max verstappen oscar piastri 1228 Formule 1
Formule 1

Verstappen grijpt de macht met bizarre poleposition, Norris crasht hard

max verstappen oscar piastri 1228

Max Verstappen heeft weer gestunt met een poleposition! De Nederlander was 0,01 seconde sneller dan Oscar Piastri, terwijl George Russell als derde eindigde. Lando Norris crashte hard aan het begin van Q3. Hij zal dus als tiende aan de race moeten beginnen, tenzij McLaren verdere straffen moet incasseren vanwege het vervangen van onderdelen.

Bij de start van de sessie was de buitentemperatuur in Jeddah gezakt tot 29 graden. De baantemperatuur was met 38 graden nog steeds relatief hoog, maar wel vijftien graden lager dan in de laatste vrije training. Die koelere omstandigheden bieden meer grip, en veel coureurs stonden bij de start van de sessie aan het einde van de pitstraat te wachten om de baan opnieuw te verkennen.

Q1: Verstappen in het spoor van McLaren

Haas trapte de sessie af. Esteban Ocon klokte een 1:29,9, maar Oliver Bearman was meteen acht tienden sneller. Lando Norris begon op dat moment aan zijn snelle ronde, en nam de eerste tijd met een 1:28,0 over. Verstappen evenaarde twee sectortijden van Norris, met verschillen van maximaal een honderdste. In de laatste sector gaf Verstappen een tiende toe, maar hij zette zo wel de tweede tijd neer.

Yuki Tsunoda was in de middensector nog sneller dan Verstappen, maar gaf in totaal vier tienden toe op Norris. Oscar Piastri was in alle sectoren aan Norris en Verstappen gewaagd, en nam de snelste tijd over met een voorsprong van slechts 0,007 seconden. De Ferrari-coureurs waren duidelijk langzamer, terwijl George Russell de vierde plek innam, met een achterstand van 0,26 seconden op de McLaren-coureurs. Leclerc stond achter Tsunoda op P5, voor Charles Leclerc, Kimi Antonelli, Alexander Albon, Isack Hadjar, Jack Doohan, en Liam Lawson, met Lewis Hamilton slechts op P12.

Hamilton kelderde verder tot de gevarenzone terwijl andere coureurs zich bleven verbeteren. Eén van die coureurs was Norris. De McLaren-coureur deed op zijn set banden nog een poging, en verbeterde naar een 1:27,8. De andere topcoureurs stonden op dat moment binnen, met uitzondering van Hamilton. De Ferrari-coureur kwam bij een nieuwe poging weer maar tot een tiende tijd, en zat duidelijk in de problemen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q1: Verstappen met snelste tijd

Het verschil tussen P6, nu in handen van Fernando Alonso, en P18, op naam van Pierre Gasly, was met vijf minuten te gaan slechts drie tienden. Gezien de kleine onderlinge verschillen, ging iedereen in de slotminuten weer naar buiten, met uitzondering van Norris. Andere topcoureurs probeerden Q1 op hun gebruikte set banden af te maken. Verstappen greep daarbij de eerste tijd, met enkele honderdsten voorsprong op Norris, en Piastri op een tiende achterstand. Antonelli, Tsunoda, Albon, Russell, en Sainz eindigden ook in de top acht.

Ferrari kende dus geen sterke sessie, maar overleefde wel met Hamilton op P9 en Leclerc op P13. Lance Stroll viel weer eens af, voor Jack Doohan, Nico Hülkenberg, Esteban Ocon, en Gabriel Bortoleto, die in zijn laatste ronde spinde. Racing Bulls ontsnapte met de veertiende en vijftiende tijden. Stroll kwam 0,003 seconden tekort op een plekje in Q2, en heeft een nieuw record met 75 uitschakelingen in Q1.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Verstappen versus McLaren

Albon trapte Q2 af met een 1:28,5, waarmee hij duidelijk langzamer was dan in Q1. Het was dan ook niet verrassend dat Piastri duidelijk sneller was. De nummer twee uit het kampioenschap schoot naar een 1:27,690, maar Verstappen zette op datzelfde moment een eerste sectortijd neer, die drie tienden sneller was. Verstappen leverde in de rest van zijn ronde wel wat van zijn voordeel in, maar hield genoeg over om de eerste plek over te nemen met anderhalve tiende voorsprong.

Norris was een halve tiende sneller dan Verstappen, maar de Limburger leek dus wel mee te strijden met de McLarens. Norris profiteerde bij zijn Q2-ronde ook van een slipstream van Piastri. Het gat van Norris en Verstappen naar George Russell op de vierde plek bedroeg een halve seconde, met Leclerc, Tsunoda, en Hamilton ook in de top acht. Carlos Sainz, Antonelli, en Gasly maakten de top tien vol met vijf minuten te gaan.

Q2: Geen verrassingen, kleine verschillen vooraan

Terwijl veertien coureurs binnen stonden, greep Albon de kans aan om op een lege baan zijn ronde te rijden. Die aanpak leek goed te werken en leverde de Williams-coureur een voorlopig zesde tijd op. Antonelli zat van de topteams het meest in gevaar, maar schoof met zijn tweede poging op tot een vijfde tijd. Voor hem kwam de top vier steeds dichter bij elkaar te staan, met Norris, Verstappen, Piastri, en Russell nu binnen 0,12 seconden.

Albon viel uiteindelijk tóch af als elfde, nadat de rest zich bij het vallen van de vlag nog wist te verbeteren. Achter de top vier gingen Antonelli, Leclerc, Tsunoda, Sainz, Gasly, en Hamilton door. De Ferrari-coureur had 0,007 seconden voorsprong op Albon, die Q3 dus niet haalde. Liam Lawson deed het met een twaalfde tijd goed, voor Fernando Alonso, Isack Hadjar, en Oliver Bearman.

Q3: Norris crasht!

De tien overgebleven coureurs gingen om 20:48 uur lokale tijd weer de baan op, waarbij Oscar Piastri ervoor koos om als eerste zijn ronde te rijden. De Red Bull Racing-coureurs sloten de rij. Niet alle coureurs hadden twee sets nieuwe banden. Alleen McLaren, Verstappen, en George Russell waren hierin geslaagd, en deze vier coureurs hadden in de eerste Q3-ronde dus meteen een voordeel.

Piastri had echter een slordige eerste sector, waarbij hij over de kerbstones stuiterde. Achter hem vroeg Russell ook om de vloer te laten checken. Piastri beëindigde zijn ronde net met een 1:27,5 toen er met gele en later rode vlaggen gezwaaid werd. Lando Norris was gecrasht! De Brit stuiterde ook in bocht vier over de kerbstones, en parkeerde zijn McLaren in de muur. Deze harde crash levert hem veel schade op, en een tiende plek in de Grand Prix, tenzij hij nog meer onderdelen moet wisselen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q3: Verstappen grijpt eerste plek!

De crash van Norris leverde Piastri een voordeel op, want de McLaren-coureur had als enige een tijd staan. Voor de anderen was er nog ruim acht minuten over om een goede tijd neer te zetten. Hoewel Verstappen al een out lap op zijn banden gereden had, koos hij ervoor om opnieuw op die banden naar buiten te rijden, om zo toch een banker lap neer te kunnen zetten. Carlos Sainz maakte diezelfde keuze, die cruciaal zou kunnen zijn als er aan het einde van de sessie nog een rode vlag zou volgen.

Verstappen was zelfs met zijn gebruikte banden in de eerste sector al sneller dan Piastri, nadat de McLaren-coureur daar ook een momentje had. Het voordeel viel in de tweede sector echter weg. Verstappen kuste de muur bij het opkomen van het rechte stuk, en maximaliseerde zo elk beetje asfalt. Het verschil met Piastri was 0,001 seconde in diens voordeel, terwijl hij niet eens volledig nieuwe banden had. Het commentaar voor Verstappen? 'Weinig grip in de eerste bocht.' 'De banden waren niet klaar', beaamde Lambiase.

Q3: Verstappen grijpt poleposition!

Verstappen moest zich vervolgens weer naar de pitstraat haasten om zijn nieuwe banden te halen. De Limburger hoefde niet bij te tanken, en had zijn eerste ronde dus ook met meer brandstof gereden. Terwijl Verstappen naar buiten reed, begon Russell al aan zijn snelle ronde. De Mercedes-coureur was op nieuwe banden in de eerste sector anderhalve tiende sneller dan Verstappen. Aan het einde van de ronde hield Russell ook anderhalve tiende over.

Piastri was in zijn snelle ronde weer een halve tiende sneller dan Russell in de eerste sector, terwijl ook Verstappen aan zijn snelle ronde begon. De Nederlander klokte een waanzinnige eerste sector en won daar bijna twee tienden op Russell, terwijl Piastri het in de middensector enigszins liet liggen. Piastri ging met een 1:27,3 wel naar de eerste tijd, maar Verstappen moest toen nog komen. De Nederlander had na twee sectoren een halve tiende marge, en hield 0,01 seconde over bij de eindstreep.

Verstappen pakte zo zijn tweede poleposition van het seizoen, en heeft zondag een kans om de leiding in het kampioenschap over te nemen. Piastri eindigde als tweede, met Russell op een tiende. Leclerc eindigde op P4, voor Antonelli, Sainz, Hamilton, Tsunoda, Gasly, en nummer tien Norris.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws