De FIA staat naar verluidt op het punt om de aanvragen van drie van de vier potentiële nieuwe Formule 1-teams af te wijzen, waardoor het initiatief van Andretti Global als enige overblijft. Het team van Michael Andretti, met steun van General Motors' Cadillac, is de meest opvallende kandidaat onder degenen die hebben gereageerd op de oproep van de FIA om een elfde Formule 1-team te vormen.
Hoewel de FIA nog geen officiële aankondiging heeft gedaan over welke nieuwe teams, indien überhaupt, zullen worden geaccepteerd, wordt gemeld dat alleen het voorstel van Andretti de laatste fase heeft bereikt volgens Motorsport-Total.com. De uiteindelijke beslissing over de toelating van een nieuw team ligt echter bij Formula 1, en CEO Stefano Domenicali benadrukte herhaaldelijk dat een extra team alleen wordt overwogen als het aanzienlijke waarde toevoegt. De huidige teams staan niet te springen om Andretti's uitbreiding naar de Formule 1, aangezien zij van mening zijn dat de huidige inschrijvingsvergoeding van 200 miljoen dollar niet toereikend is.
Onlangs beweerde LKYSUNZ, een Aziatische organisatie met interesse in de F1, dat ze bereid waren om een vergoeding van 600 miljoen dollar te betalen, gesteund door een nieuwe miljardair-investeerder uit Florida. Deze ontwikkeling verbaasde werknemers van bestaande Formule 1-teams, maar er wordt gespeculeerd dat LKYSUNZ is afgewezen door de FIA, wat hun werknemers heeft aangezet om elders werk te zoeken.
Drie teams afgewezen door onbekenden redenen
Hoewel er geen officiële verklaring is over welke teams zijn afgewezen, suggereert informatie van Motorsport-Total.com dat LKYSUNZ, Hitech en Rodin Carlin te horen hebben gekregen dat hun aanvragen onvoldoende waren voor een positieve beoordeling. De redenen voor de afwijzing zijn nog niet bekend. Nieuwe teams moeten niet alleen financiële draagkracht aantonen, maar ook laten zien hoe ze tegen 2030 netto nul CO2-uitstoot willen bereiken en een positieve sociale impact willen hebben, met de nadruk op diversiteit onder het personeel. LKYSUNZ heeft plannen voor een hoofdkantoor in Zuidoost-Azië, waarschijnlijk in de regio Kuala Lumpur in Maleisië, waardoor er nieuwe ingenieurs en monteurs kunnen toetreden tot de Formule 1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties