Max Verstappen sluit de chaotische derde vrije training af als snelste. De Nederlander voelde zich weer als een vis in het water op de natte baan. De training werd drie keer onderbroken door een rode vlag vanwege crashes van Kevin Magnussen en Guanyu Zhou en een spin van Liam Lawson. In de laatste minuten was het nog even spannend wie zich bij Verstappen zou voegen, aangezien de baan snel evolueerde. Uiteindelijk maakten George Russell en Sergio Pérez de top drie compleet.
De eerste twee vrije trainingen van het Grand Prix-weekend in Zandvoort waren droog en zonnig, maar de derde vrije training begon kletsnat. Voorafgaand aan VT3 had het flink geregend en dus was het asfalt doorweekt. Op vrijdagmiddag werd bekendgemaakt dat Liam Lawson plaats ging nemen achter het stuur van Daniel Ricciardo, aangezien de Australiër zijn middenhandsbeentje had gebroken bij zijn crash tijdens VT2. De Nieuw-Zeelander was op zaterdagochtend als één van de eersten op de baan om Zandvoort te verkennen. Lawson werd direct in het diepe gegooid, aangezien hij slechts een uur trainingstijd had voorafgaand aan de kwalificatie, en dat op een natte baan.
Verstappen was ook buiten, maar verloor de auto bijna na het uitkomen van de Hugenholtzbocht. De Nederlander ging na een lastig rondje weer naar binnen. Na zo'n tien minuten in de training waren er meer coureurs op de baan, de een op de intermediate, de ander op de full wets. Pérez dook ook weer naar binnen nadat hij over de kerbs reed en door de grindbak reed. Het is duidelijk dat het asfalt erg nat is en dat het overal erg tricky is. Dat ervoer Kevin Magnussen ook, want in de 50ste minuut van de training stond Magnussen in de muur. De Deen veroorzaakte daarmee een rode vlag aangezien de auto van de baan getild moest worden.
Tekst gaat verder onder de Tweet
Na ongeveer tien minuten werd de training weer hervat en vroeg Lando Norris naar een update van het weer, waarop hij een antwoord kreeg dat de regen nog ongeveer een kwartier aan zou houden. Tot dan betekende het dus dat de baan zeker nat zou zijn. Verstappen was bezig met zijn out lap en onderweg naar een verbetering van zijn tijd. De tweevoudig wereldkampioen stond op de full wet en had de snelste tijd van 1:27,514 in handen. Lawson had de zevende tijd geklokt. Charles Leclerc was diegene die de snelste tijd afpakte van Verstappen en daar twee tienden onderdoor dook, maar de Monegask schoot rechtdoor en bijna in de muur. Hij wist zijn bolide net op tijd te stoppen.
Zhou verantwoordelijk voor tweede rode vlag
De zon kwam weer door en de baan werd beter en beter, waardoor de coureurs meer konden pushen. Guanyu Zhou spinde en belandde in het grind, en kon er niet meer uitkomen. Daarmee veroorzaakte hij de tweede rode vlag. Twee keer een code rood was vanzelfsprekend niet gunstig voor Lawson, die de trainingstijd goed wilde benutten om Zandvoort onder de knie te krijgen. De tijd liep door, en Lawson stond in de garage. Voorafgaand aan de rode vlag stelde Verstappende de snelste tijd scherp, ditmaal op de intermediate. Hij was 1,5 seconde sneller dan Norris met zijn rondje van 1:25,197. Hamilton besloot eerder al naar binnen te gaan, zijn team wilde liever rijden in het droge venster van de training.
Met nog iets meer dan 25 minuten op de klok werd de sessie hervat. Een handjevol coureurs durfden het aan en ging met koude banden de baan op. Het leek erop dat het weer wat beter was geworden, al was de baan vanzelfsprekend nog steeds kletsnat. Hoe dan ook gaf Yuki Tsunoda aan dat de baan wel gereed was voor de intermediates, en dat het niet dusdanig nat meer was voor de full wets. Verstappen maakte zich ook weer klaar om de baan weer te betreden. Teamgenoot Pérez was inmiddels alweer op het circuit te vinden, maar een verbetering van zijn tijd zat er nog niet echt in. De Mexicaan schoot naar de negende tijd.
McLaren pakt paarse sectoren, Lawson zorgt voor derde code rood
Terwijl Pérez nog steeds moeite had met de auto en Verstappen na één rondje weer naar binnen dook, waren het de heren van McLaren die de top van de tijdentabel in beslag namen. Piastri pakte de snelste tijd, maar Norris had drie paarse sectoren en pakte de snelste tijd weer af. Het was duidelijk dat de baan flink aan het evolueren was, en dus was Verstappen ook weer de baan opgegaan. Pérez kwam na een aantal rondes met een verbetering, maar stond alsnog op zeker zes tienden van Norris. Piastri ging onder de tijd van de Mexicaan door en miste een paar duizendsten naar zijn teamgenoot.
Met nog iets minder dan een kwartier te gaan schoot Ocon rechtdoor de muur in en was het even geel in de eerste sector, maar de Fransman kon verder rijden. Niet veel later was het echter Liam Lawson die een rode vlag veroorzaakt, de Nieuw-Zeelander was gespind en had de muur even aangetikt, maar de auto lijkt niet beschadigd te zijn. De laatste rode vlag was gelukkig van korte duur, maar het betekende wel dat de laatste paar minuten van de training nog druk zouden worden. Verstappen was bijna een seconde sneller dan Norris, maar aangezien de baan droger werd, waren er meer coureurs op jacht naar de snelste tijd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties