Red Bull Racing is totaal niet tevreden met het feit dat de pitstop-reglementen aangescherpt worden. De FIA introduceert vanaf de Grand Prix van Hongarije nieuwe technische richtlijnen die de pitstops moeten vertragen. Volgens Helmut Marko, pratend met Auto, Motor und Sport, een wijziging die stilletjes door Mercedes teweeggebracht is. Op steun van de andere F1-teams hoeft Red Bull echter niet te rekenen in haar onvrede over de gewijzigde reglementen.
'Mercedes heeft dit er doorheen gedrukt omdat ze ons pitstop-voordeel weg willen halen', laat de Red Bull-adviseur weten in gesprek met het Duitse medium. Marko weet het zeker: Mercedes zit hierachter. Op politiek gebied is Mercedes heel het jaar de strijd al aangegaan met de Oostenrijkse concurrenten. Zo zijn de FIA-tests rondom de achtervleugels van de F1-bolides al verscherpt nadat Mercedes suggereerde dat de achtervleugel van Red Bull op het rechte stuk te flexibel was.
De reglementswijzigingen die eraan zitten te komen wat de pitstops betreft, gaan Red Bull tijd kosten, weet Marko: 'We verliezen met die nieuwe reglementen tot wel vier tienden. We hebben zeven jaar gewerkt en getraind aan de consistentie en snelheid van die pitstops.' Dat deze kracht van het team uit Milton Keynes nu dus aan banden wordt gelegd, vindt hij dan ook totaal niet terecht. Blijkbaar zijn de meeste teams het echter eens met de ingreep van de FIA.
Alpine, McLaren en Alfa Romeo scharen zich achter Mercedes
Zo gaan drie verschillende teams tevens in gesprek met de Duitse sportsite. Als eerste is operations manager bij Alpine, Alan Permane, aan de beurt: 'Het werd hoog tijd dat er iets gebeurde. De regels eisen dat er door mensen seintjes gegeven worden. Als je de pitstops van Red Bull analyseert, zie je dat sommige processen onder de menselijke reactiesnelheid zitten.' De extreem snelle pitstops van Red Bull kunnen volgens hem dan ook niet op een legale manier gaan.
Ook McLaren-teambaas Andreas Seidl schaart zich achter Toto Wolff. Voor de Duitser staat met name veiligheid voorop en gezien dat de reden is dat de reglementen aangescherpt zijn, kan hij er niet negatief over zijn: 'We verwelkomen het initiatief van de FIA omdat veiligheid bij pitstops erg belangrijk is. Het is goed dat deze reglementswijziging nu van kracht gaat, voordat er een serieus ongeluk zou gebeuren.'
'De manier waarop we nu pitstops maken, zitten we op alle gebieden al tegen de limiet aan. Onze processen hoeven we naar aanleiding van de technische wijzigingen niet aan te passen', vervolgt hij. De Britse renstal, die sowieso al niet bekend staat om haar snelle pitstops, zal dus geen nadeel ondervinden aan de reglementswijzigingen, meent Seidl. Vandaar dat ook zij niet tegen de aanscherping van de reglementen zijn.
Beat Zehnder, sportdirecteur van Alfa Romeo, denkt dat de pitstops van Red Bull sowieso al veel te snel waren. Geen enkel ander team weet zo regelmatig onder de grens van twee seconden te duiken als de Oostenrijkers en dat is ook de Zwitserse renstal niet ontgaan: 'Als je je aan de regels houdt, zijn pitstops onder de twee seconden niet mogelijk', besluit hij.
Update 14.05u (25/06) | Horner vindt FIA-ingreep onbegrijpelijk: 'Een foute bandenwissel is sowieso al funest'
Christian Horner vindt de wijziging van de pitstop-reglementen onbegrijpelijk. De FIA heeft aangegeven uit veiligheidsoverwegingen de pitstops te vertragen, maar de Red Bull-teambaas heeft er, net zoals collega Helmut Marko, weinig begrip voor. Het is de Brit niet duidelijk wat precies het doel is van de ingreep, behalve dan het afremmen van zijn oplevende team.
Als Horner naar het onderwerp gevraagd wordt, wordt duidelijk dat hij zich totaal niet kan vinden in de denkwijze van de FIA. 'Teleurstellend', noemt hij de reglementswijzigingen. 'Natuurlijk moeten de pitstops veilig zijn, maar een foute bandenwissel is sowieso al funest voor een team. Ik begrijp niet wat hiermee bereikt moet worden.'
'Je kan zien dat er veel wijzigingen plaatsvinden die voor ons nadelig zijn. Dat komt omdat wij nu heel competitief zijn. Er wordt van alles aan gedaan om ons in te dammen. Ik slaap er echter geen seconde minder door', aldus de topmanager, die suggereert dat het hem totaal niet raakt. Red Bull kent een uitstekende seizoenstart en zal met diezelfde kracht de rest van het jaar doorgaan, verwacht Horner.
Update II 16.00u (25/06) | Horner: 'Gewijzigde pitstop-reglementen kunnen gevaarlijk zijn'
Christian Horner is niet tevreden met de gewijzigde pitstop-reglementen en beargumenteert dat deze zelfs gevaarlijk kunnen zijn. De F1-teams laten de coureurs na een pitstop de pitlane weer in, maar als men verplicht een auto langer vast moet houden, kan dat voor een zogeheten unsafe release zorgen volgens de Red Bull Racing-teambaas.
'Als je de auto verplicht 0,2s langer vast moet houden, kan je zelfs beargumenteren dat dat gevaarlijk is', zo steekt de Brit van wal in gesprek met ESPN wanneer hem in de persconferentie gevraagd wordt wat hij van de maatregel vindt. 'De man die de auto de pitlane weer in moet sturen, moet nu bepalen wanneer dat is. Ik denk dat hier totaal niet over nagedacht is', voegt hij daar kritisch aan toe.
Ook vindt de teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez het tegen de algemene gedachtegang van de sport om iets in te dammen wat als topprestatie gezien zou moeten worden. Horner: 'F1 draait om innovatie. Pitstops die onder twee seconden zijn, zouden geprezen moeten worden, niet gecontroleerd.' Het is een opmerkelijke en mooie prestatie als het aan hem ligt.
'Als je dit soort wijzigingen door gaat voeren, waar stop je dan? Dan wordt ons verteld hoe we de garage in moeten lopen, waar we moeten zitten aan de pitmuur en welke knoppen we in moeten drukken, denk ik', concludeert Horner. De controlerende mate waarmee de FIA zich nu gericht heeft op de pitstops komt er bij de teambaas totaal niet in.
Update III 17.35u (25/06) |
Christian Horner raakt niet uitgepraat over het feit dat de FIA de pitstops kunstmatig wil vertragen. Vanaf Hongarije zullen er nieuwe reglementen gelden welke een pitstop onder de twee seconden vrijwel onmogelijk maken. De Brit geeft aan dat het competitieve element uit de pitstops gehaald wordt, terwijl er niet gebruik gemaakt wordt van onbevoegde middelen om de pitstop-snelheid te vergroten.
'Door kunstmatige vertragingen te introduceren haal je een spannend element weg', laat Horner wederom kritisch weten over de gewijzigde reglementen voor de bandenwissels. 'Kan je het doen in twee seconden? Wij hebben gedemonstreerd dat we het konden en wereldrecords neergezet. Dat haal je nu weg waardoor pitstops min of meer in dezelfde tijd uitgevoerd worden.' Het is volgens de Red Bull Racing-teambaas een competitief element wat zonder duidelijke reden weg gereguleerd wordt.
Er gaat in de paddock rond dat Red Bull een sensor zou hebben die het pitstop-team helpt te bepalen wanneer een pitstop voltooid is. Als Horner er naar gevraagd wordt, reageert hij als volgt: 'De pitstops worden gedaan door mensen, we hebben geen robots voor ons werken. Het zijn nog steeds een groep mannen die vier banden verwisselen. Technisch innovatie is en blijft een deel van deze sport.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties