Max Verstappen heeft voor het eerst dit seizoen poleposition te pakken. De kwalificatie voor de sprintrace van de Grand Prix van Emilia Romagna werd geplaagd door meerdere rode vlag situaties. Door de regen kenden de coureurs veel problemen op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari en waren er ook meerdere crashes te zien. Hier wist Verstappen maximaal van te profiteren en Charles Leclerc voor te blijven tijdens de kwalificatie.
Q1 werd afgetrapt door beide Mercedes-rijders. Tijdens de eerste kwalificatiesessie begonnen sommige coureurs op de intermediates, maar enkele coureurs waagden het al op de slicks. Het regende bijna de gehele vrijdag, maar er ontstond volgens Lewis Hamilton, die als eerste naar buiten kwam, al snel een droge lijn op het asfalt. Samen met George Russell zette hij een tijd op de band met de groene wang, maar al snel was iedereen op softs te vinden.
Ook Verstappen en Sergio Pérez begonnen op de intermediates. Verstappen kon nog een enigszins competitieve tijd neerzetten, maar het werd al heel erg snel duidelijk dat de teams op slicks de betere keuze namen. Vlak voor de rode vlag situatie waren het Lance Stroll en Valtteri Bottas die de snelste tijden op hun naam zetten.
Remmen Williams-bolide Albon exploderen
Het team van Williams moest al vrij vroeg gaan beginnen aan reparaties. In Bahrein had de FW44 van Nicholas Latifi nog last van te hete remmen, maar in Imola vatten de remmen van Alexander Albon vlam. De coureur was bezig aan zijn out lap en moest heel erg langzaam zijn weg naar de pits vinden. Ondertussen explodeerden de remmen nog en verloor de coureur bijna de controle over zijn bolide. De rode vlag werd gewapperd en Albon wist de weg naar zijn team te vinden. De Thaise coureur kon moest uiteindelijk wel uitstappen en kon niet meer deelnemen aan de kwalificatie.
Also read
Update III | Verstappen topfavoriet bij bookies, 2.62 keer je inzet terug als Leclerc wint (Ad)
Angstzweet voor Pérez en Mercedes
Na de rode vlag-situatie waren er nog ongeveer twaalf minuten te gaan, maar elke coureur greep de kans om direct weer naar buiten te gaan. Ditmaal reed iedereen op de rode banden. Na de eerste runs was het Carlos Sainz die de dans leidde in de kwalificatie. De Spanjaard pakte de snelste tijd met een 1:20,319. Verstappen zat daar slechts drie honderdsten boven, terwijl Leclerc de top-drie compleet maakte.
De coureurs besloten, vanwege de droger wordende baan, buiten te blijven en meerdere ronden te rijden. Zo bleven de rijders telkens hun eigen tijd verbeteren. Voor beide Mercedes-coureurs en Pérez werd het nog even spannend toen ze, met nog een aantal seconden op de klok, in de gevarenzone zaten. Alle drie de coureurs wisten uiteindelijk Q2 te halen. Leclerc was de snelste met een 1:18,796. Latifi, Esteban Ocon en beide AlphaTauri-rijders strandden in de eerste kwalificatiesessie.
Also read
Wolff stipt voordeel Ferrari aan: 'Wanneer zij remmen, zijn ze van porpoising af'
Wolff: 'Russell brak zijn stuur en we hebben totaal geen grip'
Crash Sainz, regen zorgt voor chagrijn bij Hamilton en Russell
De coureurs kwamen in Q2 razendsnel naar buiten. De ingenieur van Leclerc meldde dat hij maar één ronde de tijd had om een snel rondje neer te zetten, aangezien er meer regen onderweg was naar het circuit van Imola. Na de eerste ronden was Verstappen de snelste rijder van het veld met een 1:18,793. Sainz leek onderweg naar een snelle tijd, maar het ging mis voor voor de Spanjaard in de laatste twee bochten. De Ferrari-coureur verloor de controle over zijn auto en schoot rechtdoor de muur in. Na ongeveer vier minuten was de sessie voorbij voor Sainz, maar hij had wel de tweede tijd op zijn naam staan.
Uiteindelijk bleef de snelste tijd van Verstappen en de tweede tijd van Sainz op de tijdenlijst staan. Tijdens de rode vlag-situatie na de crash van de Ferrari-rijder begon het te regenen. Enkele coureurs reden nog even naar buiten om de omstandigheden op de baan even te polsen. Desalniettemin zat er voor niemand meer een tijdsverbetering in. Dit heeft gezorgd voor veel pijn in de Mercedes-garage. Hamilton kwam niet verder dan de dertiende plek en Russell zal als elfde starten op zondag. Ook voor Stroll, Zhou Guanyu en Mick Schumacher was de kwalificatie voorbij na Q2.
Leclerc in eerste fase Q3 de snelste
Negen coureurs zetten op intermediates de strijd op poleposition voort. De regen zette niet echt door, maar de baan was nog steeds heel erg vochtig. Nog voordat Verstappen aan zijn vliegende ronde was begonnen, had de Nederlander een hachelijk momentje. Tijdens zijn opwarmronde verloor de coureur bijna de controle over zijn RB18 in de eerste chicane. Kevin Magnussen had een nog spannender moment. De coureur verloor zijn auto in bocht 11 en schoot bijna de muur in. De rode vlag werd gewapperd, maar de Deen kon ongeschonden naar de Haas-garage rijden.
Toen de lichten eenmaal weer op groen stonden, was Magnussen één van de eersten die naar buiten reed. De coureurs waren weer vlug buiten om ervoor te zorgen dat de banden voldoende temperatuur zouden hebben. De regen zorgde bij de meeste coureurs voor een aantal spannende momenten. Het circuit was vooral nog heel erg nat in de tweede en derde sector. Na de eerste ronden van de coureurs was Leclerc de snelste met een 1:27,778, wat twee honderdsten sneller was dan Verstappen.
Controversiële poleposition Verstappen
Verstappen was in zijn tweede vliegende ronde aan een duidelijk tijdsverbetering bezig. Toen de Red Bull Racing-rijder bij de derde sector aankwam, stond daar Bottas stil. Het leek erop alsof Verstappen zijn ronde afbrak, maar de coureur zette alsnog de snelste tijd neer met een 1:27,999. Verstappen claimde dat hij genoeg van zijn gas was gegaan, waardoor hij hoopt dat hij zijn tijd mag behouden. Uiteindelijk werd de rode vlag gezwaaid en begon het opnieuw harder te regenen.
De coureurs kwamen nog wel naar buiten. Verstappen was de eerste die de baan op kwam en hij werd op de huid gezeten door Leclerc. Nog voordat de coureur de eerste sector helemaal had gehad, was het al zeker dat Verstappen poleposition zou pakken. Lando Norris was in zijn opwarmronde zijn auto kwijt in bocht 11, waardoor hij stil kwam te staan. Opnieuw werd de rode vlag gezwaaid en was het klaar voor iedereen op de baan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties