Max Verstappen wordt regelmatig geprezen voor zijn consistente resultaten, dat is immers de reden waarom hij ook in 2022 wereldkampioen is geworden. Vooral in lange stints op één compound leek de Nederlander als een metronoom de rondetijden uit zijn mouw te schudden. Bij de Grand Prix van Mexico reed de Limburger op de mediumband in een stint van 45 rondes slechts twee rondes tijdens de safety car-periode buiten de 1:22-ers. Hoe consistent was Verstappen in zijn resultaten en racepace in het 2022-seizoen? F1Maximaal heeft het uitgezocht.
De Red Bull Racing-coureur was in het seizoen van 2022 vrijwel elke race op het podium te zien, waarvan de meeste keren op de hoogste trede, en met uitzonderingen op P2 of P3, en al helemaal zeldzaam was een resultaat buiten het podium. Ook in de kwalificatie was de combinatie van de RB18 en de Nederlander consistent. Hiernaast werd Verstappen ook regelmatig geprezen voor zijn consistente stints. De tweevoudig wereldkampioen leek een metronoom te zijn.
Verstappen deelde mokerslag uit na DNFs Bahrein en Australië
Het 2022-seizoen begon voor Ferrari sterk, maar voor Red Bull wat minder. De Oostenrijkse renstal kampte helaas met wat betrouwbaarheidsproblemen en overgewicht van de RB18. Hierdoor hadden Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez het moeilijk tijdens de openingsrace in Bahrein, waar beide heren hun bolides terug konden brengen naar de garage en zonder punten het circuit verlieten. De race die volgde, de Grand Prix van Saoedi-Arabië, won Verstappen, maar in Australië viel hij opnieuw uit.
Het was duidelijk dat Red Bull hard had gewerkt aan de problemen waarmee de RB18 kampte, want in Imola won Verstappen vrijwel alles wat er te winnen viel. In de kwalificatie voor de sprintrace pakte de Nederlander poleposition, om vervolgens de Sprint van Emilia Romagna ook te winnen, en er op de racedag vandoor te gaan met de overwinning en de snelste raceronde. Direct pakte hij 34 punten in één weekend, en deelde daarmee een flinke slag uit aan Ferrari, dat niet optimaal mee kon komen op haar thuiscircuit.
Na Imola regende het overwinningen
Na de Grand Prix op Imola was Verstappen niet meer te houden. De tweevoudig wereldkampioen won achtereenvolgend de Grand Prix van Miami en de race in Barcelona. In Monaco had Verstappen voor het eerst sinds 2020 een P3, de rest bestond uit vrijwel alleen maar overwinningen en tweede podiumplekken. Ferrari kon na de eerste paar races van het seizoen ook niet veel competitie meer bieden, alleen in de kwalificaties wist het Italiaanse team Red Bull hier en daar af te troeven. Na een teleurstellende start van het seizoen volgden voor Verstappen vijftien overwinningen en zeven polepositions. In de onderstaande tabel is in kaart gebracht hoe consistent Verstappen in het 2022-seizoen was, in vergelijking met het seizoen van 2021, waarin de Nederlander zijn eerste titel won.
Statistieken | 2021-seizoen | 2022-seizoen |
Overwinningen | 10 | 15 |
Polepositions | 10 | 7 |
P2 | 8 | 1 |
P3 of lager | 1 | 4 |
DNFs | 3 | 2 |
Snelste racerondes | 6 | 5 |
Winstpercentage | 45,5% | 68,2% |
Uit de statistieken blijkt dus dat Verstappen veel consistenter wedstrijden heeft gewonnen, wat dus tot het winstpercentage van 68,2 procent leidde. De uitzonderingen van 2022-seizoen lagen aan de onbalans in de auto, wat te zien was in Oostenrijk en dus een P2 opleverde. Verstappen moest op Silverstone genoegen nemen met een P7, hij had namelijk schade aan de auto na de chaotische openingsfase van de race. In Singapore maakte het team een zeldzame fout tijdens de kwalificatie, de RB18 had namelijk niet genoeg brandstof in de bolide om de poleronde af te maken. Verstappen moest zijn ronde afbreken en moest starten vanaf P8.
De race op Singapore was echter niet minder chaotisch dan de kwalificatie van Red Bull, het regende namelijk pijpenstelen voorafgaand aan de race, waardoor de strategieën vrijwel direct de prullenbak in konden. Bij de openingsronde verloor de Nederlander een aantal posities, en in combinatie met het verkeer en de omstandigheden van de opdrogende baan kon de Red Bull-coureur niet verder komen dan P7. Ook in Brazilië had de Oostenrijkse renstal het moeilijk met de auto. De RB18 had moeite met de snel veranderende baantemperaturen, waardoor de afstellingen uit balans waren en de grip ver te zoeken was. Verstappen verliet Interlagos met een P6.
Racepace van Verstappen ongenaakbaar
Tijdens de trainingen blonk Verstappen meerdere keren uit voor zijn regelmatige tijden in de longruns die hij reed. De Limburger lijkt een metronoom te zijn, op welke band hij dan ook staat. Dat liet hij ook in de races zien. De FIA biedt na elke race een lap analysis aan, waarin de rondetijden per ronde beschikbaar zijn voor een hele Grand Prix. Hieronder staan de data verwerkt van de meest consistente stints van de Nederlander tijdens een aantal races van dit seizoen: Imola, Miami, Canada, België en Mexico.
Grand Prix van Emilia Romagna 2022
Op het natte Imola hadden veel coureurs last van de halfdroge, halfnatte baan nadat ze hun stint waren begonnen op de intermediateband. Verstappen ging op den duur over op de mediumband, de compound waarop hij zijn meest consistente stint reed. In ronde 26 en ronde 27 was Verstappen nog bezig met het opwarmen van zijn banden, maar toen dat eenmaal gedaan was, reed Verstappen op cruisecontrol naar zijn volgende pitstop.
Rondes Grand Prix van Emilia Romagna 2022 | Rondetijd | Band | Rondetijd | Band | |
Ronde 26 | 1.21.653 | Medium | Ronde 37 | 1:20.361 | Medium |
Ronde 27 | 1:21.095 | Medium | Ronde 38 | 1:20.582 | Medium |
Ronde 28 | 1:20:692 | Medium | Ronde 39 | 1:20.759 | Medium |
Ronde 29 | 1:20.713 | Medium | Ronde 40 | 1:21.095 | Medium |
Ronde 30 | 1:20.912 | Medium | Ronde 41 | 1:20.967 | Medium |
Ronde 31 | 1:20.810 | Medium | Ronde 42 | 1:20.224 | Medium |
Ronde 32 | 1:20.587 | Medium | Ronde 43 | 1:20.974 | Medium |
Ronde 33 | 1:20.550 | Medium | Ronde 44 | 1:20.557 | Medium |
Ronde 34 | 1:20.560 | Medium | |||
Ronde 35 | 1:20.607 | Medium | |||
Ronde 36 | 1:20.293 | Medium |
Grand Prix van Miami 2022
Ook in Miami deed Verstappen het zeer goed. De tweevoudig wereldkampioen reed zijn eerste stint op de mediumband om vervolgens in ronde 26 over te gaan op de harde band. Dit wierp zijn vruchten af, op het warme asfalt van het nieuwe circuit in Florida was Verstappen snel op de harde band, die hij al snel op temperatuur kreeg.
Rondes Grand Prix van Miami 2022 | Rondetijd | Band | Ronde tijd | Band | |
Ronde 21 | 1:33.247 | Medium | Ronde 34 | 1:32.714 | Hard |
Ronde 22 | 1:33.193 | Medium | Ronde 35 | 1:32.813 | Hard |
Ronde 23 | 1:33.375 | Medium | Ronde 36 | 1:32.596 | Hard |
Ronde 24 | 1:33.487 | Medium | Ronde 37 | 1:32.325 | Hard |
Ronde 25 | 1:33.286 | Medium | Ronde 38 | 1:32.417 | Hard |
Ronde 26 | 1:38.505 | Medium | Ronde 39 | 1:32.415 | Hard |
Ronde 27* | 1:48.047 | Hard | Ronde 40 | 1:32.444 | Hard |
Ronde 28 | 1:33.135 | Hard | |||
Ronde 29 | 1:32.779 | Hard | |||
Ronde 30 | 1:33.033 | Hard | |||
Ronde 32 | 1:32.813 | Hard | |||
Ronde 33 | 1:32.714 | Hard |
* In ronde 27 kwam Verstappen binnen voor een pitstop
Lees ook
Internationale media prijzen Verstappen: 'Één van de meest dominante kampioenen van afgelopen tijd'
Stint van 30 rondes op Canada uiterst stabiel
In Canada wist de Limburger zijn zesde overwinning binnen te slepen. Nadat hij Charles Leclerc had ingehaald reed hij een vrij eenzame race vooraan de grid, al had hij nog wel een intens duel met Carlos Sainz in de slotfase van de race. Verstappen reed een ontzettend consistente tweede stint vanaf ronde elf tot en met ronde 40, waarin hij alleen van zijn rondetijden afweek onder de safety car.
Rondes Grand Prix van Canada 2022 | Rondetijd | Band | Rondetijd | Band | |
Ronde 11 | 1:17.808 | Hard | Ronde 27 | 1:17.528 | Hard |
Ronde 12 | 1:17.356 | Hard | Ronde 28 | 1:17.430 | Hard |
Ronde 13 | 1:17.459 | Hard | Ronde 29 | 1:17.426 | Hard |
Ronde 14 | 1:17.791 | Hard | Ronde 30 | 1:17.541 | Hard |
Ronde 15 | 1:18.076 | Hard | Ronde 31 | 1:17.458 | Hard |
Ronde 16 | 1:17.457 | Hard | Ronde 32 | 1:17.866 | Hard |
Ronde 17 | 1:17.356 | Hard | Ronde 33 | 1:17.724 | Hard |
Ronde 18 | 1:17.450 | Hard | Ronde 34 | 1:17.595 | Hard |
Ronde 19 | 1:17.458 | Hard | Ronde 35 | 1:17.634 | Hard |
Ronde 20 | 1:46.720 | Hard | Ronde 36 | 1:17.817 | Hard |
Ronde 21 | 1:19.307 | Hard | Ronde 37 | 1:17.722 | Hard |
Ronde 22 | 1:17.592 | Hard | Ronde 38 | 1:17.696 | Hard |
Ronde 23 | 1:17.634 | Hard | Ronde 39 | 1:17.707 | Hard |
Ronde 24 | 1:17.581 | Hard | Ronde 40 | 1:7.809 | Hard |
Ronde 25 | 1:17.676 | Hard | |||
Ronde 26 | 1:17.418 | Hard |
De mediumband opnieuw een hoofdrol in België
Op Spa-Francorchamps reed de Nederlander een inhaalrace. Verstappen startte vanaf P14 vanwege een motorwissel. Qua pace reed hij iedereen om de oren, in ronde twaalf lag hij namelijk al aan de leiding. Na zijn eerste stint op de softband kwam Verstappen binnen voor de mediumband, waarna hij in vrije lucht de rondetijden eruit stampte. Ook in zijn laatste stint reed hij op de mediumband, die hem tijdens de Grand Prix van België dus goed beviel.
Rondes Grand Prix van België 2022 | Rondetijd | Band | Rondetijd | Band | |
Ronde 17 | 1:50.747 | Medium | Ronde 29 | 1:52.762 | Medium |
Ronde 18 | 1:51.048 | Medium | Ronde 30* | 1:57.131 | Medium |
Ronde 19 | 1:51.913 | Medium | Ronde 31 | 2:03.664 | Medium |
Ronde 20 | 1:52.208 | Medium | Ronde 32 | 1:49.354 | Medium |
Ronde 21 | 1:52.175 | Medium | Ronde 33 | 1:51.144 | Medium |
Ronde 22 | 1:52.382 | Medium | Ronde 34 | 1:51.034 | Medium |
Ronde 23 | 1:52.273 | Medium | Ronde 35 | 1:51.469 | Medium |
Ronde 24 | 1:52.467 | Medium | Ronde 36 | 1:51.551 | Medium |
Ronde 25 | 1:52.555 | Medium | Ronde 37 | 1:51.587 | Medium |
Ronde 26 | 1:52.526 | Medium | |||
Ronde 27 | 1:52.869 | Medium | |||
Ronde 28 | 1:52.710 | Medium |
* In ronde 30 kwam Verstappen binnen voor een pitstop.
De megastint in 'Maxico'
Zoals in de voorgaande tabellen te zien was, was de Red Bull-coureur behoorlijk consistent in zijn racepace. De Grand Prix van Mexico, waar de tweevoudig wereldkampioen inmiddels al vier keer heeft gewonnen, steekt toch wel met kop en schouders boven de andere races uit. Hier reed Verstappen namelijk 45 rondes lang in de 1:22-ers, met uitzondering van twee rondes onder de safety car.
De consistentie van Verstappen 'buitengewoon'
Voor zijn consistente prestaties in het 2022-seizoen kreeg Verstappen veel lof. Zo schreef coureur en Sky Sports-journalist Karun Chandok op zijn officiële Twitteraccount dat de Nederlander de consistentie van een metronoom heeft, wat nog een illustratie is van zijn gevoel en intelligentie voor het racen. 'Dit is buitengewoon van Verstappen. In enkele situaties spreek ik over de gelijkenissen tussen hem en Michael Schumacher in zijn piektijd', schrijft Chandok, waarvan de rondetijden van Verstappen in Mexico dus één van die situaties is.
De overwinningen bleven maar komen, waardoor de Nederlander inmiddels het record voor de meeste overwinningen in één seizoen op zijn naam heeft staan. 'Verstappen houdt zijn hoofd altijd koel, hij vertrouwt het team en de auto', sprak tweevoudig wereldkampioen Mika Häkkinen bij de internationale media. 'Ze hebben consistentie gevonden in hun resultaten. Hij doet het fantastisch. Hij is een supertalent', aldus de Fin.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties