Red Bull Powertrains wordt niet door de FIA erkend als nieuwkomer in het nieuwe motorreglement van 2026, zo meldt La Gazzetta dello Sport donderdagochtend. Ferrari-president John Elkann en CEO Benedetto Vigna tekenden volgens de sportkrant bezwaar aan tegen de status, die versterkt had moeten worden met de komst van Ford.
Het betekent dat Red Bull niet dezelfde voordelen krijgt als een motorleverancier als Audi, dat voor 2026 wel de status van nieuwkomer krijgt. Reden waarom er onderscheid gemaakt wordt tussen Red Bull-Ford en Audi, is onder meer dat eerstgenoemde al beschikt over een arsenaal van ervaren motorexperts met F1-kennis. Daarmee wordt gedoeld op iemand als Ben Hodgkinson, die in 2021 overkwam van Mercedes.
Nog een reden is het feit dat Red Bull het intellectueel eigendom van Honda heeft overgenomen. Tenminste, dat meldt La Gazzetta dello Sport, teambaas Christian Horner ontkent stellig dat dit het geval is. Daarom wordt de motorische kennis van Red Bull als dusdanig gezien dat de FIA het team uit Milton Keynes op gelijke hoogte van kennis zet met teams als Mercedes en Ferrari.
Verschil tussen Audi en Ford cruciaal
Ford is daarnaast vooral een zakenpartner voor Red Bull Powertrains en deelt verder kennis over de elektromotor die achterin de Red Bulls en AlphaTauri's van 2026 komt te liggen. Audi doet op dat gebied alles zelf en dat maakt het verschil met Ford, want Audi gaat net zo goed een samenwerking aan met een bestaand team in de vorm van Sauber. Zij staan nu bekend als Alfa Romeo, dat de sponsoring na 2023 stopt.
Doordat de FIA geen nieuwkomersstatus toekent aan Red Bull, is Ferrari nu als laatste akkoord gegaan met het nieuwe motorreglement. Onlangs werden ze zes motorfabrikanten voor 2026 bekendgemaakt door de FIA. Daar stonden zoals verwacht Audi, Ferrari en Mercedes op. Red Bull-Ford en Honda staan er ook op en Renault zal nu ook motorisch bekendstaan als Alpine.
Lees ook
Ford slaat nieuwe weg in bij samenwerking met Red Bull Racing: 'We gaan zelf de motor ontwikkelen'
Ford en Red Bull samenwerking voelde meteen goed: 'Valt voor allebei veel uit te halen'
Update 15:06u (10/02) | 'Red Bull krijgt wel nieuwkomersstatus van FIA, maar niet volledig'
Red Bull Powertrains krijgt wel de nieuwkomersstatus van de FIA, maar niet volledig. Dat meldt Motorsport.com vrijdagmiddag. Donderdag meldde het Italiaanse La Gazzetta dello Sport nog dat, na protest van Ferrari, de motorafdeling van Red Bull Racing geen voordelen krijgt die nieuwe motorleveranciers voor 2026 tot hun beschikking hebben.
De berichtgeving van Motorsport.com spreekt dat dus tegen en heeft het over een status waarin Red Bull-Ford voor negentig procent wordt erkend als nieuwkomer. Om tot die status te komen binnen het financiële reglement, zijn er drie onderdelen die een status tot honderd procent brengen: veertig procent voor de infrastructuur, vijftig procent voor de verbrandingsmotor en nog eens tien procent voor de elektromotor.
Die tien procent voor het ERS-systeem wordt Red Bull volgens het medium niet toegekend. Dat heeft te maken met de huidige situatie, waarin Red Bull de beschikking heeft over de motoren van Honda. De FIA oordeelt dat het team uit Milton Keynes daardoor al enige voorkennis heeft over hoe de technologie van een elektromotor in elkaar zit. Het gevolg is dat Red Bull 1,5 miljoen dollar minder mag uitgeven aan extra ontwikkelingskosten.
Formule 1 live kijken komend seizoen? Bestel Viaplay of F1TV of neem een kijkje op onze Formule 1 tv-pagina.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties