Oscar Piastri eindigde slechts veertiende in São Paulo, en dat op twee rondjes van winnaar Max Verstappen, nadat het incident bij de start zijn Grand Prix hypothekeerde. Even leek zijn race er al op te zitten, maar het team van McLaren kreeg, dankzij de rode vlag, nog de uitgelezen kans om de MCL60 van de Australische rookie te herstellen. Desondanks kon Piastri geen hoofdrol meer spelen en dus maakte hij van de gelegenheid gebruik om wat extra te trainen op Interlagos, een circuit waar hij voordien nog nooit in actie kwam.
Piastri had zich zijn debuut op Interlagos ongetwijfeld anders voorgesteld. De jonge Australiër liep heel wat schade op bij het incident tussen Alexander Albon en Kevin Magnussen, waarna het game-over leek. Maar plots werd de rode vlag gezwaaid, en dat speelde mooi in de kaarten van McLaren, dat de kans kreeg om de auto van hun coureur te herstellen. 'Ik zag het allemaal gebeuren en werd plots geraakt. Het is jammer, maar ik kon er niets aan doen', legde Piastri uit.
Bij McLaren wilden ze, door Piastri weer de baan op te sturen met een gedeeltelijk gerepareerde auto, er nog het beste van maken. Uiteindelijk veranderde zijn race in een veredelde testsessie, maar daar zag de immer competitieve Australiër wel het nut van in. 'Dankzij de geweldige inspanningen van het team kon ik nog zeventig rondjes volmaken die ik anders niet had gehad. Ik heb er veel uit geleerd met het oog op volgend seizoen.'
Experimenteren geblazen
De rookie van McLaren kreeg zo een unieke kans om wat dingen uit te proberen. 'Na de Sprint van zaterdag wilde ik experimenteren en die kans heb ik gekregen. Het is vrij zeldzaam dat je die mogelijkheid krijgt. Natuurlijk had ik liever niet gehad dat ik die kans kreeg, maar als de mogelijkheid zich dan toch voordoet, moet je die met beide handen aangrijpen', aldus Piastri, die na afloop ook kritisch was voor zichzelf. Desondanks dat hij een passagier was in het incident bij de start, had hij dergelijke situatie naar eigen zeggen kunnen vermijden door tijdens de kwalificatie beter te presteren. 'Als je niet vooraan kwalificeert en op P10 moet starten, loop je meer risico. Het begint allemaal op vrijdag.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties