christian horner japan 2025 12891213 Formule 1
Formule 1

Horner baalt: 'Dat speelt McLaren enorm in de kaart'

christian horner japan 2025 12891213

Christian Horner is in een uitvoerig interview met Martin Brundle ingegaan op de huidige situatie van Red Bull Racing en Max Verstappen. Daarbij kwam onder meer ter sprake dat Verstappen al zijn laatste Energy Store voor 2025 heeft ingezet, en of het zich zou lonen als Verstappen een keer in de auto van Racing Bulls stapt, nu Red Bull met de nodige problemen kampt, en het zusterteam goed voor de dag komt.

Brundle gaf in het gesprek met de Britse teambaas aan dat hij zag dat alle coureurs met Honda-aandrijving al hun tweede Energy Store hebben gekregen in Bahrein. Dat is opvallend, vindt de commentator van Sky Sports F1, aangezien de teams in een heel seizoen ook maar twee Energy Stores mogen gebruiken. 'Niet echt, hoor', zo spreekt Horner zijn landgenoot tegen. 'Dat ligt er puur aan hoe je ze wil inzetten, want ze worden afwisselend ingezet.'

'Het is niet zo dat de eerste Energy Stores nu niet meer ingezet worden. Die gaan we in volgende weekends weer gebruiken.' Horner maakt duidelijk dat er geen sprake van paniek hoeft te zijn. 'Er gaan dus geen alarmbellen af, als je denkt dat we later in het seizoen een tekort gaan hebben aan die onderdelen.' Teams hebben vaak meer moeite om het einde van het seizoen te halen met slechts vier verbrandingsmotoren.

'Promotie' voor Verstappen?

Verstappen liet in China optekenen dat Liam Lawson het waarschijnlijk beter zou doen in de Racing Bull dan in de RB21 van het hoofdteam. De Nieuw-Zeelander werd vervolgens overgeheveld naar het opleidingsteam, en behaalde op Suzuka zijn beste kwalificatieresultaat van het seizoen. Yuki Tsunoda bewandelde de omgekeerde route, en miste in zijn thuisland juist voor het eerst Q3.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner baalt: 'Dat speelt McLaren enorm in de kaart'
Wat zou Verstappen in de Racing Bull kunnen?

Brundle vraagt zich dan ook af of het zich niet zou lonen om Verstappen een keer in de Racing Bull te laten testen. 'Nee, totaal niet', reageert Horner, die natuurlijk nooit zal willen toegeven dat het 'B-team' het beter voor elkaar heeft. 'McLaren dan?' vraagt Brundle lachend. De analist reageert daarmee op de opmerking van de wereldkampioen, dat hij in de auto van Lando Norris en Oscar Piastri aan de horizon zou verdwijnen. 'Dan zouden ze me niet meer zien.'

Eerste sessie nagenoeg nutteloos

Horner benadrukt dat zijn coureur zich volledig op Red Bull Racing richt, ook toen hij in de eerste vrije training aan de zijlijn stond. 'Nee, hij keek heel nauwlettend naar de data. Hij is heel betrokken geweest in de vergaderingen van de engineers, ook richting die eerste vrije training.' Verstappen miste in die eerste sessie weinig. De tijden waren vier tot vijf seconden trager dan de verwachte polepositiontijd. 'Ja, er was totaal geen grip', beaamt Horner.

'Je ziet ook hoeveel langzamer de tijden waren. Met deze temperaturen voelde het circuit gewoon niet goed aan.' De kwalificatie en de race worden in de avonduren verreden, als de temperaturen beduidend lager zijn. Het circuit zal dan meer grip bieden, en de tijden zullen naar verwachting kelderen. De eerste vrije training was volgens Horner dan ook zo goed als nutteloos. 'Alles voelde vreselijk aan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ayumu iwasa rb21 red bull racing vt1 bahrein 1
Iwasa in de auto van Verstappen.

Red Bull maakte wel het beste van die sessie. 'We werkten wel een programma af. Zo konden we de aerodynamische data verzamelen die we wilden verkrijgen, vooral bij de auto van Max', zegt Horner over Ayumu Iwasa, die als enige alleen met een setje mediumbanden mocht rijden. 'De representatieve sessie komt later op de dag pas.'

Vizier op McLaren

Horner is nog altijd na aan het genieten van het weekend in Japan, maar is ook realistisch. 'Die zege gaf het hele team zoveel enthousiasme. Helaas spelen de komende twee circuits McLaren enorm in de kaart. De hoge temperaturen zullen hen ook goed uitkomen. Ze lijken gewoon erg goed te zijn in het koelen van de banden. Wij moeten dus hard aan het werk gaan, en kijken wat haalbaar is. Ik denk dat we in de tweede sessie een betere indicatie krijgen in de racesimulaties.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws