Andrew Shovlin, technisch directeur bij Mercedes, roept de Formule 1 op heel voorzichtig te zijn met het schrappen van de bandenwarmers. Het is de bedoeling dat deze in 2024 helemaal verboden zullen zijn, omdat dat doel aansluit op het verduurzamen van de sport. Echter moet dat volgens Shovlin wel in stapjes gebeuren, want het racen zelf mag er niet onder lijden.
'De sport moet voorzichtig zijn dat het schrappen van bandenwarmers niet vooruitloopt op het tempo van de ontwikkeling van de banden. Het probleem van Pirelli is niet statisch', begint Shovlin, geciteerd door Motorsport.com. Er zijn namelijk verschillende zaken waar rekening mee gehouden moet worden met de afschaffing. 'Deze auto's hebben in een rechte lijn meer downforce dan de eerdere wagens.'
De banden hebben het momenteel al best zwaar met de bandenwarmers. 'De belasting op een hoge snelheid is erg hoog en teams zijn constant bezig om de performance te verbeteren. Voor Pirelli is het moeilijk om die ontwikkeling bij te houden', legt Shovlin uit. De bandenleverancier heeft nog niet de goede banden om helemaal zonder de warmers te rijden. 'Pirelli kan ons er nu waarschijnlijk meteen een leveren, maar die band gaat er niet voor zorgen dat het racen beter wordt.'
Shovlin: 'Een uitdaging door veel downforce'
De technisch directeur van Mercedes vindt het belangrijk dat de nieuwe reglementen rond de bandenwarmers er niet voor zorgen dat het racen er minder van wordt. 'De coureurs kunnen dan niet zo hard pushen. Daarnaast gaat de bandendruk aanzienlijk omhoog en verlies je veel grip. Het is een kwestie van balans vinden tussen de behoeften van de sport en het milieu. De sport moet er niet slechter van worden, ondanks dat we voorloper willen zijn als het gaat om milieu.'
Shovlin weet dat het moeilijk zal zijn voor Pirelli om geschikte banden te maken. 'De uitdaging om een band te ontwikkelen voor een auto die zo snel en krachtig is en zoveel downforce genereert, maar geen bandenwarmer nodig heeft, is ontzettend lastig. Het is wat mij betreft te makkelijk om naar de Formule 2 te kijken en te zeggen dat zij het ook doen', vertelt de Brit. 'De energie die bij ons vrijkomt is vele malen hoger. Wij zijn op sommige banen ruim twintig seconden sneller. Dat is een enorme uitdaging voor Pirelli. Het vergt veel technische ontwikkeling', eindigt de engineer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties