De eerste vrije training in Groot-Brittannië was direct een bewogen sessie. Yuki Tsunoda belandde al snel in het grind, wat einde sessie betekende. Ook Oscar Piastri kreeg problemen met zijn auto en kon de sessie niet afmaken. Verstappen, McLaren, Mercedes en Ferrari daagden elkaar flink uit en er lijkt een kans dat Aston Martin van de grote vier weer de grote vijf kan maken na een P2 van Lance Stroll.
De eerste vrije training op Silverstone ging van start met vier rookies achter het stuur. Oliver Bearman klom in de Haas, Franco Colapinto nam plaats in de Williams, Isack Hadjar mocht de RB20 besturen en Jack Doohan had de Alpine tot zijn beschikking.
Onder het dreigende grijze wolkendek gingen er meteen een hoop bolides de baan op. Stroll moest echter na amper twee minuten alweer naar binnen vanwege een probleem met de remmen. Ook Lando Norris besloot al snel weer de pitstraat in te rijden. Het was Max Verstappen die al snel de eerste tijd onder de 1:30 neerzette, maar Lewis Hamilton dook er niet lang daarna onder met een 1:29,0.
Tsunoda veroorzaakt rode vlag
Na bijna tien minuten veroorzaakte Tsunoda een gele vlag, die al snel werd omgezet in een rode vlag. De Japanner stond vast in het grind en kwam er niet meer uit. De coureur stapte al snel uit en kwam niet meer terug op de baan. De top drie bestond op het moment van het incident uit George Russell, Hamilton en Verstappen.
Met nog drie kwartier te gaan, stonden de coureurs al in de rij aan het einde van de pitstraat om naar buiten te gaan. Zo ook Stroll, wiens remproblemen waren opgelost. Verstappen besloot direct zijn banden op te warmen voor een snelle ronde. De Nederlander wist met deze ronde echter net niet te tippen aan de snelste tijd van 1:28,1 die Russell had neergezet. Bearman wist ook een snelle tijd neer te zetten in de eerste helft van de vrije training, goed voor een vijfde plek op dat moment. Overigens deed hij dit op de zachte band, terwijl de meeste coureurs op harde banden reden.
Hamilton was uiteindelijk de eerste die onder de tijd van Russell dook, met een verschil van slechts 0,003. Die eerste plek werd met nog een half uur te gaan overgenomen door Carlos Sainz met een 1:27,9.
Nadat de coureurs halverwege de sessie massaal de pitstraat indoken, besloot Verstappen de tijd van Sainz aan te gaan vallen. De wereldkampioen wist op de mediumband een tijd van 1:27,7 neer te zetten. Verstappen, Ferrari en Mercedes leken het grootste gedeelte van de sessie aan elkaar gewaagd, terwijl McLaren het lang niet bij leek te kunnen houden. In de tweede helft van de sessie was er echter verbetering te zien en wist Piastri de tijd van Verstappen te verbeteren tot een 1:27,6. Ook Norris vond de aansluiting en dook uiteindelijk onder de tijd van zijn teamgenoot met een 1:27,420.
Hoop voor Aston Martin, problemen voor Piastri
De eerste vrije training was ook erg bemoedigend voor het team van Aston Martin. Met nog tien minuten te gaan stond Stroll op de tweede plaats en Fernando Alonso stond niet ver daarachter op de zesde plaats. In de eindfase van de wedstrijd kreeg Piastri met een probleem te kampen. De Australiër was gelukkig al dichtbij de pitstraat, maar moest hiervoor wel de baan oversteken. Omdat hij maar weinig snelheid had, reed hij kort een andere bolide in de weg, waarna hij vlak na de witte lijn tot stilstand kwam. Totdat hij over de lijn was, mochten de andere coureurs tijdelijk niet meer de pitstraat inrijden.
Hadjar wist in de bolide van Red Bull Racing niet te imponeren en wist pas aan het einde van de sessie de al vroeg uitgevallen Tsunoda in te halen, waardoor hij wat aansluiting wist te vinden bij mede-rookies Colapinto en Doohan. Bovendien reed hij Norris nog in de weg, waar hij wel direct zijn excuses voor aanbood. De jonge Fransman maakte geen proefstart meer. Veel collega's kozen er wel voor de sessie zo af te sluiten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties