De eerste vrije training heeft Charles Leclerc als snelste afgesloten. Daarmee wist hij Sergio Pérez en Carlos Sainz voor te blijven, die de sessie als tweede en derde afsloten. De Formule 1 is weer terug in Monaco, en we mochten dan ook genieten van een drukke en spannende eerste vrije training, waarin de muren angstaanjagend dichtbij kwamen. Wel wisten de mannen een relatief vlekkeloze sessie neer te zetten.
Zodra het pitlicht op groen sprong, doken achttien van de twintig coureurs naar buiten. Monaco is een uiterst lastig circuit en coureurs moeten meters maken om gevoel te genereren voor het nauwe stratencircuit. Dit realiseren de teams zich ook maar al te goed en op Nicholas Latifi en Lewis Hamilton na doken alle coureurs binnen twee minuten het asfalt op.
De meeste van deze rijders deden dit op de hardste bandenset om te bekijken hoe het met de wedstrijdsnelheid zat op het wit omrande rubber. Alleen Ferrari, dat met Charles Leclerc en Carlos Sainz twee coureurs lijkt te hebben die voor de zege kunnen gaan dit weekend, besloot op de mediumband naar buiten te rijden. Daarom waren de Ferrari-heren in de openingsfase dus de snelste coureurs.
Max Verstappen, begonnen op de mediumband, vond vroeg aansluiting, maar miste ongeveer vier tienden. Naarmate de banden warmer werden, begonnen deze te werken en wist Verstappen een gaatje te trekken naar zijn concurrenten op een compound harder. Met een half uur op de klok was het gat naar zijn titelrivaal, Leclerc, bijna vier tienden. Uitstekend werk in de openingsfase van het weekend van Red Bull Racing, dus.
Also read
Update | Verstappen over DRS-probleem voor GP Monaco: 'Verwacht dat het opgelost is'
Red Bull voert updates door bij RB18, Mercedes innoveert en Ferrari houdt in
Schumacher valt stil
Er was in de eerste vrije training sprake van een rode vlag, maar niet omdat er brokstukken weggewerkt moesten worden. Mick Schumacher nam de kerbs bij de zwembad-chicane, en daar werd zijn versnellingsbak niet blij van. Hij baande zich een weg naar de pitstraat, maar viel in de ingang stil. Een korte rode vlag stond toe dat Haas haar coureur op kon halen.
Daardoor werden de longruns van de teams dus onderbroken, er werd in totaal zo'n vijfentwintig minuten op het harde rubber gereden voor de korte pauze. Daarna doken veel teams op de mediumband naar buiten, al waren er ook teams die het rustiger aan deden en niet meteen de baan weer opzochten. Ook zagen we de eerste softrunners verschijnen, Alexander Albon en Sebastian Vettel, die op het zachtste rubber alvast aftastten hoe het met de snelheid zat.
Verstappen vs. Leclerc
Het lijkt dit weekend weer een strijd te worden tussen Verstappen en Leclerc. Het waren exact deze twee heren die zich allebei verremden in bocht 1. Wel wisten beide heren het materiaal uit de muur te houden, waardoor de schade dus beperkt bleef. Op de mediumband was het verschil tussen Red Bull en Mercedes minimaal, met een voordeel van twee tienden in het voordeel van de Monegask.
Verder wisten Sergio Pérez en Carlos Sainz goed aan te sluiten bij de andere twee topcoureurs. Op de mediumband zat het viertal binnen twee tienden van elkaar, met de eerstvolgende concurrent, Lando Norris, op een halve seconde. Ook Mercedes en AlphaTauri lijken dit weekend te strijden voor punten, terwijl Williams, Alpine en Haas de tegenvallers vormden.
Geen tijd voor Bottas
Valtteri Bottas spendeerde de volledige tijd van de eerste vrije training in de pitstraat. Dat is zonde voor de Fin, want met de Alfa Romeo lijkt hij een bolide tot zijn beschikking te hebben waarmee hij voor punten kan gaan dit weekend. Aan Zhou Guanyu's pace, P17 op de mediums, is het niet af te lezen, maar met de korte wielbasis van de Alfa liggen er zeker kansen.
In de slotfase verremde Kevin Magnussen zich nog in de bocht waar Verstappen en Leclerc eerder ook al de fout in gingen, maar ook de Deen wist schade te voorkomen. Wel moest hij een setje van de mediumbanden weggooien. Later overkwam Pérez hetzelfde, ook in bocht 1, al hoefde de Mexicaan vervolgens de pitstraat niet in.
In de laatste minuten van de sessie gingen er nog wel coureurs voor tijdsverbeteringen, maar geen enkele rijder wist drie goede sectoren aan elkaar te knopen. Daardoor bleef Leclerc op P1 staan, terwijl Pérez, Sainz en Verstappen binnen twee tienden van hem bleven. Na sessie één lijkt het er dus op dat het erom gaat spannen tussen de twee topteams. Wel viel Verstappen dus buiten de top drie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties