Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, heeft een eerste reactie gegeven op de grote upgrades aan de RB20 van zijn team. De Fransman geeft aan dat de eerste indicaties positief zijn, maar gaf ook te kennen dat het niet uitgesloten is dat de oude look van de Red Bull-bolide later in het seizoen mogelijk weer terug kan keren. Verder ging hij in op de moeilijkheden bij Sergio Pérez.
De RB20 ziet er in Hongarije behoorlijk anders uit dat twee weken eerder in Groot-Brittannië. Nu is het vooral de vraag of de wijzigingen een stap in de juiste richting zijn. 'De eerste vrije training is niet voldoende om echte conclusies te kunnen trekken, maar het lijkt erop dat we de juiste richting ingeslagen zijn. Er zijn geen alarmbellen afgegaan', laat Waché weten in de persconferentie van de FIA.'
Onvrede bij Verstappen en Pérez
Max Verstappen had in Engeland een moeizaam weekend, waarbij hij in de race vooral dankzij een goede strategie en de wisselende omstandigheden nog als tweede wist te eindigen. Ook in de weekenden daarvoor klaagde hij over de balans van zijn RB20, en in Hongarije was de Nederlander ook nog niet helemaal tevreden. 'De balansproblemen van Max hebben niks te maken met het pakket aan upgrades, maar hebben intrinsiek met de auto te maken en met de temperaturen van de banden', laat de technisch directeur van het team optekenen.
Waar Verstappen ondanks zijn klachten goede resultaten blijft halen, geldt dat niet voor Pérez, die de laatste zes weekenden gemiddeld tweeënhalf punt scoorde en flink onder druk staat. 'Met Pérez wisselen we feedback uit, en we proberen hem te helpen om in de komende twee races voor de zomerstop betere resultaten te behalen', zo wordt ook uit het citaat van Waché duidelijk dat er een evaluatiemoment voor Pérez komt in de zomerstop. 'Het lijkt erop dat de auto niet reageert op zijn voorkeuren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waché beseft dan ook dat het bij Red Bull momenteel niet alleen gaat over de cijfers die de bolide qua data weet te produceren, maar ook aan het gevoel van de coureurs. 'We kunnen de auto nog steeds doorontwikkelen, anders zouden we ook niet met updates gekomen zijn. De prestaties komen niet alleen uit de verbetering van de downforce, maar het ligt er ook aan hoe de coureur die kan benutten. Daar werken we aan, en er is nog veel ruimte voor verbetering.'
'Dat is een mogelijkheid, het is namelijk afhankelijk van de vereisten qua koeling', zo reageert Waché als hem voorgelegd wordt of Red Bull de motorkap per weekend kan laten verschillen. Dit weekend heeft Red Bull voor een duidelijk andere vorm van de motorkap gekozen, waarbij de 'schouders' van de RB20 weg zijn, en er veel koelingsgaten in het bodywork te vinden zijn. 'We proberen op elk circuit de snelste auto te hebben.'
Slecht nieuws voor Pérez?
'Hoe verder we gaan met de ontwikkeling, hoe lastiger het gedrag van de auto kan worden', waarschuwt de Fransman wel. Juist die boodschap is onheilspellend voor Pérez, die het altijd al lastiger heeft gehad met het aanpassen aan een moeilijk bestuurbare auto. Gezien de spanning in het kampioenschap is de kans ook groot dat Red Bull zich qua ontwikkeling op Verstappen blijft richten. Met inmiddels het vierde jaar van de huidige reglementen is de auto vrij ver doorontwikkeld. 'Het is duidelijk dat we de stabiliteit van de auto voor beide coureurs kunnen verbeteren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties