Max Verstappen heeft meermaals aangegeven dat een lang verblijf in de Formule 1 voor hem absoluut geen noodzaak is. De Red Bull Racing-coureur stelt vooral plezier te willen hebben in het racen in de koningsklasse van de autosport en daar past een aantal van de recente wijzigingen in de regels niet bij. In China heeft de viervoudig wereldkampioen onthuld welke wijziging voor hem daarentegen wel de moeite waard zou zijn om zijn verblijf in de F1 te verlengen.
In de afgelopen jaren zijn er flink wat dingen veranderd in de Formule 1 en deze wijzigingen konden lang niet altijd op de goedkeuring van Verstappen rekenen. Zo was de Nederlander geen voorstander van de sprintraces, raakte de kalender met 24 races overvol en vond hij het motorreglement voor 2026 maar niks. Voorafgaand aan de Grand Prix van China doen er echter geruchten de ronde dat de FIA nadenkt over de terugkeer van V10-motoren, al dan niet in aangepaste vorm.
FIA-president Mohammed Ben Sulayem sprak enkele weken geleden al uit dat hij de V10-motoren graag terug ziet keren in de Formule 1, maar dan wel met duurzame brandstof. Het plan lijkt voor de komende reglementswijzigingen nog niet haalbaar, al is Verstappen wel alvast goed te spreken over de mogelijke plannen over de terugkeer van de veel luidere V10-moteren. Toch kan hij er vooralsnog ook niet al te veel over kwijt.
Als hem gevraagd wordt of hij de V10-motor daadwerkelijk terug ziet keren in de koningsklasse van de autosport, is Verstappen duidelijk. 'Dat moet je hen (de FIA, red.) vragen, ik ga niet over de regels', zegt de Red Bull-coureur tegenover Motorsport.com. De 27-jarige Limburger zou het echter wel toejuichen. 'Voor de pure emotie van de sport, dan is een V10-motor absoluut veel beter dan wat we nu hebben. Ik kan me nog herinneren dat ik als kind op het circuit rondliep en het geluid van die motoren hoorde, dat brengt zoveel meer beleving', is Verstappen het roerend eens met de kritiek die de fans al jaren hebben.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Langer verblijf mogelijk?
Verstappen gaat vervolgens dieper in op hetgeen de veel luidere motor nu zo fantastisch maakt. 'De auto's waren destijds langzamer dan wat we tegenwoordig hebben, maar het gevoel dat zo'n motor je geeft... Dat valt gewoon niet te beschrijven en is totaal niet te vergelijken met wat we nu hebben', doelt de 27-jarige Red Bull-coureur op de hybride V6-turbomotoren, die de huidige F1-bolides aandrijven.
De Limburger heeft bij Red Bull nog een contract tot het einde van 2028, maar is er nog niet over uit of hij daarna nog een nieuw contract zal tekenen. Maar kan de terugkeer naar V10-motoren Verstappen overhalen om zijn verblijf in de topklasse van de autosport te verlengen? 'Misschien wel, ja', is het voorzichtig optimistische antwoord van de viervoudig wereldkampioen. 'Het spreekt in ieder geval veel meer aan dan wat we nu hebben', wil hij echter nog niet op de zaken vooruitlopen.
Voorlopig wordt er over de toekomst van Verstappen sowieso veel gesproken. McLaren-CEO Zak Brown stelde eerder deze week immers al dat de 27-jarige Limburger volgend jaar niet meer bij Red Bull rijdt. De Amerikaan, die zelf ook bij het management van Verstappen informeerde, ziet de Nederlander verkassen naar het team van Mercedes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties