Lando Norris was in Hongarije de enige coureur die in de 1:17 dook. De Brit was daarmee 0,243 seconden sneller dan Max Verstappen, die de tweede tijd liet noteren. Carlos Sainz - in VT1 nog de snelste man - eindigde als derde, voor Sergio Pérez, die een goede sessie afwerkte. Minder goed ging het bij Charles Leclerc: de Monegask raakte de muur al vroeg in de sessie hard en kon daarna niet meedoen aan het restant van de vrije training.
De tweede vrije training geldt doorgaans als de beste voorbereiding op de kwalificatie en de race, omdat de sessies rond hetzelfde moment van de dag plaatsvinden. In Hongarije zijn de omstandigheden mogelijk echter niet geheel vergelijkbaar, omdat het op vrijdagmiddag enigszins bewolkt was in de nabijheid van Boedapest, terwijl op zondag weer blauwe lucht verwacht wordt. Het kwik was wel verder opgelopen sinds de eerste training tot 31,7 graden, maar de baantemperatuur lag met 47,8 graden ruim tien graden lager dan in de openingssessie. Op zaterdagmiddag wordt wel bewolking verwacht, en daardoor gaf VT2 wel een goed beeld van de verhoudingen in de kwalificatie.
McLaren maakt afwijkende keuze
Nagenoeg alle coureurs openden de tweede sessie met de mediumbanden. Dat is een veelzeggende keuze, omdat deze band aan het einde van VT2 ook voor de long runs gebruikt wordt. McLaren was het enige team dat voor de harde band koos. Dat houdt in dat het Britse team op zondag in tegenstelling tot de concurrenten nog maar één set harde banden beschikbaar heeft - een mogelijk risico met de hoge temperaturen in combinatie met de keuze van Pirelli voor de zachtste compounds.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Opvallend genoeg was het Sergio Pérez - met de RB20 zónder upgrades - die als snelste opende. Met een 1:18,5 zette hij de snelste tijd van het weekend neer, en hield hij George Russell en Lewis Hamilton op respectievelijk twee en drie tienden achterstand. Max Verstappen klaagde in zijn eerste snelle ronde over slecht werkende remmen, en opende dan ook met slechts de zesde tijd. De McLarens stonden met de harde banden elfde (Lando Norris) en negentiende (Oscar Piastri) na de eerste tien minuten.
Verstappen liet in zijn tweede snelle ronde de tweede tijd noteren. Daarbij kwam hij op anderhalve tiende achterstand te staan van teamgenoot Pérez, die het verschil met de Nederlander al in de eerste sector maakte. Na een kwartier zochten steeds meer coureurs de pitstraat op. Charles Leclerc was op dat moment nog op zoek naar een tijdsverbetering, en crashte bij het uitkomen van bocht vier. Gezien de harde klap leek de schade nog enigszins mee te vallen, al kan er ook schade onder het bodywork zijn. Tijdens de onderbreking vormden Pérez, Verstappen, Russell, Hamilton, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, en Lando Norris de top zeven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kwalificatiesimulaties: Norris versus Verstappen
De tweede vrije training lag zestien minuten stil vanwege de crash van de Monegask, waardoor de tijd enigszins begon te dringen voor de teams, die nu in 28 minuten tijd nog een kwalificatiesimulatie én een racesimulatie moesten afwerken. De coureurs stonden dan ook aan het einde van de pitstraat te wachten, met beide Mercedessen vooraan.
Het was dan ook niet verrassend dat de beide mannen van het Duitse team naar één en twee sprongen. Russell was hierbij net wat sneller dan Hamilton, terwijl Piastri met de zachte banden op P4 bleef steken. Lando Norris verging het veel beter: met 1:17,7 was de Brit een halve seconde sneller dan Russell, en ruim acht tienden sneller dan Piastri. Sainz trok zijn goede vorm door naar de tweede training, maar kwam met zijn tweede tijd nog vier tienden tekort. Pérez nestelde zich vlak daarachter op een voorlopig derde plek, voor Russell, Kevin Magnussen, en Lewis Hamilton.
Verstappen kwam als laatste topper in actie op de zachtste band, maar leverde in de openingssector al 0,265 seconden in op concurrent Norris. In de overige twee sectoren maakte Verstappen nog twee honderdsten goed, waardoor hij met ruim twee tienden achterstand tweede kwam te staan. Vooral in de middensector was Verstappen sterk. De top zeven bestond uit Norris, Verstappen, Sainz, Pérez, Russell, Magnussen, en Hamilton. Voor Zhou Guanyu ging het mis: op de plek waar Leclerc eerder al crashte, spinde hij ook, waarbij hij Pérez maar ternauwernood wist te vermijden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Racesimulaties: Norris en Hamilton met andere keuzes
Gezien het door Leclerc veroorzaakte tekort aan tijd gingen de coureurs alweer snel naar binnen, om weer terug te gaan naar hun eerste setje banden voor een korte racesimulatie van tien tot vijftien minuten. Voor Norris en Piastri waren dat dus de harde banden, en voor de meeste andere coureurs de mediumbanden. Hamilton maakte een afwijkende keuze, en werkte een racesimulatie af op de zachtste C5-band.
In die racesimulatie maakte Verstappen vooral met zijn eerste sector - in de kwalificatiesimulaties juist nog het zwakke punt - indruk. In sector twee maakte Norris wat tijd goed, maar de Nederlander deed het vooral in de laatste sector erg goed, waardoor hij met een goed gevoel de racesimulatie moest afsluiten, Ook Mercedes oogde met vooral George Russell competitief in de voorbereiding op de zondag.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties