Het 2024-seizoen begon niet slecht voor het team van Aston-Martin en voormalig wereldkampioen Fernando Alonso. In Saoedi-Arabië behaalde de Spanjaard tot nu toe zijn beste resultaat: een vijfde plaats. In Imola kwam het team van Aston-Martin met de eerste upgrades voor de auto, maar sindsdien lijken de prestaties achteruit te gaan. In Monaco wist Alonso niet verder te komen dan een elfde plaats. De mannen van de F1-Nation-podcast buigen zich over wat er aan de hand is.
In 2023 wist Alonso zich nog als tweede te kwalificeren voor de Grand Prix van Monaco en kwam hij als negende over de streep. Dit jaar lag de Spanjaard er al in Q1 uit in de kwalificatie. 'Ik weet dat het om de rondetijd gaat en ik weet dat alles enorm dicht op elkaar zat, maar die auto is niet waar hij zou moeten zijn', zegt Tom Clarkson.
Stroll lijkt sterker te zijn
Volgens Diego Mejia, Mexicaans autosportjournalist en co-host van Clarkson, hebben de afgelopen twee races Alonso doen inzien dat het team problemen heeft. De upgrades die in Imola werden gepresenteerd lijken absoluut niet te doen waarop werd gehoopt. 'Hij vertelde dat hij op zaterdag drie tienden in een bocht verloor, twee tienden in een andere. Het gat tussen de snelste en P15 in Q1 was ongeveer een halve seconde dus hij had het makkelijk tot Q2 kunnen schoppen. Maar hij gaf aan dat de auto niet gemakkelijk reed. Hij gaf toe dat de afgelopen twee races aan het team hebben laten zien dat ze problemen hebben en dat die snel moeten worden opgelost.'
Het verbaast Clarkson dat het zelfs Alonso niet lukt om de auto te kunnen laten presteren. 'Zou het vroeger zo zijn geweest (als het nu is, red.) had je al je geld op Alonso gezet om wat voor prestatie dan ook nog uit die auto te kunnen halen. Je zou je geld op Alonso zetten, niet op Stroll. Niet als het gaat om rondetijd. Toch lijkt Stroll de afgelopen races degene te zijn die rondetijden uit de auto weet te halen. Dat is nieuw.'
Meija is het niet helemaal eens met Clarkson en neemt het een beetje voor Alonso op. 'Als de auto het niet goed doet, is het makkelijker om het soort momenten te hebben die Alonso in Imola had. Zoals de crash. Dat heeft hem waarschijnlijk voor de rest van het weekend een achterstand opgeleverd toen.' Wat er precies in Monaco is misgegaan weet Meija ook niet precies. 'Ik denk dat het hier iets anders is geweest. Het was moeilijk om in de auto te rijden, maar ik denk dat de reden voor deze resultaten niet dezelfde was (als in Imola, red.). Er was meer aan de hand.'
Alonso raakt gefrustreerd
Over de hele linie vindt Meija het bewonderenswaardig wat Alonso met de Aston Martin heeft weten te doen de afgelopen jaren. 'Als Alonso de Aston Martin op een plaats weet te krijgen waarop je hem niet verwacht, weet je dat hij risico's heeft genomen en dingen met de auto doet waarvan je niet denkt dat de auto het kan. Toch krijgt hij het voor elkaar. Dat komt met een risico waarvoor hij soms de prijs betaalt.'
Waar de heren het wel over eens zijn, is dat Alonso langzamerhand gefrustreerd lijkt te raken. In Imola verscheen de Spanjaard al zichtbaar gefrustreerd voor de camera van verscheidene media waarvoor hij überhaupt niet het meeste geduld heeft. 'Er zijn dingen die Alonso niet aanstaan wat betreft het format wanneer wij met hem mogen spreken. Maar ik denk dat er een onderliggende frustratie is, dat het allemaal opnieuw gebeurt. Dit is wat er vorig jaar ook gebeurde. Toen hadden ze de tweede snelste auto aan het begin van het jaar. Opeens zakten ze terug en werd het een uitdaging om in Q3 terecht te komen.'
Al is dit seizoen niet een-op-een met wat er vorig jaar gebeurde, ziet Meija vooralsnog geen vooruitgang bij het team. 'Dit keer zijn ze niet zo goed gestart als vorig jaar het geval was, maar toen was de auto goed in de kwalificatie van de eerste paar races. Ze hebben toen aanpassingen moeten doen om beter in de race te zijn, maar het lijkt geen consistentere Q3-auto te worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties