De FIA komt mogelijk met een nieuwe regel die voorschrijft dat de rondetijden van de Formule 1-coureurs zullen worden verwijderd als zij tijdens hun ronde langs een baangedeelte rijden waar een gele vlag wordt gezwaaid. Hierdoor moet er meer duidelijkheid komen over de consequenties van een gele vlag in met name de kwalificatie.
Al jarenlang gebeurt het weleens tijdens de kwalificatie: een coureur gaat 'niet genoeg van zijn gas af' tijdens een gele vlag situatie in zijn snelste ronde, waardoor hij uiteindelijk terug wordt gezet op de startgrid. Vaak moet zo'n moment worden beoordeeld door de wedstrijdleiding, die overigens Fernando Alonso afgelopen weekend in Turkije bij eenzelfde vergrijp het voordeel van de twijfel gaf. De teams en de FIA willen af van de subjectiviteit die gepaard gaat met de huidige regelgeving en daarom komen er nieuwe richtlijnen.
De FIA denkt momenteel na over een nieuwe regel, waarbij de rondetijd van coureurs die langs een 'geel' baangedeelte automatisch verwijderd wordt. Hierdoor loont het niet meer om alsnog snel te rijden onder de gele vlag en wordt er een einde gemaakt aan de discussies na afloop met de wedstrijdleiding. Mogelijk wordt er bij de Grand Prix van de Verenigde Staten al getest met de regelwijziging.
'Zo'n regel bestaat natuurlijk al voor track limits', licht wedstrijdleider Michael Masi toe in gesprek met Motorsport.com, waarbij hij doelt op het verwijderen van rondetijden als coureurs buiten de track limits komen op het circuit. 'We gaan kijken of we dit nu ook kunnen toepassen in situaties waarbij de gele vlag is gezwaaid. Er is nog wel wat overleg voor nodig, maar er staat komende week een vergadering gepland, waarbij dit op de agenda staat. We kunnen het al in Austin (de GP van de VS, red.) uitproberen.'
Update 21/10 (19:30u) | FIA test in VS officieel met nieuwe regel omtrent gele vlag in kwalificatie
De FIA zal komend weekend in de Verenigde Staten officieel gaan testen met nieuwe regels op de baan. Bij de training en de kwalificatie zullen er nieuwe regels gelden tijdens dubbele gele vlaggen.
Na een gesprek met de coureurs en de teams in Turkije komt de FIA in Texas met een 'pilot'. Daarbij worden de rondetijden van de coureurs in de trainingen en de kwalificatie ontnomen als de coureurs langs een baangedeelte rijden waar een dubbele gele vlag gezwaaid wordt. Hierdoor moet er volgens de FIA meer duidelijkheid en consistentie komen als een coureur een snelle ronde neer wilt zetten tijdens een incident op elders op de baan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties