Max Verstappen is de eerste vrije training van de Grand Prix van Monaco als derde geëindigd. De Nederlander is uitstekend uit de startblokken geschoten op het straatcircuit en liet onder meer de sterk ogende Lewis Hamilton en Valtteri Bottas achter zich. Ook zorgde het nauwe Circuit de Monaco voor de nodige schade bij de Formule 1-heren. Fernando Alonso verloor er een voorvleugel en ook Carlos Sainz maakte kennis met de muur. Desondanks wist Sainz de tweede plaats vast te houden, terwijl Verstappens teamgenoot Sergio Perez op de zachte band het snelste was.
Vanaf het moment dat de pit exit open ging, besloten vrijwel alle teams meters te maken. Binnen twee minuten stonden alle coureurs op het circuit, wat voor een vrije training best uniek is. In 2021 zijn de trainingen drukker, maar vaak blijven er toch nog heren achter in de pitstraat. Toen Hamilton zich na anderhalve minuut bij zijn collega's voegde, bleek dat de teams er geen gras over laten groeien in de stadstaat.
Zodoende begonnen de heren meteen met longruns, sommigen op de hardere compound, sommigen op de mediumband. Bij de lagere teams zagen we zelfs de rood omrande zachte band langskomen. Voor Charles Leclerc, die dit weekend zijn thuisrace verrijdt, was de eerste sessie van korte duur. Hij ervoer een versnellingsbakprobleem bij zijn SF21 en moest na een aardige tien minuten de Ferrari alweer de pitstraat in rijden. Hij kwam de rest van de sessie niet meer in actie.
Sainz voegt zich bij Red Bull en Mercedes
Spoedig werden de eerste getimede ronden neergezet en bij deze eerste ronden was vooral opvallend dat Carlos Sainz (P2) het goed deed. De heren die afgelopen winterstop van team wisselden, zouden relatief weinig vertrouwen in het materiaal hebben en het daarom moeilijk krijgen op het straatcircuit. De Spanjaard bewees het tegendeel en stond lang op de medium band op de eerste plaats. Ook Hamilton (P5) en Valtteri Bottas (P6), beiden op de mediumband, kwamen goed mee.
Verstappen zette de eerste stint op het circuit op de harde band. Daarmee maakte hij veel meters en wist hij uiteindelijk tot een tijd te komen die slechts twee tienden boven de tijden van de Mercedes-coureurs lag, die dus op een compound harder stonden. Met de pace op de hardste compound lijkt het dus wel goed te zitten. Later in de sessie ging de Limburger nog voor een aantal ronden op de mediumband, waarmee hij de op twee na snelste tijd neerzette. Circa drie tienden won hij ten opzichte van zijn Mercedes-rivalen.
Alonso schampt de muur
Fernando Alonso was de eerste die schade reed in Monaco. Bij het ingaan van de laatse bocht had hij niet genoeg grip op de harde band, waarna hij zijn voorvleugel stuk reed op de muur. Later zagen we hem ook in bocht 1 nog eens mis zitten, waar Kimi Raikkonen dit eerder ook al deed. Alonso, die duidelijk niet goed in zijn vel zat tijdens de eerste sessie, eindigde VT1 op de dertiende plaats. Een teleurstellende ochtend dus voor de Alpine-routinier.
Sainz, die uitstekend begon aan het weekend, maakte ook kort kennis met de muur. Bij het uitkomen van de Piscine-bocht, waar Verstappen in het verleden ook al enkele keren ongelukkig was, schampte hij de muur nadat zijn Ferrari stabiliteit verloor. De voormalig McLaren-man wist zijn weg echter wel te vervolgen en dook de pitstraat in om alles te laten checken. Niet veel later reed de Ferrari-man het asfalt weer op, alles was oké. In de slotfase wist hij zichzelf zelfs nog tussen de twee Red Bull-coureurs te nestelen, waarmee de top drie compleet is.
Gasly, Norris en Vettel sterk, Ricciardo valt tegen
Van de rest van de heren waren Pierre Gasly, Lando Norris en Sebastian Vettel sterk. P4 voor Gasly, die deze tijd wel neerzette op de zachtste compound. Lando Norris, circa zeven tienden van de top van het veld, bezette P7. Ook Sebastian Vettel lijkt zich comfortabel te voelen op het straatcircuit. De Heppenheimer sloot de eerste training af op P8, iets meer dan een seconde van de snelste tijd van Perez.
Yuki Tsunoda en Raikkonen vormden de P9 en P10, waarachter we de gebruikelijke Haas-coureurs en Williams-rijders vinden. De vreemde eend in het rechterrijtje was Daniel Ricciardo. De Australiër, doorgaans sterk op straatcircuits, leek weinig vertrouwen te hebben in de MCL35M. Hij sloot de sessie af op de vijftiende plaats, op iets meer dan anderhalve seconde van de snelste tijd van de ochtendsessie. Daar moet meer in zitten.
Continu op de hoogte blijven van alles omtrent de Grand Prix van Monaco? Download onze app: IOS of Android.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties