is dan aan het team zelf om in te vullen.

'Deals van Verstappen en Leclerc laatste grote deals'

Carter denkt dat de coureurs er niet op zitten te wachten, hoewel het slechts enkele van de twintig rijders zijn die de gevolgen van de maatregel zullen voelen. 'Er zijn waarschijnlijk maar twee of drie coureurs die er echt last van hebben. Naast Hamiltons eenjarige contract zullen de deals van Verstappen en Leclerc de laatste grote deals zijn die getekend worden in de Formule 1, puur op financieel gebied.' Nog voor alle coronavirus-tumult verlengde Verstappen zijn contract bij Red Bull tot en met 2023, Leclerc deed dit bij Ferrari tot en met 2024.

Er zijn uiteraard manieren om om zo'n salarisplafond heen te werken: 'De coureurs kunnen bijvoorbeeld portretrechten krijgen en daarmee niet onder de kosten van het team vallen. Dit soort interessante en slimme trucjes zijn er om regels te omzeilen en daar moet de FIA dan ook een stokje voor zien te steken.' Het reguleren en controleren van dat de teams niet via omwegen geld wegsluizen naar de coureurs ligt dus bij het motorsportorgaan.

Carter over budgetplafond F1

Tip: actie op 39:00

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws