Op het circuit van het Italiaanse Imola wist het team van Red Bull Racing dankzij Max Verstappen weer de polepositie binnen te halen. Helemaal standaard verliep de kwalificatie niet voor de Oostenrijkse renstal. Waar Pérez zich regelmatig direct na Verstappen kwalificeert, zaten er nu maar liefst tien plekken tussen de regerend wereldkampioen en zijn teamgenoot. In de studio van Viaplay bespreken Amber Brantsen, Ho-Pin Tung en Giedo van der Garde het optreden van de mannen van Red Bull.
'Door de data-analyse van gisteren hebben ze deze stap kunnen maken', licht Tung de verbetering van Red Bull toe. Op vrijdag hoorden we Verstappen nog luidkeels klagen over de prestaties van de auto. Ook uit de rondetijden van de Limburger tijdens de eerste en tweede vrije trainingen was op te maken dat het potentieel van de auto niet naar voren kwam. Op zaterdag was dat echter een heel ander verhaal. Alsof er niets was gebeurd, wist Verstappen zichzelf weer te verzekeren van een polepositie.
Verschil McLaren en Verstappen
De data-analyse die het Oostenrijkse team sinds gisteren moet hebben uitgevoerd, zou volgens Tung vooral gefocust zijn geweest op de vloer van de auto. 'Een heel belangrijk onderdeel is de vloer. Die is heel gevoelig, zeker op een circuit als Imola dat heel hobbelig is', vertelt hij. Tijdens de eerste twee trainingssessies op de vrijdag klaagden meerdere coureurs over de hobbels op het circuit. 'Daardoor verandert de rijhoogte constant. Daardoor was Verstappen in sector twee ook ontevreden. Daar zijn veel snelle bochten en ligt de auto wat lager en is er een compressiemoment. Het gevoel (van de coureur, red.) verandert dan heel erg. De rijhoogtecontrole is echt cruciaal. Door de data-analyse van gisteren hebben ze deze stap kunnen maken.'
Van der Garde voegt daaraan toe dat Verstappen überhaupt altijd het onderste uit de kan wil halen. 'Verstappen gaat vervolgens in die auto zitten en perst er alles uit wat erin zit', zegt hij. Daarnaast heeft de slipstream van Hülkenberg ook heeft meegeholpen om Verstappen nog wat sneller te laten rijden. 'Daardoor ging hij nog harder in sector een, waar zijn kracht al lag. Vervolgens heeft hij het gewoon goed afgemaakt ondanks een klein foutje in de laatste bocht.' In de laatste bocht ging Verstappen namelijk net te wijd waardoor hij bijna in het grind terecht kwam.
Tung merkte ook een verschil op tussen de McLarens en Verstappen. Verstappen kwalificeerde zich als eerste, de twee McLarens kwamen in eerste instantie als tweede en derde over de finishlijn. 'De McLarens en Verstappen hadden een omgekeerde manier van het prepareren van een ronde. Verstappen pakte iedere keer in de eerste sector alle tijd. Dan wordt de band gedurende zo'n ronde veel warmer. In de laatste sector wordt hij dan waarschijnlijk te warm en daar verliest hij dan grip. Bij de McLarens was het omgekeerd. Zij verloren constant twee tienden in de eerste sector.'
De tegenvallende kwalificatie van Pérez
Tot ieders grote verbazing viel Pérez in Q2 uit. De Mexicaan moest genoegen nemen met een elfde startplaats voor in de race. Volgens Pérez zou het tegenvallende resultaat aan een verkeerde bandenkeuze hebben gelegen. Tung is het daar niet mee eens. 'Uiteindelijk zit hij in de auto en achter het stuur', begint hij. 'Hij zegt zelf dat hij rechtdoor ging in bocht zeven, maar ik zag hem toch duidelijk in sector een tijd verliezen. En als je zo’n ronde vals begint, gaat dat in je hoofd zitten. En dan komen juist de snelle bochten eraan waar je moet pushen en dan zie je dat hij het niet weet te herstellen.'
Dat Pérez aan Q2 moest beginnen met een gebruikte set banden, had volgens Tung niet zoveel invloed mogen hebben dat hij maar tot de elfde plaats wist te komen. 'In Q1 heeft hij een extra set moeten gebruiken om veilig te zijn. In de tweede kwalificatie moest hij op die gebruikte set beginnen. In plaats van dat je dan twee pogingen hebt om een rondetijd neer te zetten, had hij er maar een', ligt Tung toe. 'Maar dan denk ik: kijk even bij je zuster-team, VCARB. Tsunoda deed (een poging, red.) met een set.' In tegenstelling tot Pérez, wisten beide VCARB-auto's wisten in Q3 terecht te komen.
Volgens Van der Garde is de tegenvallende kwalificatie van Pérez met name te wijten aan zijn crash in de derde vrije training. 'Heel eerlijk, het komt gewoon door de derde vrije training. Daar is hij er af gegaan, de muur in, het vertrouwen is dan even weg. Daar begint het geneuzel al', zegt hij. Naast Pérez crashte ook Ferando Alonso tijdens die training. 'Alonso staat laatste, Perez staat elfde. Dat komt puur en alleen door zichzelf, doordat hij er afgegaan is. Vervolgens heb je het zelfvertrouwen even niet meer, gaat het even niet lekker, en dan mis je net die een, twee, of drie tienden om wel door te gaan. Hij heeft het aan zichzelf te danken', concludeert de voormalig Formule 1-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties