Ferrari had op snelheid een iets betere wedstrijd dan de races in Oostenrijk maar een terugkeer naar het podium zit er nog even niet in. Sebastian Vettel behaalde nog een goede zesde plaats maar teamgenoot Charles Leclerc kwam er na een strategische fout niet meer aan te pas: hij finishte elfde.
AMuS is boos: 'Beide auto's zijn op een ronde gezet. De schande had niet groter kunnen zijn voor Ferrari. De auto's waren niet zo snel als gehoopt in de race.' Het medium is geïrriteerd over de strategische fouten.
Op zich was Ferrari alert genoeg om Leclerc op het juiste moment naar binnen te halen. Wel stuurde het team de Monegask op pad met zachte banden. Op een griploze, droge baan is dat vragen om problemen. 'Dit hadden ze kunnen weten. De zachte band was de slechtste van de drie types droogweerbanden. Na enkele ronden waren de banden al opgeruld.'
Strategische fouten kosten Ferrari-rijders zeeën van tijd
Daarmee verloor Leclerc zeeën van tijd. Vettel kon een dergelijk drama voorkomen door zelf kritisch te zijn naar het team. 'Zacht? Je bedoelt mediums, denk ik?' Het team haalde hem een ronde te laat binnen, vindt het medium.
Ook hield Ferrari de Duitser lang vast vanwege vermeende drukte in de pitstraat. Daardoor viel hij terug van de vierde naar de achtste plaats. Met deze problemen en het gebrek aan snelheid is het podium uitgesloten. 'De vijfde of zesde plaats is ons nieuwe normaal', geeft de Duitser toe na de wedstrijd. (Foto: Ferrari F1 Media)
Update 9:15 uur (20/7) | Binotto kan ronde achterstand niet verkroppen: 'Onacceptabel'
Voor velen kwam het als een verrassing dat beide Ferrari-rijders niet binnen een ronde van racewinnaar Lewis Hamilton wisten te blijven. Sebastian Vettel wist echter die ochtend al dat het zou gaan gebeuren. Ferrari-teambaas Mattia Binotto noemt de situatie 'onacceptabel'.
Volgens Vettel was hij niet verbaasd dat Hamilton hem op een ronde zou gaan zetten. 'Dat was al duidelijk vóór de race', zo verwijst hij naar de simulaties tegenover Fox Sports. 'Het was geen verrassing.' Uiteindelijk gebeurde het onheuglijke feit dertien ronden voor het einde.
Extreem teleurgestelde Binotto: 'Wijzig koers waar nodig'
'Het is een extreem teleurstellende zondag. Dit resultaat is enorm moeilijk om te verwerken', aldus teambaas Binotto. 'In de kwalificatie haalden we alles uit de auto maar in de race was dat niet het geval. Om op een ronde gezet te worden, is erg pijnlijk voor ons en onze fans.'
Nu moet Ferrari met de staart tussen de benen naar huis en haar huiswerk goed doen. 'Iedereen moet haar werk onder de loep nemen en het lef hebben om te koers te wijzigen waar nodig. De huidige situatie is onacceptabel. Er is geen andere oplossing om deze situatie aan te pakken.
Update III 14:30 uur (20/7) | Binotto: 'Zonder volledige vrijheid is oplossing veel moeilijker'
Om achter de redenen te komen waarom de SF1000 niet goed kan strijden met de concurrentie, moet Ferrari hard aan het werk volgens Binotto. De teamleider verzucht dat de nieuwe reglementen het niet bepaald makkelijker maken voor de Scuderia.
'Ontwikkelingsbeperkingen voor het chassis en de krachtbron beperken mogelijk hoe veel vooruitgang het team kan boeken.' Voordat duidelijk is hoe veel terrein Ferrari kan goed maken, moet men eerst kijken waarom zij zo ver achter liggen.
'Geen volledige vrijheid hebben, maakt het zeker moeilijker. Na Barcelona zagen we dat we niet snel genoeg waren. Maar zo'n moeilijke situatie hadden we niet verwacht. Het heeft zeker slechter uitgepakt dan we gedacht hadden.'
'Ferrari moet eerst de auto echt begrijpen'
'We kunnen pas het gat dichten als we echt begrijpen waarom we zo langzaam zijn. Het is te vroeg om daar antwoord op te kunnen geven. Eerst moeten we echt de auto proberen te begrijpen en op welke vlakken we snel kunnen verbeteren.' Het antwoord op deze vraag komt pas later in het seizoen, aldus de 50-jarige Italiaan in gesprek met RaceFans. (Foto: Ferrari F1 Media)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties