Herbert legt uit welk probleem de FIA met nieuwe pitstop-reglementen wil voorkomen Formule 1
Formule 1

Herbert legt uit welk probleem de FIA met nieuwe pitstop-reglementen wil voorkomen

Herbert legt uit welk probleem de FIA met nieuwe pitstop-reglementen wil voorkomen

Johnny Herbert heeft uitgelegd waarom de FIA de pitstops graag iets trager wil zien. Waar vroeger het proces middels seintjes van de pitcrew ging, wordt dit hedendaags gedaan door een elektronisch systeem. Als daar iets mis mee gaat en een van de F1-coureurs rijdt zonder vier correct vastgeschroefde wielen naar buiten, kan daar een ongeluk door ontstaan. Herbert licht de denkwijze van de FIA toe, terwijl Christian Horner zich zwaar verzet tegen de reglementswijziging.

'Het eerste gevoel is inderdaad dat het om de veiligheid gaat', laat Herbert weten in gesprek met Sky Sports F1. Hij biedt hierin de Red Bull-teambaas een weerwoord, de Brit is van mening dat dit door Mercedes geïnspireerde verhaal gefabriceerd is om zijn team af te remmen. 'Er is nog niets gebeurd wat een dergelijke ingreep rechtvaardigt, maar men vreest dat het wel kán gebeuren vanwege de snelheid waarmee pitstops uitgevoerd worden', vervolgt Herbert.

De Brit verklaart waarom er vrees ontstaan is voor een foutieve pitstop van een van de teams: 'Momenteel krijgen de coureurs tijdens een pitstop goedkeuring om weer weg te rijden op dat de pitstop-pistolen de wielen aanraken. Daarna wordt er groen licht gegeven, wat toestaat dat de auto weer weg mag rijden.' Wanneer het pitstop-pistool van het wiel af is, wordt dit dus geregistreerd. Als alle pistolen los zijn, krijgt een coureur toestemming om weg te rijden.

Dit is heel anders dan hoe het er in het verleden aan toe ging, suggereert de Formule 1-expert: 'Voorheen was het echter de mechanicus die de jackman (de man die aan de voorkant van de bolide de auto optilt, red.) een seintje gaf dat het goed zat. Het lijkt bijna een automatisch proces te zijn geworden.' Dit automatische is blijkbaar iets waarmee de FIA problemen heeft. Als een van de signalen van de pitstop-pistolen niet juist is, kan dit tot een crash leiden.

Focus op Red Bull

Veel teams zijn voor de veiligheidsmaatregel, Red Bull is tegen. 'Vanwege met name de snelheid waarmee Red Bull de pitstops uitvoert, zijn ze heel bezorgd dat dat op een gegeven moment een keer fout gaat. Als het wiel er niet juist aan zit, kan dat grote gevolgen hebben', weet Herbert. Dat juist Red Bull hiermee geraakt lijkt te zijn komt door het feit dat het de Oostenrijke renstal is die excelleert in het snel verwisselen van het Pirelli-rubber.

Horner met de hielen in het zand

Als Horner er door het Britse medium naar gevraagd wordt, geeft hij nog maar eens aan totaal niet tevreden te zijn met de ingreep: 'Dit roept vragen op omtrent de mate van reguleren in de sport. Er zijn enkele teams die dit probleem aangekaart hebben, maar de verantwoordelijkheid hiervoor ligt uiteindelijk bij de teams zelf. Die moeten ervoor zorgen dat alle wielen eraan zitten.' Dat men hier onzeker over is, is een probleem dat bij elk team individueel opgelost moet worden volgens de teambaas.

Wint Verstappen ook de Grand Prix van Stiermarken? Ontvang dan 2,10 keer je inzet terug!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws