Tussenrapport F1 | 'Komt op mij over dat hij het totaal niet naar zijn zin heeft in de bolide' Formule 1
Formule 1

Tussenrapport F1 | 'Komt op mij over dat hij het totaal niet naar zijn zin heeft in de bolide'

Tussenrapport F1 | 'Komt op mij over dat hij het totaal niet naar zijn zin heeft in de bolide'

De zomerstop is al een weekje aan de gang in de Formule 1. Het is voor de teams, coureurs en de rest van de Formule 1-wereld tijd om de balans op te maken. Het 2024-seizoen heeft tot dusverre voor enkele verrassingen weten te zorgen. Zo is de dominantie van Red Bull Racing ten einde en telt dit seizoen als meer racewinnaars dan vorig jaar. Ook in de onderste helft van het constructeurskampioenschap zijn enkele zaken opgevallen. Hoofdredacteur Shanna Lutgert en redacteur Mike van Weert bespreken de prestaties van deze renstallen.

Na een dominant seizoen van Max Verstappen en Red Bull ruiken nu meerdere teams bloed. De Oostenrijkse renstal heeft zijn zaakjes niet meer zo goed op orde en dat heeft voor een flinke opschudding gezorgd vooraan. McLaren en Mercedes lijken vooral in het constructeurskampioenschap een groot gevaar te vormen. Achter de drie topteams en Ferrari is het voor de meeste teams een constant gevecht om één of twee punten mee naar huis te nemen. Één renstal had twaalf maanden geleden niet verwacht in deze positie te zitten.

Aston Martin moet focus verleggen op 2025

Aston Martin begon in 2023 uitstekend aan het seizoen, maar dat kunstje heeft de Britse renstal niet weten te herhalen. Vorig jaar werd het team uit Silverstone al ingehaald door McLaren en het is gebleken dat Aston Martin zich niet terug heeft weten te knokken. Vorig jaar eindigde het team vijfde en die positie heeft de renstal opnieuw te pakken, alleen stond Fernando Alonso dit jaar nog niet op het podium. De Spanjaard was vorig seizoen ook louter lovend over het team, maar die dagen zijn allang voorbij.

Voorafgaand aan het seizoen voorspelden de redacteuren van F1Maximaal.nl dat een betere klassering voor Aston Martin te hoog gegrepen zou zijn. De vijfde plek is voorlopig gehandhaafd, maar daar kan het team volgens Lutgert niet tevreden over zijn. 'Aangezien Aston Martin het na de tweede helft van 2023 al een stuk lastiger kreeg, had ik verwacht dat ze daar al bezig zouden gaan met de auto van 2024 en om te kijken of ze het concept konden finetunen. Het leek me vrij duidelijk dat RB19 op de tekentafel lag na 2023, maar aerodynamisch gezien, en qua details, hebben ze het allemaal niet voor elkaar gekregen.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tussenrapport F1 | 'Komt op mij over dat hij het totaal niet naar zijn zin heeft in de bolide'
Aston Martin heeft het zwaar en lijkt het tij maar niet te kunnen keren. 

'Het team staat momenteel wel vijfde in het kampioenschap. Ik had er denk ik niet op gerekend dat de andere teams zo'n grote stap zouden zetten. De tijd waarin McLaren en Mercedes het gat naar Red Bull hebben gedicht, is toch wel aardig rap. Daar zit ook het knelpunt van Aston Martin, want dat lukte het team niet. Aan geld of een gebrek aan faciliteiten zal het niet liggen in ieder geval', aldus Lutgert.

De meeste punten worden binnengesleept door Alonso, die 25 punten meer wist te scoren dan Lance Stroll. De tevredenheid is echter dus wel weg bij de tweevoudig wereldkampioen. 'Ik denk dat Alonso een auto heeft waar hij momenteel niets mee kan', verklaart Lutgert. 'De snelheid is er niet, hij klaagt over de bandenslijtage. Het komt op me over alsof hij het op dit moment totaal niet naar zijn zin heeft in die bolide. Hij gaf aan dat Aston Martin wat minder moest praten en meer moet presteren. Hij verwacht ook niet dat het team in 2024 nog sprongen kan maken en legt de focus op 2025.'

Visa Cash App RB kapitaliseert consistent op fouten van anderen

Tijdens de zomerstop van vorig jaar was Helmut Marko duidelijk: het moest en zal beter gaan bij Visa Cash App RB. Het team kende dus een transformatie, aangezien de naam AlphaTauri uit de sport verdween. Bovendien kreeg de Italiaanse renstal de beschikking over Daniel Ricciardo, die als ervaren man het team moest gaan leiden. De goede lijn die in de tweede seizoenshelft werd ingezet, heeft RB dit jaar weten door te trekken. Ricciardo en Yuki Tsunoda maken elk weekend kans op punten en die worden dan ook regelmatig binnengehaald door de rijders.

Dat heeft ervoor gezorgd dat RB nu op de zesde plaats is te vinden in het constructeurskampioenschap. Bovendien heeft het team al meer punten gescoord dan vorig seizoen, toen het op de achtste plek eindigde. 'Het is misschien niet de opmars waar Marko op had gehoopt, maar RB mag zeker tevreden zijn', is het oordeel van Van Weert. 'Het is op dit moment gewoon lastig om echt iedere week goede punten te scoren. Drie teams gaan vaak aan de haal met de eerste zes plekken en dan heb je ook nog Ferrari. Dan moet je hopen op een slechte dag van een coureur of team om zeker te zijn van punten.'

'RB heeft wel laten zien dat het kan kapitaliseren op de fouten bij andere teams. De Italiaanse renstal scoorde slechts in vier races geen punten. Dat is toch een hele verbetering voor een team dat in 2023 in slechts acht races punten wist te pakken. Er zit dus zeker een stijgende lijn in, maar RB moet wel in de spiegels blijven kijken. Het gevecht met Haas en Alpine is nog geen gelopen koers. Met iemand als Marko achter je kan je gewoon niet op je lauweren rusten.'

De leider in het team is dit seizoen alleen niet Ricciardo. De Australiër wordt regelmatig verslagen door Tsunoda, die natuurlijk ook een gooi wil doen naar een zitje bij het grote Red Bull. 'Ricciardo moet zijn conclusies gaan trekken na dit seizoen, mocht hij zich niet verbeteren. Tsunoda doet het natuurlijk uitstekend, maar hij verslaat echt met groot gemak zijn teamgenoot. Ricciardo gebruikt weer allerlei smoesjes, die hij ook gebruikte bij McLaren, en dat zal hem snel gaan opbreken. RB moet dus snel weer een talent in de auto gaan zetten.'

Haas is de juiste weg ingeslagen

Haas kon het eigenlijk niet slechter doen dan vorig jaar. De Amerikaanse renstal eindigde onderaan in het constructeurskampioenschap en dat was een reden voor Gene Haas om het roer om te gooien. Günther Steiner moest het veld ruimen en Ayao Komatsu mocht het overnemen van de populaire Italiaan. Hoewel het onder Steiner de laatste steeds wat minder ging bij Haas lijkt de renstal nu langzaam uit het dal te kruipen. Haas staat op de zevende plek in het kampioenschap en heeft op dit moment de beste papieren om de strijd aan te gaan met RB.

De stap omhoog bij Haas heeft voor wat verbazing gezorgd. 'Door een nieuw dramatisch jaar waren de voortekenen voor het team absoluut niet goed', geeft Van Weert aan. 'De samenwerking met Ferrari wierp absoluut niet zijn vruchten af, dus het is des te knapper dat Haas nu wel competitief kan zijn. Dat heeft het team te danken aan een zeer consistente Nico Hülkenberg en een Kevin Magnussen die liever auto's de muur in rijdt dan zijn positie opgeeft. Steiner zal ook wel wat krediet willen claimen voor de kleine succesjes, maar met de verandering is het team de juiste weg ingeslagen.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tussenrapport F1 | 'Komt op mij over dat hij het totaal niet naar zijn zin heeft in de bolide'
Ayao Komatsu kan trots zijn op de prestaties van Nico Hülkenberg.

Alpine valt met de neus in de boter

Het team van Alpine was in de eerste jaren na de eeuwwisseling een ijzersterk team, waardoor het in 2005 en 2006 de kampioenschappen binnen wist te slepen. Van stabiliteit kan men echter al jaren niet meer spreken. Meerdere sleutelfiguren moesten vertrekken, waaronder teambaas Otmar Szafnauer en CEO Laurent Rossi, en dat heeft ook zijn effect gehad op de prestaties. Alpine was nergens toen het Formule 1-circus klaarstoomde voor de Grand Prix van Bahrein.

Het uiterst diepe dal is niet meer zo diep, maar met slechts elf punten presteert het team niet naar behoren. Het roer moet dus om bij Alpine, meent Van Weert. 'Flavio Briatore binnenhalen kan het beste of slechtste idee zijn die de Franse renstal ooit heeft gehad. Natuurlijk was hij de grote leider bij de twee kampioenschappen van Alonso, maar je haalt ook een hoop controverse binnen. Het is aan hem om de juiste mensen op de juiste plek te zetten, want anders zal het doek toch snel vallen voor Alpine.'

'De dramatische motor wordt in ieder geval weggegooid volgend jaar, dat is stap één. Desondanks heeft het team nog een lange weg te gaan. Wat nieuw elan met Oliver Oakes kan voor een fris perspectief zorgen, maar de renstal moet van ver komen. Als dit niet binnen twee jaar om wordt gedraaid, dan kan de stekker zomaar weer uit het team gehaald worden. Enkele prestaties van dit seizoen waren enigszins bemoedigend, maar Alpine moet Pierre Gasly tevreden zien te houden. Met een teamgenoot als Esteban Ocon kan dat lastig worden nog dit seizoen, maar de Fransman vertrekt natuurlijk naar Haas voor 2025.'

Williams moet wachten op Sainz

Williams werd volgens de redactie van F1Maximaal.nl de grote verrassing van het 2024-seizoen. Er werd gedacht dat de Britse renstal het middenveld zou kunnen aanvallen, maar niets is minder waar gebleken. Het iconische team kon in 2023 nog verrassen, maar onder leiding van James Vowles is deze trend niet doorgetrokken naar dit seizoen. Het verloopt zeer moeizaam bij Williams, waardoor Alexander Albon nog maar vier punten op zijn naam heeft staan. Logan Sargeant scoorde nog geen punten, waardoor Williams op de negende plek staat.

Kan Williams het tij snel keren? 'Sainz is een goede aanwinst voor Williams, en ik denk dat het team met hem in 2025 al heel wat meer kan bereiken. Op het technische vlak zal dat vanzelfsprekend in het eerste deel van het seizoen moeilijk zijn, maar betreffende de andere belangrijke dingen (feedback, strategie, etc), verwacht ik dat hij veel kan helpen. Albon is natuurlijk geen slechte coureur, maar ik vind de feedback van Sainz tijdens de races of tijdens de sessies altijd erg gedetailleerd en scherp. Dat ontbrak er bij Williams de laatste jaren op het gebied van de rijders, dus ik verwacht dat Sainz hen daarbij kan helpen.'

Kick Sauber

Bij Kick Sauber waren de verwachtingen juist wat minder hooggespannen voorafgaand aan het nieuwe seizoen. Vorig seizoen eindigde het toenmalige Alfa Romeo op de negende plek. Het kon nog maar iets slechter gaan voor de Zwitserse renstal en de ergste nachtmerries van het team zijn uitgekomen. Kick Sauber staat stijf onderaan met nul punten. Het team dat vanaf 2026 door het leven gaat als Audi lijkt dit jaar ook geen kans te maken op punten, mits er geen krankzinnige race in het verschiet ligt.

'Ik denk dat de rol van Audi achter de schermen zeker meespeelt', geeft Lutgert aan. 'Het is op managementniveau niet echt rustig geweest de laatste tijd, en als alle verhalen over de belangstelling in Sainz kloppen, die nu voor 2025 en 2026 geen optie meer is, dan heeft het toekomstige Formule 1-team nu ook al stress om haar rijdersduo. Dat werkt wellicht allemaal door. De auto loopt niet, de coureurs scoren geen punten, en welke update ze dan ook op de auto zetten, het werkt niet. Audi oogt veeleisend betreffende de structuur en ook gezien het niveau dat het merk altijd in de klantensportcategorieën heeft laten zien.'

Dat zowel Valtteri Bottas als Zhou Guanyu nog nul punten hebben, is geen goed teken voor beide rijders. Hülkenberg komt in 2025 naar het team, dus minimaal één coureur moet het veld ruimen. 'Van de coureurs die er nu over zijn om nog te tekenen voor 2025 en 2026, Bottas, Zhou, Magnussen, zou ik ook niet bepaald enthousiast worden. Ik verwacht wel dat Bottas in 2025 bij Sauber blijft. Zhou zien we denk ik niet weer in 2025, tenzij hij een sloot met geld meeneemt en Audi daarmee kan overtuigen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws