Gisteren presteerde Ferrari nog goed met een tweede en derde plek in de kwalificatie voor de Grand Prix van zondag, maar vandaag ging het minder goed bij het Italiaanse team. Carlos Sainz had de snelheid wel te pakken, maar wist vanwege een gebrek aan verse banden niet verder te komen dan een vijfde plek, terwijl Charles Leclerc voorlopig zesde staat, maar nog rekening moet houden met een gridstraf.
'Het was een heel erg stressvolle sessie in SQ1', zegt Sainz in gesprek met Sky Sports F1. 'In deze omstandigheden is het niet ideaal om maar één ronde te kunnen rijden', vertelt Sainz, die het grootste deel van het eerste kwalificatiedeel in de pitstraat stond vanwege remproblemen. De Spanjaard kon daardoor slechts één ronde rijden, en pakte daarin P1. 'Het was best een heroïsch moment om de eerste tijd te pakken, gezien de baanomstandigheden!'
Sainz had het vertrouwen in de rest van de sessie ook te pakken. 'Daarna was ik erg snel in SQ2, en ook in SQ3 met de gebruikte zachte banden na het probleem dat we gisteren hadden in Q2', verwijst Sainz naar het gebruiken van zijn laatste setje nieuwe zachte banden. 'We staan vijfde omdat we geen nieuwe zachte banden hadden. Ik denk dat we sneller konden zijn (dan Lando Norris en Nico Hülkenberg, red.), maar ik kon alleen met nieuwe mediumbanden of gebruikte zachte banden rijden. Ik ben ervan overtuigd dat we plekken kunnen winnen in de race.'
Leclerc baalt van eigen aanpak
Teamgenoot Leclerc moet zich nog melden bij de stewards, nadat hij bij Oscar Piastri in de weg reed. Vermoedelijk valt hij daarna terug van de zesde tot de negende plek. Het had overigens nog slechter kunnen uitvallen: Leclerc ging in SQ1 als vijftiende door met een voorsprong van slechts één duizendste van een seconde op Zhou Guanyu. 'Ik denk dat ik het eigenlijk niet goed heb gedaan in SQ3', zo toont Leclerc zich schuldbewust bij F1TV. 'Ik vroeg om een snelle ronde, daarna een ronde om de banden te laten afkoelen, en daarna weer een snelle ronde, maar achteraf had ik misschien beter twee ronden kunnen gebruiken om de banden af te laten koelen. Dat was misschien beter. Een rondje was niet genoeg, en mijn banden waren nog steeds extreem warm, dus in de tweede ronde had ik niet genoeg grip. Dat is natuurlijk zonde, maar het is zoals het is.'
Leclerc had het eerder in Spanje ook al lastig bij soortgelijke omstandigheden, en ook vandaag leek hij minder competitief te zijn dan teamgenoot Sainz. 'Onze snelheid was vandaag niet goed bij deze omstandigheden. Het was veel lastiger dan gisteren. Dat is niet top, maar straks is de race, en dan gaan we zien wat we kunnen doen. Ik hoop dat het helemaal droog is, of helemaal nat. Als het half nat, half droog is, zoals nu, dan is er maar één droge lijn, en dan kan je niks doen. Als het helemaal droog is en we een goede snelheid hebben, kunnen we misschien nog wat vooruitgang boeken.'
Update 14:33 (01/07) | Leclerc verliest zesde startplek in sprintrace na gridstraf
Zoals verwacht heeft Charles Leclerc inderdaad een gridstraf van drie plekken ontvangen. De Monegask reed in het eerste deel van de sprintkwalificatie in de weg bij collega Oscar Piastri, die vervolgens SQ2 niet wist te halen. Dat wordt Leclerc dus kwalijk genomen in het oordeel van de stewards. 'Het team van Ferrari liet weten dat het dit beter had kunnen doen en haar coureur zei dat hij eerder had kunnen handelen als hij eerder gewaarschuwd was.' De straf van Leclerc levert Fernando Alonso, Lance Stroll en Esteban Ocon een plekje winst op. Eerder werd Ferrari al bestraft in Monaco en Canada voor soortgelijke incidenten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties