Verslag VT1 | Verstappen topt chaotische eerste sessie, crashes Leclerc en Colapinto Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Verstappen topt chaotische eerste sessie, crashes Leclerc en Colapinto

Verslag VT1 | Verstappen topt chaotische eerste sessie, crashes Leclerc en Colapinto

Max Verstappen heeft de chaotische eerste vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan, die drie rode vlaggen kende, als snelste afgesloten. De Red Bull Racing-coureur bewaarde het beste voor het laatst en was in de slotseconden ruim drie tienden rapper dan Lewis Hamilton, die lang bovenaan stond. Sergio Pérez completeerde de top drie.

Zonder Kevin Magnussen, die dankzij een schorsing niet in actie kan komen in Bakoe, maar met diens vervanger Oliver Bearman begonnen de twintig F1-coureurs om 11:30 uur Nederlandse tijd aan het eerste trainingsuur van het weekend. Voor de jonge Brit is het zijn eerste 'volledige' Grand Prix-weekend in de Formule 1. In Jeddah, toen Bearman eerder dit seizoen zijn F1-debuut maakte, stapte de F2-coureur immers pas op zaterdag in, nadat Carlos Sainz de vrijdagtrainingen nog voor zijn rekening had genomen voor Ferrari.

Goed begin Verstappen, rommel op de baan zorgt voor rode vlag

Terwijl Lewis Hamilton niet voor het eerst dit seizoen hinder ondervond van een warm stoeltje, reed de Mercedes-coureur wel de snelste tijd in de openingsfase. Op het medium rubber was de zevenvoudig wereldkampioen ruim zeven tienden sneller dan tweede man Charles Leclerc. Lang bleef zijn tijd echter niet staan, want na twaalf minuten zette Verstappen, op dezelfde compound, zijn RB20 bovenaan de tijdenlijst. Met een tijd van 1:47,214 was de Red Bull-coureur ruim twee tienden sneller dan Leclerc, die inmiddels ook aan zijn toekomstige teamgenoot voorbijgesneld was.

Hamilton was echter bezig aan een nog snellere ronde, maar moest deze vlak voor de finish afbreken vanwege een rode vlag. De wedstrijdleiding oordeelde dat er te veel rotzooi op de baan lag, veroorzaakt door onder meer Leclerc, die bij het opkomen van het rechte stuk even naast de baan kwam en bij het terugkeren op het circuit flink wat stof op de baan gooide. Na een kort oponthoud van een vijftal minuten kon de sessie weer worden hervat.

Tekst gaat na de Tweet verder.

McLaren nog zoekende, Ocon verliest vermogen

Bij de favorieten voor het raceweekend in Bakoe ging het in de openingsfase nog allerminst naar wens. Beide McLaren-coureurs klaagden over een gebrek aan grip, terwijl Norris ook merkte dat zijn MCL38 prima naar rechts stuurde, maar meer moeite had met de linkerbochten. Na het eerste kwartier stonden beide coureurs van het team uit Woking weliswaar in de top tien, maar het verschil met Verstappen was met ruim een seconde aanzienlijk te noemen.

Ook bij Alpine ontstond er al vroeg paniek. Esteban Ocon meldde over de boordradio dat er een probleem was met zijn Renault-krachtbron. 'I have no power', was het bericht van de Fransman, die tot op dat moment nog altijd geen tijd op de klokken had weten te zetten. Gelukkig voor Alpine en voor de overige coureurs kon Ocon zijn bolide wel terugbrengen naar de pitstraat en dus hoefde de sessie niet voor een tweede keer stilgelegd te worden.

Leclerc parkeert zijn Ferrari in de muur, opnieuw code rood

Die tweede rode vlag kwam er enkele minuten later, met nog iets meer dan een half uur op de klok echter wel. Niet voor het eerst in zijn carrière plantte Leclerc zijn Ferrari-bolide op het Baku City Circuit in de muur. Ditmaal was het echter niet in de kasteelsectie, maar in bocht vijftien. Over de boordradio stak de Monegask de hand in eigen boezem, hij stelde door het stof aan de buitenzijde van de baan te zijn gereden.

Tekst gaat na de Tweet verder.

Leclerc had vlak voor zijn crash net wel Verstappen aan de top van de tijdenlijst afgelost. Beide mannen waren op het medium rubber weer een tandje harder gegaan dan hun tijden voorafgaand aan de eerste rode vlag, maar de Monegask was met een tijd van 1:46,608 marginaal sneller dan zijn jeugdrivaal, die op slechts dertig duizendsten van een seconde volgde. Norris had zich inmiddels opgewerkt naar P3, het verschil naar het leidende duo was met zes tienden echter nog wel groot.

Hamilton voert het veld aan op softs, Colapinto zorgt voor derde rode vlag

Terwijl Verstappen rustig zijn rondjes afwerkte op de mediumband, koos zijn teamgenoot Pérez er twintig minuten voor het einde van de sessie voor om de band met de gele wang in te ruilen voor een vers setje van het zachtste rubber, dat Pirelli mee naar Bakoe heeft genomen. Het leverde de Mexicaan kortstondig P1 op, maar het verschil naar Leclerc, die nog altijd de toptijd in handen had, was met 0,022 seconden marginaal.

Een stuk harder gingen de McLaren-coureurs echter, al was het Hamilton die als eerste onder de 1:46-grens dook. De Brit deed dit net op tijd, want opnieuw werd de rode vlag gezwaaid. Ditmaal was het Franco Colapinto, die de controle over zijn bolide verloor in bocht vier. De Argentijn belandde in de muur, maar kon zonder problemen uitstappen. De sessie zat er echter wel op voor hem. De Williams-coureur moest het laatste deel van VT1, net als Leclerc, vanaf de pitmuur aanschouwen en een goede beurt maakte de vervanger van Logan Sargeant er natuurlijk niet mee. Colapinto verontschuldigde zich dan ook meteen bij zijn team.

Tekst gaat na de Tweet verder.

Slotakkoord voor Verstappen

Met nog een tiental minuten op de klok werd de sessie voor de derde maal hervat en voor de meeste coureurs, waaronder ook Verstappen en Russell, was dit het sein om de zachte band onder te laten schroeven. Verstappen opende sterk in de eerste twee sectoren, maar verloor uiteindelijk wat in het laatste deel van het circuit. De Nederlander bleef op een paar duizendsten van de tijd van Hamilton steken. Carlos Sainz was echter nog aan het pushen in de slotminuut, maar liet met name in de laatste sector veel liggen. Ook beide Red Bull-mannen zetten nog eenmaal aan, maar waar Pérez een tiende tekortkwam, dook Verstappen ruim onder de tijd van Hamilton door en daarmee sluit de Nederlander VT1 als snelste af. Een prima antwoord na het teleurstellende weekend in Monza.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws