Verslag GP Qatar | Verstappen heerst in chaotisch schouwspel, Hamilton valt uit na crash met Russell Formule 1
Formule 1

Verslag GP Qatar | Verstappen heerst in chaotisch schouwspel, Hamilton valt uit na crash met Russell

Verslag GP Qatar | Verstappen heerst in chaotisch schouwspel, Hamilton valt uit na crash met Russell

Max Verstappen heeft in Qatar zijn 49e Grand Prix-zege gepakt, in een race die vooral gekenmerkt werd door veel straffen vanwege het overschrijden van de witte lijnen, en rekenwerk over wie wanneer moest stoppen. McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris vergezelden Verstappen op het podium. George Russell beperkte de schade met P4 nadat Lewis Hamilton hem bij de start raakte en hierbij uitviel. Sergio Pérez eindigde als tiende na een zwakke race.

Voor de start van de Grand Prix kreeg Ferrari al een kater te verwerken: het team ontdekte een brandstoflek bij Carlos Sainz, waardoor de Spanjaard al een uur voor de start van de race wist dat hij niet zou kunnen deelnemen. Sergio Pérez kon dat wel, maar moest uit de pitstraat aan zijn race beginnen nadat Red Bull Racing zijn gehele power unit verving. De Mexicaan koos er dan ook als enige voor om met de harde banden aan de race te beginnen. Vooraan koos het gros van het veld voor de mediumbanden. Lewis Hamilton vormde de enige uitzondering in de top acht met de zachte banden.

Bij de start van de race kon de 38-jarige Brit echter niet lang van zijn banden genieten, want hij probeerde buitenom te gaan bij George Russell, en raakte zijn jongere teamgenoot hierbij. Hamilton verloor een band, viel uit, en veroorzaakte een safetycar-periode, terwijl Russell voorvleugelschade aan het voorval overhield. Een amateuristische fout van Hamilton; wat een drama voor het Duitse team! Hamilton gaf na het incident de schuld aan zijn onschuldige teamgenoot.

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Veel grote namen met tegenslag

Na één ronde leverde dit Pérez op de zeventiende plek op, Russell op de achttiende stek, een uitvalbeurt voor Hamilton, en een DNS voor Sainz. Tijdens de safetycar-periode leidde Verstappen voor Oscar Piastri en Fernando Alonso, terwijl ook Lando Norris flink vooruitgang had geboekt met een zesde plek. Op het moment dat de safetycar de pitstraat weer opzocht, trok Verstappen al snel een gaatje naar Piastri. Enkele ronden later was het verschil ruim twee seconden, terwijl de Australiër op zijn beurt sneller was dan Alonso op de derde plek.

Twee coureurs die veel posities goedmaakten na de herstart waren Alexander Albon en George Russell. Russell rekende snel af met veel middenmotors, terwijl Albon zich al snel opwerkte tot de achtste positie. De Britse Thai had veel nieuwe banden tot zijn beschikking, en was blij met het feit dat de wind was gaan liggen en de temperaturen hoog waren.

Met een maximale stintlengte van achttien ronden, en nog minder op gebruikte banden, duurde het dan ook niet lang totdat de eerste coureurs zich bij hun team meldde. Piastri, Alonso, en Leclerc wisselden hun banden, waarna Norris de tweede plek achter Verstappen overnam. De Nederlander had versere banden dan veel van zijn collega's en mocht dus langer doorrijden. Een ronde later moest ook Norris zijn banden laten wisselen, waardoor Russell, die goede snelheid toonde, tijdelijk de tweede plek innam, maar de Brit moest ook alweer op weg naar zijn team.

Dat zorgde na zestien ronden voor een opvallende stand: Verstappen leidde voor Albon, Pérez, Zhou, en Bottas, maar het vijftal moest nog stoppen. Verstappen moest na zeventien ronden verplicht stoppen, en gaf zo één ronde lang de leiding over aan Albon, die een rondje later verplicht moest stoppen.

Zoeken naar een logische volgorde

Rondom de vele verplichte pitstops, waarbij de pikorde constant veranderde, was het vaak lastig om te zien wie er nou wel en niet goed voorstonden. Duidelijk was dat Verstappen de race onder controle had, met Piastri als nummer twee na de eerste ronde aan pitstops. Alonso sloot in ronde 20 weer aan op de derde plek, met daarnaast Norris, Leclerc, en Russell op veelbelovende posities.

Russell had echter één probleem: hij moest al na één ronde de eerste sets mediums inleveren, en had niet genoeg bandensetjes om zonder de zachte banden het einde te kunnen halen met de maximale stintlengte van achttien ronden. De top tien na 25 ronden was: Verstappen, Piastri, Alonso, Norris, Leclerc, Ocon, Russell, Gasly, Pérez, en Albon.

Track limits-chaos

Halverwege de race werd het alsmaar duidelijker dat de tweede helft van de race, en vermoedelijk ook de uren na de race, gekenmerkt zouden worden door veel tijdstraffen vanwege het overschrijden van de witte lijnen. Veel coureurs kregen al vroeg een laatste waarschuwing. Pérez was na 27 ronden de eerste die de pineut was en vijf seconden straf kreeg, terwijl de coureurs aan hun tweede pitstopronde begonnen.

Bij die tweede pitstopronde pakte Norris de positie van Alonso over. De McLaren-coureurs en Alonso moesten telkens eerder de pitstraat opzoeken dan Verstappen, Russell, en Pérez, al hadden de twee laatstgenoemden dus zo hun eigen problemen: Russell met de verplichting om de zachte banden te gebruiken vanwege een tekort aan de andere bandentypes, en Pérez, omdat hij een straf moest uitzitten.

Alonso gooide een mogelijk topresultaat weg door een tripje te maken door de grindbak, en zo plekken te verliezen aan onder meer Russell en Leclerc. Verstappen had in leidende positie alles onder controle, en reed in zijn eerste twee stints het toegestane aantal ronden, in zijn geval tweemaal zeventien. Aan het einde van de 34e ronde zocht hij zijn team dus weer op. Aangezien de coureurs achter Verstappen op dat moment al aan hun derde stint begonnen waren, had de Nederlander 34 seconden voorsprong op Piastri, en zo hield hij de eerste plek na zijn pitstop vast.

Hitte eist zijn tol in de tweede helft van de race

Bijna het gehele veld reed in de derde stint op de harde banden, met uitzondering van de McLaren-coureurs, die elk van hun drie setjes mediumbanden in de eerste drie stints al gebruikten. Terwijl Pérez opnieuw een vijfsecondenstraf kreeg voor het overschrijden van de baanlimieten, klaagde Logan Sargeant erover dat hij zich onwel voelde, en vanuit laatste positie besloot hij zijn race te beëindigen met vijftien ronden te gaan, terwijl Russell met zijn vizier open in de rondte reed.

Slechts één coureur had na 42 ronden nog niet eenmaal buiten het circuit gereden: Max Verstappen. Het toonde aan hoeveel controle Verstappen over de race had, terwijl teamgenoot Pérez met zijn verschillende straffen afstevende op een zeer beperkte puntenscore. Achter Verstappen ging het duel voor de tweede positie tussen Norris en Piastri. De Australiër had nog twee seconden voorsprong op zijn teamgenoot toen hij naar de harde banden wisselde voor zijn laatste stint.

Pérez pakt tijdelijk een ronde achterstand

Het verschil tussen de beide Red Bull-coureurs werd duidelijk toen Verstappen Pérez na 45 ronden op een rondje achterstand zette. Pérez reed op dat moment op de twaalfde plek, ondanks drie uitvallers. Wederom een kleurloze race voor de Mexicaan dus, terwijl Verstappen het potentieel van de RB19 wel volledig wist te benutten. Verstappen stopte daarna nog een keer, waardoor Pérez 'slechts' tachtig seconden achter Verstappen eindigde.

Achter Verstappen wist Norris het gaatje tot Piastri te dichten, maar hij kreeg van zijn team de instructie om Piastri niet in te halen, waardoor de podiumplekken met zo'n tien ronden te gaan verdeeld leken te zijn. Russell wist zijn stint op de zachte banden tot zeven ronde te beperken, waardoor de schade te overzien was. De Brit hield zijn vierde plek daardoor vast, voor Leclerc. Verstappen won de race dus, terwijl de oogst voor Pérez met een tiende plek uiteindelijk magertjes was.

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws